Hembesök hos Strauss

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Hembesök hos Strauss

Inläggav shifts » 2008-01-03 20:05

Japp, här betar jag av Ino Audio-modeller i rasande takt. Strauss bjöd in mig för lite lyssning på pi60 och Profundus X-4 för någon vecka sedan och i dag var det dags. Snöigt och jävligt för första gången på ett år så klart, och jag har bara cykel. Dessutom bor han ungefär så långt bort från mig man kan komma i Örebro. Cyklandet/spårandet tog en halvtimme, men det var det värt.

Halvblind av snö och ljuset ramlade jag svettig ner i hans mörka källare. Det tog ett tag att samla sig, och det hjälpte egentligen föga, för sen satte han igång musiken (Squeezebox agerade ljudkällan så klart). Då tappade jag så klart fattningen igen. Jag fullkomligen studsade till i den sjukt sköna hemmabiosalongsmöbeln. Det var någon japansk trumslagare vill jag minnas, ja ni vet ju vilken skulle jag tro. Sen körde vi genom mer än jag kan minnas.

pi60 var större till formatet än jag trodde. Har inte riktigt läst måtten innan. Profundus X var som jag trodde. Ljudmässigt så tänkte jag först säga att de hade samma ljudkaraktär som mina piP:ar, men jag menar ju avsaknad av denna. Det är faktiskt helt otroligt härligt hur svindlande bra dessa är.

I mitt lyssningsrum har jag en hel del trubbel med rumsresonanser som vandrar kring huvudet och hade bett Straussen om att ta hem (FLAC) några av de låtar som vibrerar mest här hemma. Det var låt 3 på Fight Club-soundtracket, Transit med Fennesz (vibrerar inte så mycket, men sjukt bra), lite Depeche Mode från Exciter...

Ja, det finns väl inte så mycket att säga. Rumsresonanser lyste med sin frånvaro och det lät snustorrt. Ingen bumlighet här inte och en sådan klarhet i de nedre regionerna att jag mest satt och småfnittrade och sken som en sol. Några inspelningar kändes i det närmaste holografiska. Själv har jag aldrig tidigare upplevt något liknande. Det var jävligt kul helt enkelt!

Jag tackar herr Strauss för titten och hoppas få anledning att återkomma ner i hans källare så småningom. Cheers!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-03 21:26

Wow fin recension :P
Jag sitter som sagt rätt nöjd här hemma, det enda som jag skulle kunna tänka mig är att kanske skaffa i28 och flytta pi60 till vardagsrummet, det är mest för att ha något att drömma om för det är ju lite trist att ha allting man vill ha, jag kommer inte att spara ihop till ett par i28 än på ett bra tag i alla fall... eller jag vill ju ha i56, enbart pga utseendet, dom är ju störtcoola 8)

Musiken var blandad från alla genres typ, får kolla igenom min last.fm profil sen vad som spelades :)

Får ta en helkväll sen med whisky öl och musik, kanske någon annan intresserad också vill hänga på.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-03 21:42

Musik OCH en smutt whiskey, det kan inte bli mycket bättre. Ser fram emot det.

Jag drog hem den där skivan du spelade med en norska (tror jag), Norweigan Mood. Tyckte någon låt från den var grymt bra.

Minns att jag blev lite lyssningstrött ett tag, men vet inte om det berodde på musiken (min misstanke), volymen eller reflektioner från den där vänsterväggen. Det måste bli en av få prickar i protokollet.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-03 21:45

Kan nog vara en kombination, ohälsosamma ljudnivåer .. inte alltid speciellt bra inspelningar + min otäcka stenvägg :P
Får ta mig råd nästa löning och köpa mig en rulle med stagedrop alltså... det skulle göra det lilla sista. :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 22:04

Köp då i56 med den där lilla optionen att koppla om dem och köra dem som i28 ;)

Nä, i28 är näst snyggast efter i32 :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-03 22:35

i56 ... en framtida dröm så att man har något att titta på borta vid horisonten som sagt :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-03 22:56

ja hornen vill aldrig sluta växa... :wink:

lordnilsson

Inläggav lordnilsson » 2008-01-03 23:37

i56 är bland det snyggaste jag har sett....än så länge.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-01-04 00:32

Hmm, kanske man kan muta till sig en provlyssning (av pi60 i första hand) nån gång i framtiden...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-04 01:24

Ja du vet ju var jag bor nusse, bara att hojta till om du vill svänga förbi.

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2008-01-04 09:14

även jag har haft äran att få lyssna hos Martin

fick en inbjudan jag inte kunde tacka nej till, otroligt stiliga högtalare som är helt i min smak
både vad gäller färg "mattsvart knotterlack" och form
sen hur dom spelar... jag blev ruggigt imponerad av vad mina piPs kan prestera men den kommer inte ens nära pi60, allting blir både större och bättre men samma ljudkaraktär som passar mej som handsken, så stor "kropp" och så luftiga och klara, inte utan man blir sittande med ett fånigt flin
utan en diskussion de bästa "överkomliga" högtalare jag lyssnat på
jag har ju även hunnit med ett besök i Öhman's källare för en snabblyssning för ett par veckor sedan så man vet vad de kan prestera i optimala rum med

hur många högtalare klarar att spela Nitin Sawhney med låtar som Nadia och Anthem Without Nation med sån kraft dessa gör?

en bild på den hårda väggen eller"plumpen" i protokollet :wink: tillsammans med pi60

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-04 09:24

Neil_Peart: Trevligt värre det där, och tack för bilden. Nu slipper jag skämmas för att jag inte lagt upp några alls ;)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-04 11:31

Vad tycker ni om skillnaden, Öhman kontra Strauss rum? Kan ni försöka betygssätta rummen?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-04 12:20

Merkurius skrev:Vad tycker ni om skillnaden, Öhman kontra Strauss rum? Kan ni försöka betygssätta rummen?

Har inte besökt Öhmans rum, men min misstanke är att det är ett idealt lyssningsrum vilket Strauss rum inte är, och det lär ha hörbara effekter.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-01-04 13:05

Tegelväggen behöver inte vara en katastrof, när jag byggde till mitt hus och hade ingvar på besök innan jag började bygga, tyckte han tvärtom att jag skulle behålla tegelväggen, som blev den nya innerväggen.

Låt honom spendera lite tid hos dig, det är väl investerade pengar.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-06 18:12

Tengil: Får bli i nästa hus, i det här rummet finns det tre väggar man inte kan göra annat med än att sätta upp textilier.
Sen tycker jag det låter så pass bra ändå, bland det bästa jag har hört i alla fall och det är tillräckligt bra för mig, är inte så kräsen ;)

Skulle inte gråta om jag hade 4 väggar och en dörr i nästa rum ... nu är det hål i väggarna åt alla håll :lol:
Dock är det inte enbart av ondo för jag saknar i princip stående vågor och sånt jobbigt.

Skulle jag bygga ett hus så skulle Ingvar få vara där och övervaka hela byggprocessen såklart :D Jag vet ju hur duktig han är.

nusse: Här kan du skicka vidare till din polare förresten:) http://www.abtech.se/Category?categoryI ... beh%C3%B6r

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-01-07 00:00

Jaha, det lät precis så bra som jag hoppades att det skulle göra. Imponerande. Basmodulerna var väl kanske inkopplad 5% av tiden. pi60 klarar sig otroligt bra på egen hand även när volymen är hög. Hmm, får se om vi härmar Martin den här gången också (jag är iaf tämligen sugen). Sist vi var där, för drygt ett år sedan för att spana in Squeezebox, blev det ganska omgående att köpa sig sådana. Tack igen Martin för att vi fick komma förbi.

Martin till vänster och min jobbarkompis Bosse till höger dådå. Bosse har "lämnat" oss och befinner sig i en annnan värld, typ Nirvana :lol:
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-07 00:41

Jaha, var det så rummet såg ut :D

Det var så mörkt att jag trevade mig fram ;)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-07 00:56

Ouch... det var inget smickrande kort inte haha
Sen ser man ju hur lat jag är också med kabeldragning, målning och lister mm 8) :roll: :lol:

Jag skyller på att det låter bra, och att snickra och hålla på är det sista man vill göra där nere :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-01-07 11:49

Önskar jag hade skäggväxt till att odla en sån där skön mustasch som du
har Martin :D

Måste försöka ta mig tid till att komma över o lyssna på hur pi60 gör sig
i ditt rum... Jag vet ju hur de lät hemma hos mig placerade typ mitt i
rummet lite konstigt pga för korta högtalarkablar, men det är ju knappast
samma sak... :)

Fast först har jag lovat att åka förbi en kompis här Kga som visst har
brännt sina Monitor Audio GS någonting o försöka felsöka.

Han har förresten lånat mina piP... Känner jag honom rätt kommer det
nog bli ett par pi60 där eller så :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-01-07 13:44

Martin:
Det var ju tråkigt om jag skaffat mig en ovän för livet pga bilden. Får väl låta sambon öppna posten ifa det dyker upp någon brevbomb kanske :wink: .
Håller med dig om att det är huvudsaken att det låter bra och funkar bra för film. Jag led inte ett dugg över hur det såg ut, men det var kanske därför Bosse blundade 8)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-07 23:06

Wolfie skrev:Önskar jag hade skäggväxt till att odla en sån där skön mustasch som du
har Martin :D

Måste försöka ta mig tid till att komma över o lyssna på hur pi60 gör sig
i ditt rum... Jag vet ju hur de lät hemma hos mig placerade typ mitt i
rummet lite konstigt pga för korta högtalarkablar, men det är ju knappast
samma sak... :)

Fast först har jag lovat att åka förbi en kompis här Kga som visst har
brännt sina Monitor Audio GS någonting o försöka felsöka.

Han har förresten lånat mina piP... Känner jag honom rätt kommer det
nog bli ett par pi60 där eller så :lol:

Ja du får ju komma precis när du vill såklart :)
Jag måste bara få loss lite pengar till textilier nån gång, det skulle nog göra rätt stor skillnad, och bli ännu bättre :D
Sen får vi väl dricka lite whisky, det ska ju ge en hår på bröstet, och kanske även i ansiktet då ;) :P

Nusse skrev:Martin:
Det var ju tråkigt om jag skaffat mig en ovän för livet pga bilden. Får väl låta sambon öppna posten ifa det dyker upp någon brevbomb kanske :wink: .
Håller med dig om att det är huvudsaken att det låter bra och funkar bra för film. Jag led inte ett dugg över hur det såg ut, men det var kanske därför Bosse blundade 8)

:lol:

Blixtljus är ju rätt skoningslöst också, det förskönar inte direkt ;)

Återgå till Wänner af Ino