Nåja, drick och tänk på mig!

Vh, iö
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:2. Tyvärr svårt, för att inte säga nästan omöjligt, med det högtalarelemente. Omöjligt att få det att fungera så att jag skulle bli nöjd i varje fall. Tror jag.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:pinoccio skrev:Känner att jag missat nått kul här.
Du beskriver piP som föregångaren.
Gör jag?![]()
Föregångaren är piPip, inte piP.
Vh, iö
beyond skrev:Undrar hur dom skulle funka att mixa i? Hhmmm....Någon musiksnubbe som har testat så hojta till i såna fall.
Naqref™ skrev:beyond skrev:Undrar hur dom skulle funka att mixa i? Hhmmm....Någon musiksnubbe som har testat så hojta till i såna fall.
Amit har. Du kan läsa hans inlägg på förra sidan.
Naqref™ skrev:Vi märkte inte ljudet från dem förrän normalmastrad populärmusik strömmade ut vid eftertexterna. Helt ok m a o.
IngOehman skrev:För alla som vill AB-jämföra (med vad helst för andra högtalare) vill jag bara av rättviseskäl påminna om impedansen på piM (där M faktiskt ursprungligen betydde "minimix"). Alltså deras osedvanligt höga impedans.
Minimpedansen (20 Hz och 400 Hz) är ungefär 10,5 ohm och den nominella impedasen är 15 ohm (medelvärdet ligger klart över det).
Det betyder att om man jämför med en vanlig liten 4 ohmshögtalare (med minväde kanske 2,8 ohm?) så kommer den senare att belasta förstärkaren hårdare och därför låta mera. 2,83 volt i den där 4-ohmshögtalaren blir 2 W, medan samma inspänning i piM är bara 0,53 W, alltså ungefär 1/4 så mycket effekt bara. Skall jämförelsen bli rättvis behöver man därför vrida upp volymen ungefär 6 dB när man lyssnar på piM.
torbod skrev: Alltså hur högt kan man spela på dem utan att man riskerar att förstöra dem?
torbod skrev:Skulle passa inom militären med tanke på den trestaviga förkortningen
LypsylateX skrev:torbod skrev:Skulle passa inom militären med tanke på den trestaviga förkortningen
Vg utveckla..?
Visserligen älskar Försvarsmakten förkortningar, men just treställiga är nog mer IT-branchens gebit.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster