Blåst basen på mina piPs:ar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Blåst basen på mina piPs:ar

Inläggav overture » 2007-11-18 21:09

Jahaja, då sprack basen på min ena piPs. Hua!
Satt och provlyssnade ett par skivor med en ny cd-spelare för att höra om det blev en kvalitetsförbättring och helst plötsligt lät det som man körde brus på full effekt genom högtalarna och vips så bågande baselementet i högra högtalaren... *snyft* Nu låter det som 75% dist om man lyssnar på dem.

Jag ska ta kontakt med Ingvar så snart som möjligt och hör vad som gäller. Tydligen har han snälla priser på ersättningselement.

Men jag kan inte fatta vad som hände... Någon som känner igen fenomenet?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-11-18 21:14

ajajaj lät ju ingen kul alls det där.

lider med dej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-18 22:24

Har du lött ihop dem själv? Det kanske var en lödning eller smältlimmet som lossade och sedan blev det kortslutning eller annat elände.
...perspektiv...

mike34

Inläggav mike34 » 2007-11-18 22:27

Det där låter som självsvängning i slutsteget eller liknande. stor strömrusning i trissorna.
Det är nog trasigt nu.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-11-18 22:32

Vid fabrikationsfel slipper du pröjsa.
11010000

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-11-18 23:38

Jepp. Jag har lött själv så det är ju möjligt att ngt lossnade. Det konstiga var att det skedde precis när jag slog om från en ingång till en annan (gamla CD-spelaren till nya CD-spelaren). Definitivt en kortslutningskänsla. Hmmm....

Förstärkaren funkar dock fortfarande utmärkt. Bytte till ett par reservhögtalare.
(ett par gamla paradigm titan som faktiskt spelar förvånandsvärt bra)

Vad jag försökte göra var alltså av test mellan en halvdyr CD-spelare och en Tokdyr CD-spelare

Utrustningsinfo (för den intresserade):
cd1: arcam cd73, audioquest diamondback
test cd2: Meridian g08, balanserade kablar, audioquest sky
Förstärkare: Bladelius Thor2
HTkablar: audioquest cv-4

Jag vill egentligen testa om det lät bättre/roligare med en as-dyr cd eller inte. Min uppfattning är att skillnaden var minimal. Kan inte säga om det var bättre eller sämre. När g08 kördes balanserat lät det vassare och lite otäckt men det kanske var högre utgångssignal på den balanserade utgången.
Tänkte att det kanske berodde på att jag aldrig kört den balanserat förut så det kanske inte var inkörd....Nåja... sen sa det pang som sagt så några mer tester hann jag inte med.. Synd.

Återgå till Wänner af Ino