När jag håller i dem ser de ju stora ut!
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
markih skrev:Dom där elementen är så sanslösa! I förhållande till hur mycket luft de pumpar, är lådorna jämförelsevist små (men ändock groteskt stora i vanliga rum.)
Är det för framtiden Merkurius?En enkel pZ motsvarar ju ungefär pX-6 i pumpförmåga. Vilket föranleder mig att ställa en fråga till IÖ:
Att lådvolymen/pumpvolym är betydligt större för t ex X än Y och Z, har det att göra med verkningsgrad, eller med rimlighet kontra ekonomi? Eller nåt annat?
Pinnick skrev:Någon som vet om det är någon mening att ha sådana till ett par pi60?(jämfört med mindre basar..) Jag har tänkt och tänkt och kommit fram till att det nog är onödigt?
Max_Headroom skrev:Jag tror vi kan samla ett uppbåd och köpa hela gänget istället för att låta dom förstöras.
Då köper jag mer än gärna dina NHT1259 basar...Sanny_X skrev:Jag är också intresserad, lite beroende på pris...
OM jag skaffar 4st och har dem till ett Infra-system med 100liter/bas blir det ungefär samma storlek som jag har nu.
Max_Headroom skrev:Stopp och belägg! Vad är den där "infra" som folk snackar om? Och använder den prylen samma element?
IngOehman skrev:Repetition: ...vid skrotning kommer de att förstöras, inte tillgängliggöras.
Bamsefar skrev:Max_Headroom skrev:Stopp och belägg! Vad är den där "infra" som folk snackar om? Och använder den prylen samma element?
Infra är nog mera ett koncept
Alltså, man tager t.ex. ett W154 och stoppar in det i en sluten låda, i detta fall på runt 100 liter, och får med hjälp av ett instickskort i Ino Audio CR-80s/es ett system som återger, om rummet så tillåter, den riktigt djupa basen med runt 5Hz eller så och uppåt.
Max_Headroom skrev:Kan man använda INOs 15" bas i en trevägare med gott resultat? Delningen borde hamna vid 250-300 Hz beroende på elementplacering, baffelstorlek och elementet som ska ta vid uppåt.
(Tänkt element upp blir troligen en specialare från Flex Units i Danmark)
Vilka eventuella problem kan uppstå? Nackdelar? Är det bättre att köpa egen-specat element från ovan nämda firma, eller något annat? ATC, JBL eller övrigt förslag?
Jag tänkte bygga mig något i stil med B&W 801 eller vad dom heter. Fast med mindre spridning och alltså mer riktverkan för användning i sämre dämpade rum.
Hög känslighet, låg dist och kapacitet att spela högt är det som gäller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster