INO 15" i 3-vägare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-03 23:26

Bild
BildDet är helt otroligt hur små de ser ut omgivna av så stora grabbar.

När jag håller i dem ser de ju stora ut!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-09-04 18:27

Om dom inte blir alltför dyra är ja också intresserad :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-04 19:12

Samma här :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-04 19:50

Dom där elementen är så sanslösa! I förhållande till hur mycket luft de pumpar, är lådorna jämförelsevist små (men ändock groteskt stora i vanliga rum.)

Är det för framtiden Merkurius? :) En enkel pZ motsvarar ju ungefär pX-6 i pumpförmåga. Vilket föranleder mig att ställa en fråga till IÖ:
Att lådvolymen/pumpvolym är betydligt större för t ex X än Y och Z, har det att göra med verkningsgrad, eller med rimlighet kontra ekonomi? Eller nåt annat?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-04 20:00

Priset vet jag inte om det är officiellt på något sätt, IÖ får i så fall vara precis ;) Men det är mycket attraktivt tycker i alla fall jag.

Infra-Z kräver för övrigt bara 100 liter, medans Profundus-Z kräver 250 liter.

Jag funderar skarpt på att byta ut mina Infra-6X till Infra-4Z ---> Passar bättre till de kommande 64orna tror jag bestämt....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-04 20:03

Någon som vet om det är någon mening att ha sådana till ett par pi60? :-) (jämfört med mindre basar..) Jag har tänkt och tänkt och kommit fram till att det nog är onödigt?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-04 20:30

markih skrev:Dom där elementen är så sanslösa! I förhållande till hur mycket luft de pumpar, är lådorna jämförelsevist små (men ändock groteskt stora i vanliga rum.)

Är det för framtiden Merkurius? :) En enkel pZ motsvarar ju ungefär pX-6 i pumpförmåga. Vilket föranleder mig att ställa en fråga till IÖ:
Att lådvolymen/pumpvolym är betydligt större för t ex X än Y och Z, har det att göra med verkningsgrad, eller med rimlighet kontra ekonomi? Eller nåt annat?

Mjo, delvis. Två sådana hade ju täckt livsbehovet för mig. Sedan är det ju alltid intressant om man får tag på sakerna lite billigare :P

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-04 21:19

Pinnick skrev:Någon som vet om det är någon mening att ha sådana till ett par pi60? :-) (jämfört med mindre basar..) Jag har tänkt och tänkt och kommit fram till att det nog är onödigt?

Mening? Rejält overkill, men pi60/i14 klarar ju att spela rejält högt med brant delning (cr80). Så högt att det enl min mening räcker väldigt väldigt långt i ett normalstort lyssningsrum. Å andra sidan har Z-modulerna bra långt kvar innan de ens börjar svettas. Jag tror inte att man kan utnyttja bråkdelar av ljudtrycksförmågan hos några Z-moduler i ett vanligt rum, utan att skada väggar etc. Enda skälet vore låg dist och vetskapen att de inte sätter stopp. I ett stort anpassat rum (t ex studio eller kompromisslöst lyssningsrum), kan de dock vara hur kul som helst med den kapaciteten.

Som inframoduler tycker jag att saken hamnar i ett litet annat läge. Har man som BF, beställt största toppsystemet, använder man elementens luftflyttningsförmåga till extrem lågbas och kabinetten blir heller inte så stora. 100l/styck är fullt acceptabelt i ett normalstort rum tycker jag, så 4 st sådana blir nog fint.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-09-04 21:21

Max_Headroom skrev:Jag tror vi kan samla ett uppbåd och köpa hela gänget istället för att låta dom förstöras.

JAG ÄR OXÅ INTRESSERAD :!:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-04 21:39

markih, jag resonerar likadant.
hmm.
ja näe. Count me out :)
Det blir nog prof-x4 nån gång istället.. en massa headroom är onödigt och infra-z är lite kostsamt.
om man har infra-z så ere iPs som gälelr som toppsystem ?:) näee

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-04 21:50

Jag är också intresserad, lite beroende på pris...

OM jag skaffar 4st och har dem till ett Infra-system med 100liter/bas blir det ungefär samma storlek som jag har nu. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-05 11:19

Alltså Infra Z-4 hade ju varit hur intressant som helst... 8O

IÖ om du nu bestämmer dig för att sälja ut dina 15" element, ungefär i
vilken härad tror du de kommer att hamna?
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-05 17:41

Sanny_X skrev:Jag är också intresserad, lite beroende på pris...

OM jag skaffar 4st och har dem till ett Infra-system med 100liter/bas blir det ungefär samma storlek som jag har nu. 8)
Då köper jag mer än gärna dina NHT1259 basar...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-05 22:43

Stopp och belägg! Vad är den där "infra" som folk snackar om? Och använder den prylen samma element?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-05 23:10

Max_Headroom skrev:Stopp och belägg! Vad är den där "infra" som folk snackar om? Och använder den prylen samma element?

Infra är nog mera ett koncept ;)

Alltså, man tager t.ex. ett W154 och stoppar in det i en sluten låda, i detta fall på runt 100 liter, och får med hjälp av ett instickskort i Ino Audio CR-80s/es ett system som återger, om rummet så tillåter, den riktigt djupa basen med runt 5Hz eller så och uppåt. Dvs man kan säga att man tvingar elementet att spela lägre än det klarar i en portad låda (tror jag man kan säga i alla fall - jag blir säkert rättad ;) ). Det man förlorarar är ljudtryckskapacitet varför det går åt flera lådor...

Därför som jag råkar (?) ha Infra-X 6 stycken på runt 45 liter eller så. Som då använder Profundus-X basar (W104) i en liknande konstruktion.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-05 23:23

Hur spelar det ? Märker du av de låga (5Hz) nivåerna eller känns de bara? Är det en tydlig skillnad mot standard pX-2->4?

Åtgår det mer effektfulla slutsteg till Infra-X 6 för att frambringa vad t.ex. pX-4 annars gör i ljudtryck?

Hur definerar du den upplevda skillnaden dessa uppsättningar emellan?

Intressant detta... :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-05 23:33

Mjaha - man skall nog inte öppna Pandoras box :lol: :lol:

Mja mitt rum medger nu inte 5Hz, men väl 9Hz vid -10 dB. Och jag har 12Hz vid +/- 0 dB om jag minns rätt.

Det är mera känsla än vad man hör i alla fall, dvs det känns fysiskt. Så pass bra att jag sålde min buttkicker, för den behövs inte längre. När t.ex. Ingvar Öhman trimmade in systemet så stod stora fönstret och spelade med genom att svänga in/ut med typ 2cm x-x. Det är mäktigt. Nu har jag iofs bytt till helt andra glas i fönstren sedan dess, så nu går det inte att demonstrera, men ändå :P

Jag driver hela mitt Infra system med en NAD208. Det är en lätt last i sin nuvarande konfiguration. Behöver jag mera så är det bara å köpa 6 stycken Infra-X till... Det är tom. förberett för exakt det ;)

Jag upplever det som en enorm förbättring mot mina f.d. Profundus-X (1 par, dvs 2 stycken) - men det tiltar rätt så rejält då jag också hunnit akustikbehandla mitt rum därimellan. Men ja jo jag gillar Infra skarpt. Hellre djupt än högt kanske man skulle kunna säga ?!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-06 00:56

Verka låta underbart det där, den upplevelsen skulle man inte tacka nej till. :)
Nåt att fundera på, fast det är en del kostsammare förståss.

Du menar att akustik behandlingen av rummet har gett ganska mycket i skillnad hur basen upplevs? Kan det då vara så att detta skulle gällt även pX också så att skillnaderna hade varit mindre om du haft detta klart tidigare?(bumligt?)

Eller kan man jämföra infra med att investera i ett större profondus-system förutom ljudtrycksförmågan då? (renhet i djupbas)

Vilket ljudtryck kan du frambringa i nuvarande konfig? (vet att 208:an är kraftfull, men jag é nyfiken)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-06 01:17

Som sagt, Pandoras box :lol: :lol:

Det är ett underbart system !!! Undrar bara vad jag skall med mina i64or till....

Akustikbehandling är ALLTID att föredra framför vilket bassystem som helst anser jag. Om man råkar äga P-2X och funderar på Infra, så bör man istället investera i akustikåtegärder. Till på köpet lär det bli billigare än nya basmoduler ;)

Att underskatta sitt lyssningsrum, som jag tycker att merparten av sveriges hifi-intresserade gör, är att göra sig själv en otjänst. Många börjar iofs få upp ögonen för detta med akustik, och försöker hitta lösningar. Jag bara hoppas att fler får upp ögonen för detta, och inser att man inte måste bo i ett extremt rum bara för att det skall vara akustikbehandlat....

Jag anser att Infra är P-Z överlägset i det att det går djupare och i mitt tycke en del andra punkter, som låg dist tack vare det större antalet moduler.

Vad gäller ljudtryckskapacitet: Tillräckligt för mina behov och det finns extremt stor marginal att ta av....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-06 12:29

IngOehman skrev:Repetition: ...vid skrotning kommer de att förstöras, inte tillgängliggöras.

Jag skulel i o f s vara intresserad att ta 2 st av dom av dig, men jag kan inte betala så särskilt mycket, tyvärr.

Vad menar du med "väsentligt lägre" pris? -50% ? -90%??
-90% så ere klart intressant, -50% så har jag inte det att tillgå.
Inte för en högtalarlek.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-06 15:08

Bamsefar skrev:
Max_Headroom skrev:Stopp och belägg! Vad är den där "infra" som folk snackar om? Och använder den prylen samma element?

Infra är nog mera ett koncept ;)

Alltså, man tager t.ex. ett W154 och stoppar in det i en sluten låda, i detta fall på runt 100 liter, och får med hjälp av ett instickskort i Ino Audio CR-80s/es ett system som återger, om rummet så tillåter, den riktigt djupa basen med runt 5Hz eller så och uppåt.

Det vill inte jag ha. Men elementet i en sluten låda (avsevært mindre æn 250 L) som ger bra output (typ i alla fall 115dB/par i ett rum) från typ 25Hz och uppåt skulle sitta som en flæsklæpp! Jag bor i lægenhet och tror inte att ljudtryck øver 115 dB ær så læmpligt.

Om basstødet gørs elektroniskt borde ju Max kunna bygga in funktionen i sitt eget lilla filter (som inte ær klart ænnu, men under utveckling).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Sigurd_Ruschkowski

Re: INO 15" i 3-vägare

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-09-10 12:35

Jag har några 15" Flexunits från Audiotechnology som jag specat själv (och med hjälp av Per Skaaning).

Fördelen med att speca är ju att du kan optimera elementet för den lådvolym och lådtyp (sluten, basreflex osv) du tänker använda, samt för ev personlig smak vad det gäller tex någon speciell T/S-parameter och verkningsgrad så den passar resten av elementen.

Dessutom kan du beställa dem med en talspole med en blandning av Kapton och aL - best of both worlds :)

Per S hjä'lper säkert till om det är något du är osäker på.

AT:s element har en känsla av kvalitet man inte ofta ser :)
Otroligt gedigna!

Mvh
SIgurd

Max_Headroom skrev:Kan man använda INOs 15" bas i en trevägare med gott resultat? Delningen borde hamna vid 250-300 Hz beroende på elementplacering, baffelstorlek och elementet som ska ta vid uppåt.
(Tänkt element upp blir troligen en specialare från Flex Units i Danmark)

Vilka eventuella problem kan uppstå? Nackdelar? Är det bättre att köpa egen-specat element från ovan nämda firma, eller något annat? ATC, JBL eller övrigt förslag?

Jag tänkte bygga mig något i stil med B&W 801 eller vad dom heter. Fast med mindre spridning och alltså mer riktverkan för användning i sämre dämpade rum.
Hög känslighet, låg dist och kapacitet att spela högt är det som gäller.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-17 02:34

vad hände sedan? vart tog elementen vägen?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 07:05

En person snappade åt sig allihopa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-17 07:26

Wow, har han världens fetaste sub-anläggning nu då :P

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-11-17 08:02

Strauss skrev:Wow, har han världens fetaste sub-anläggning nu då :P

Jag tror han kör dem som infra och jag tror inte att det är "världens fetaste sub-anläggning" räknat i ljudtryck 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-17 13:56

har han några över tro?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-17 15:18

Nej ;)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino