Premiär för piM

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-09 23:44

Jäsiken! 8O

Nåja, drick och tänk på mig! :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-10 00:02

IngOehman skrev:2. Tyvärr svårt, för att inte säga nästan omöjligt, med det högtalarelemente. Omöjligt att få det att fungera så att jag skulle bli nöjd i varje fall. Tror jag. :wink:
Vh, iö

Skulle det finnas någon chans med elementen från piP då, att få dom att funka i t.ex en liten OA51-formad låda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-10 00:07

IngOehman skrev:
pinoccio skrev:Känner att jag missat nått kul här.
Du beskriver piP som föregångaren.

Gör jag? :o

Föregångaren är piPip, inte piP.

Vh, iö

Du nämnde på föredraget på KTH att vissa mått på lådan hade betydligt större möjligheter att ge bra psykoakustiska resultat än andra, vilket var en anledning till att du i princip inte hade någon låda i storlek mellan piP och pi60. Har du nu hittat några fler användbara grundmått som du använt i dessa piM eller har dom några strategiska mått gemensamma med piP?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-12-11 15:07

Undrar hur dom skulle funka att mixa i? Hhmmm....Någon musiksnubbe som har testat så hojta till i såna fall.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-11 15:12

beyond skrev:Undrar hur dom skulle funka att mixa i? Hhmmm....Någon musiksnubbe som har testat så hojta till i såna fall.

Amit har. Du kan läsa hans inlägg på förra sidan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-12-11 15:15

Naqref™ skrev:
beyond skrev:Undrar hur dom skulle funka att mixa i? Hhmmm....Någon musiksnubbe som har testat så hojta till i såna fall.

Amit har. Du kan läsa hans inlägg på förra sidan.

Så..han har mixat med dom alltså? Har lite svårt att hitta var det står....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-13 03:35

Nu har jag varit hos Amit och lyssnat. :)

Tanken var att jag skulle hjälpa till med lite elektronikbyggnad men det blev inte byggt det vi hade tänkt.

Här en (mobil)bild på dem med lite konservativ kommersiell konst på *host*

Bild

Bygget som jag fick förtroendet att sätta ihop (då Amit gjorde det andra själv efter vi hade triggat honom till storverk med benlösa ytmonterbara kretsar) var en liten klass-d från www.41Hz.com Den drevs vid första testerna (språkkurs på franska resp Video av Natalie Imbruglia - Thorn från min SE-mobil) av ett 9V-batteri. :)
Bild

Här nedan var signalkällan Amits mac.
Bild

Mekandet sker som synes i köket. Nyinvigning av det f ö efter renovering (inte helt klart ännu men det blir nog bra).

Efter spånande om att man kan leva nästan hela livet i köket och funderingar på var Amits projje och högtalare kommer att befinna sig ibland (mobila mikrobion) så testades det att flytta in projjen i köket. :)

Så det blev film tillsammans med fläskfilegrytan med ljud uppspelat på minimal klass-d-tripathförstärkare (då hade vi bytt ut 9V-batteriet mot en batterieliminator) och piM. Vi märkte inte ljudet från dem förrän normalmastrad populärmusik strömmade ut vid eftertexterna. Helt ok m a o. :)

Bild

160cm bred bild i köket duger...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-13 10:45

Roligt med lite hemma hos-bilder. Fina och charmiga trots (tack vare?) den gryniga kvalitén.

Naqref™ skrev:Vi märkte inte ljudet från dem förrän normalmastrad populärmusik strömmade ut vid eftertexterna. Helt ok m a o. :)

Det låter ju helt suveränt. Har noterat det samma från piP, så egentligen är det kanske inte så konstigt?

Är sjukt sugen på att skaffa dessa till mig, min flickvän, lillebror och föräldrar. Så lär det ju inte bli, men sugen är jag i alla fall ;)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-13 13:04

Tack för igår Naqref! Mycket trevligt tyckte jag!

Det är kul att hålla på.

Om att mixa med hjälp av piM - skulle jag inte göra. Jag skulle nog använda ett par bra lurar i så fall, och slutkolla stereobilden i piM, om det var allt som fanns att tillgå. piM är inte en fullregisterhögtalare och jag vill veta vad djupbasen ställer till med i ljudbilden, så då går piM bort. Mix och mastring hänger samman för mig och jag höra så mycket av det inspelade materialet som möjligt. piP är en bra lösning tycker jag. Om jag bara fick välja ett par högtalare skulle jag nog välja dessa. Mycket för att de är så lagom, på så många sätt :)

Amit

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-15 00:10

piM piM pillepimpimpim (ritch ratch fillebombombom...)

Nu har jag ett par piM livs levande i mitt vardagsrum :)
De är inte mina utan jag har kontraktstillverkat dem åt Kaffekoppen i utbyte mot (o)begränsad lyssning. Bra deal tycker jag.

Snart sa de sova, men jag måste bara meddela vilka små guldklimpar det är.

Ingvar har verkligen lyckats göra en superhögtalare för dator eller TV-bruk för den med liten plats, liten förstärkare eller sinne för det estetiska, även om jag fortfarande framhåller iP som betydligt snyggare.

De spelar såklart inte imponerande ljupbas*, men de har samma förmåga att inte låta "högtalare" som både piP och pi60.

Realismen är imponerande och det är ganska bra för den med sena kvällsvanor i flerfamiljshus att skippa basen ibland och ändå få en fantastisk ljudupplevelse.

Själv väljer jag nog piP före dessa, de är så mycket mer högtalare, men det är ett svårt val. Dessa är ju betydligt mer lättmöblerade brevid datorn och enkla att ta med för den som har det behovet. För övrigt ser de sjukt coola ut brevid pi60, Lilla Anna och Långa Farbrorn typ.

Bra jobbat igen Ingvar!

*alltså missförstå mig rätt, de spelar imponerande ljupbas för sin litenhet, men det är inget som låter imponerande för den som inte ser högtalarnas storlek...

edit:
Jag jämförde piM subjektivt lite snabbt med ett par gamla Canton Plus XL som jag har ståendes obrukade. De producerar mer och ljupare bas. Fast där sitter inte elementet på kortsidan och är alltså mycket större. Diskant och mellanregister är klart trevliga på Cantonhögtalaren för prisklassen och basen ger mer "drag" jämfört med piM. Men de slutar aldrig låta högtalare, där är piM mycket bättre och vinner striden med mina premisser. Speciellt höjden i ljudbilden skiljer. Prislappen och lådvolymen är ganska lik mellan högtalarna så jämförelsen är väl inte helt tokig för de som gillar att AB jämföra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-15 14:51

För alla som vill AB-jämföra (med vad helst för andra högtalare) vill jag bara av rättviseskäl påminna om impedansen på piM (där M faktiskt ursprungligen betydde "minimix"). Alltså deras osedvanligt höga impedans.

Minimpedansen (20 Hz och 400 Hz) är ungefär 10,5 ohm och den nominella impedasen är 15 ohm (medelvärdet ligger klart över det).

Det betyder att om man jämför med en vanlig liten 4 ohmshögtalare (med minväde kanske 2,8 ohm?) så kommer den senare att belasta förstärkaren hårdare och därför låta mera. 2,83 volt i den där 4-ohmshögtalaren blir 2 W, medan samma inspänning i piM är bara 0,53 W, alltså ungefär 1/4 så mycket effekt bara. Skall jämförelsen bli rättvis behöver man därför vrida upp volymen ungefär 6 dB när man lyssnar på piM.

Å andra sidan kan det ju vara just effekten av detta man vill undersöka, och då skall man förstås inte vrida uppvolymen på den ena när man jämför. :wink:

Det kan också nämnas en sak: Alla piM som gjort och hörts så här långt är från en Beta-serie. Det är fullt möjligt att de kommer att justeras en smula eq-mässigt, vilket alla som har exemplar från Beta-serien kommer att få möjlighet att göra, om och när en sådan justering är fastställd.

Vh, iö

- - - - -

PS. Orsakerna till den höga impedansen är dessa:

1. Då tål de mera spänningssving, vilket gör att man kan ha dem anslutna på "högtalarpar B" på en större förstärkare och risken att man spelar sönder dem blir mindre än om de varit lågohmigare (Om man glömmer par B påkopplade i ett annat rum kanske, när man öser på i rummet där huvudanläggningen står). Det är också det jag rekommenderar, om man har dem som datorhögtalare för ljudarbete - att koppla dem via huvudanläggningens förstärkeri.

2. Då kan de till nöds drivas av (vissa) förstärkare gjorda för att driva hörlurar, men starkt blir det förstås inte.

3. Kul kusiosa - de kan drivas av OTL-förstärkare! :wink:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-15 19:03

IngOehman skrev:För alla som vill AB-jämföra (med vad helst för andra högtalare) vill jag bara av rättviseskäl påminna om impedansen på piM (där M faktiskt ursprungligen betydde "minimix"). Alltså deras osedvanligt höga impedans.

Minimpedansen (20 Hz och 400 Hz) är ungefär 10,5 ohm och den nominella impedasen är 15 ohm (medelvärdet ligger klart över det).

Det betyder att om man jämför med en vanlig liten 4 ohmshögtalare (med minväde kanske 2,8 ohm?) så kommer den senare att belasta förstärkaren hårdare och därför låta mera. 2,83 volt i den där 4-ohmshögtalaren blir 2 W, medan samma inspänning i piM är bara 0,53 W, alltså ungefär 1/4 så mycket effekt bara. Skall jämförelsen bli rättvis behöver man därför vrida upp volymen ungefär 6 dB när man lyssnar på piM.

Självklart jämförde jag vid samma ungefärliga ljudnivå (subjektivt) så volymratten vreds upp för piM, ca 4-6dB enligt förförstärkaren.

Det jag undrar såhär mitt i lyssnandet är hur mycket de tål? Alltså hur högt kan man spela på dem utan att man riskerar att förstöra dem? Finns det någon ungefärlig nivå i dBA eller dBC eller ngt annat fiffigt sätt att lägga av i tid? Hur mycket effekt tål de kontinuerligt med "normalt" programmaterial?
Nu är jag inte intresserad av idiotnivåer, men åsynen av det lilla elementet gör mig ändå skraj att poppa på ;)

Vad är en OTL-förstärkare förresten?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-15 19:08

torbod skrev:

OutputTransformerLess. Alltså en rörförstärkare utan utgångstransformator.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-15 19:15

Magnuz skrev:
torbod skrev:

OutputTransformerLess. Alltså en rörförstärkare utan utgångstransformator.

Tack.
Skulle passa inom militären med tanke på den trestaviga förkortningen :)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-12-15 20:35

torbod skrev: Alltså hur högt kan man spela på dem utan att man riskerar att förstöra dem?

Basen i piP har jag bottnat ett antal gånger utan att den har gått sönder, skulle tro att du kan göra samma sak med piM, då vet du när taket är nått. Skulle den ändå gå sönder är det väl inte så dyrt att köpa en ny 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-12-15 23:25

torbod skrev:Skulle passa inom militären med tanke på den trestaviga förkortningen :)

Vg utveckla..?

Visserligen älskar Försvarsmakten förkortningar, men just treställiga är nog mer IT-branchens gebit.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-16 13:08

Våndades vid tanken på att göra åverkan på kabinettet för att bygga ett aktivt system av piM. Fånigt kanske, men detta jungfrupar borde få förbli orörda (ehh...?)

Nåja, nu råkade högtalarterminalens fästpunkter stämma överens med kretskortets. Utan åverkan blev piM ett aktivt par:

Bild

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-16 13:13

LypsylateX skrev:
torbod skrev:Skulle passa inom militären med tanke på den trestaviga förkortningen :)

Vg utveckla..?

Visserligen älskar Försvarsmakten förkortningar, men just treställiga är nog mer IT-branchens gebit.

Det blir ju ganska off topic, men ändå.
Jag har fått för mig att man ofta kopplar just trestaviga forkortningar med militären, men det finns såklart andra områden oxå.

En lista jag hittade som inte endast har trestaviga förkortningar http://susning.nu/Milit%e4ra_f%f6rkortningar

Den bästa är ändå Grdman. Varför överhuvudtaget förkorta ett ord med en bokstav?

Nu blir det piM-konstert till frukostcappuccinon, jag ska prova ACDC :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-16 13:16

torbod skrev:
Nu blir det piM-konstert till frukostcappuccinon, jag ska prova ACDC :)

Och samtidigt premiär för lyssning på ett par aktiva piM: Katzen Kapell :D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-16 13:23

IngOehman skrev:3. Kul kusiosa - de kan drivas av OTL-förstärkare! :wink:

Fortfarande lite i lägsta laget :)

Jag skulle vilja se ett element med minst 100 ohm :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-16 13:47

Ja, om man vill direktmata från en PP-pentodutgång med bara två rör vill man förstås ha det väldigt högohmigt, gärna många hundra ohm.

Men jag talade om en uttalad OTL-förstärkare, alltså en som har en förfärlig massa rör parallellkopplade på utgången. För sådana rekommenderas det ju ofta att man ligger på minst 8 ohm, gärna det dubbla, och då passar ju 15 ohm rätt bra. Men visst kan man få ut massor av mera effekt även från dessa genom att välja högre impedans. (=Det är ju fortfarande strömmen som inte räcker till, inte spänningen.)

Hur som helst håller jag såklart med dig, men huvudsyftet är inte att vara en OTL-högtalare. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-16 14:04

Nu hade jag inte PP pentod i tankarna utan totempålesteg med bara ett par trioder i stället för en förfärlig massa parallellkopplade rör :)

En Whitekatodföljare med de båda trioderna i 6AS7 eller 6080 skulle nog trivas med c:a 100 ohm.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-17 11:19

Intressant... 100-ohmstalspolar går ju att linda. Att linda talspolar på 800 ohm är mindre lustigt dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-17 11:46

Hur hög impedans skulle man kunna linda utan att få spel?

800 ohm inser även jag att det skulle bli för tålamodskrävande :)

Nu kan jag inte släppa tanken på ett rörsteg. Lite aber finns, vill man ha en Fu på 1Hz går det åt en ganska fet konding på utgången om man inte vill ha ett DC-servo. Alternativt accepterar man en högre Fu som på den gamla goda tiden, Philips totempåle med EL86 hade endast 8uF ut och 800 ohms last.

Jag tänker mig trioder med låg Ri jobbandes med ganska hög ström och låg spänning, typ 100V över en triod.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-17 13:47

Om man utgår ifrån ett vanligt 8-ohmselement, och byter tråden i talspolen till en med halva diametern, och samtidigt går från en tvålagers till en fyrlagers talspole, så ökar impedansen med en faktor 16 ggr, vilket gör 128 ohm.

I varje fall om man på samma gång skulle kunna halvera emaljeringens tjocklek. Eftersom man inte brukar klara det får man in lite färre än 4 ggr så många varv med en trådarea på en fjärdedel, så därför blir det i praktiken snarare 100 ohm.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-18 03:47

Nu är de båda blå och blå piM lyssnade :)

Även om de inte är helt klara så imponerar de :D

Nu ska man bara mecka ihop något OTL-aktigt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-18 11:08

... och nu vet jag hur jag kommer att använda dem: de åker med som mobil kontrollyssning när en inspelning görs någon annanstans än hemma. Funkar utmärkt som närfältsmonitorer, något jag faktiskt har saknat!

Mycket trevligt med denna upplösning i detta lilla format :D

Amit

Användarvisningsbild
tinhead

Inläggav tinhead » 2007-12-18 13:31

Denna lilla skapelse ser ju, och låter förhoppningsvis, mycket lovande! Skulle passa ypperligt som närfältshögtalare till datorn :)

Amit: Vilken stärkare är det du använder mer exakt?

Nu är det ju bara den outlidliga väntan på en faktisk prisuppgift och när delarna blir tillgängliga (eller bör man ta det med IÖ direkt kanske?).

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-18 13:44

Det är en liten byggsats från 41hz.com: Amp6-basic http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=118

Jag vet inte hur bra den är, har inte A B testat ens. Men överraskande får jag säga att den är (avseende effekt, distorsion och bandbredd. Tror att den tappar kraftigt över 13 kHz när man närmar sig full utstyrning. Tuppjuck typ - brus och skrap - men det ska jag säga med stor reservation. Det är förmodligen en inte helt ren sinusvåg jag skickat till förstärkaren...

Amit

Föregående

Återgå till Wänner af Ino