Ino piP: vilken förstärkare? Alternativ för en nybörjare?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

Ino piP: vilken förstärkare? Alternativ för en nybörjare?

Inläggav attah » 2008-02-03 15:43

Jaha, då kom den dagen också, jag fick en anledning att registera mig på det här forumet, det räcker inte bara att tjuvkika på vad experterna har att säga, ibland måste man fråga också...

Snart blir det studentrum eller lägenhet för min del och då ska kompaktstereon aflifvas, det är bara inte hälsosamt att ha en sådan, ljudet gör en deprimerad. Det har inneburit att jag bara använt min portabla spelare och min faders stereoanläggning de senaste åren..

Nåväl, min fasters man rekommenderade Ino piP och jag måste säga att det jag hör om den är väldigt tilltalande. Så till frågorna, är piP kanske lite mycket för en relativ nybörjare som mig? Och framförallt vilken förstärkare är att rekommendera? Jag har övervägt bl.a. NAD 3020, Sansui AUD101 och slutligen en nyare sak NAD C715. Problemet med den sistnämnda är att den vill ha högtalare med minst 6 ohm, och enligt [s]obekräftade[/s] uppgifter har piP udda-värdet 5 ohm. Stämmer detta, och utesluter det då den förstärkaren helt och hållet? Angående Ino audio, katalogen och prislistan ska tydligen vara lite mariga att få tag på, är det någon här som råkar ha dem?

Ni får ursäkta de klavertramp en nybörjare som jag antagligen redan begått.. Tack på förhand.[/s]
Senast redigerad av attah 2008-02-04 00:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Ino piP: vilken förstärkare? Alternativ för en nybörjare

Inläggav LypsylateX » 2008-02-03 17:49

attah skrev:Så till frågorna, är piP kanske lite mycket för en relativ nybörjare som mig?

Nej.

attah skrev:Och framförallt vilken förstärkare är att rekommendera? Jag har övervägt bl.a. NAD 3020, Sansui AUD101 och slutligen en nyare sak NAD C715. Problemet med den sistnämnda är att den vill ha högtalare med minst 6 ohm, och enligt obekräftade uppgifter har piP udda-värdet 5 ohm. Stämmer detta, och utesluter det då den förstärkaren helt och hållet?

Nej, det utesluter inte den förstärkaren. I princip vilken förstärkare som helt fungerar kanon med piP. Möjligen vissa exotiska rörförstärkare undantagna.

Ta vad du kommer över tills du vet vad du verkligen vill ha, är mitt råd.

attah skrev:Angående Ino audio, katalogen och prislistan ska tydligen vara lite mariga att få tag på, är det någon här som råkar ha dem?

Tjae, säkert tresiffrigt antal personer eller så... :) Jag t.ex.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-02-03 17:49

Ärligt talat tror jag inte du behöver tänka allt för mycket på vad för förstärkare du ska ha till piP:arna.
Jag har tex provat både denon 1907 och Bladelius Thor 2 till mina piPs. Båda låter bra. piP kräver extremt lite av förstärkaren verkar det som. På andra högtalare jag haft tidigare var det stor skillnad vid förstärkarbyte.
Vore jag i "startläge" nu skulle jag köpa ngt som var snyggt och smidigt.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-02-03 19:08

LypsylateX skrev:Nej.

:D

LypsylateX skrev:Nej, det utesluter inte den förstärkaren. I princip vilken förstärkare som helt fungerar kanon med piP. Möjligen vissa exotiska rörförstärkare undantagna.

Ta vad du kommer över tills du vet vad du verkligen vill ha, är mitt råd.

Det lämnar mig alltså med alla de alternativen, då återstår frågorna hur mycket man vill lägga och vilken funktionalitet man vill ha.
Om du har någonrekommendation så är jag idel öra.

En liten extrafråga bara.. Vad är då poängen med att det står "Caution-Attention Minimum Speaker Impedance 6 Ω"?

LypsylateX skrev:Tjae, säkert tresiffrigt antal personer eller så... :) Jag t.ex.

Skulle du kunna maila mig en kopia (on du har den digitalt vilket jag gissar på), eller borde man vända sig till ingenjör Öhmnan direkt?

overture skrev:Vore jag i "startläge" nu skulle jag köpa ngt som var snyggt och smidigt.

Placerar sig NAD C715 där enligt dig?
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... rafit_.htm

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-04 00:24

attah skrev:Om du har någonrekommendation så är jag idel öra.

En liten extrafråga bara.. Vad är då poängen med att det står "Caution-Attention Minimum Speaker Impedance 6 Ω"?

Mest att ingen tomte ska lasta på massor med högtalare parallellt. Dom flesta högtalare, oavsett om dom är specificerade till 4 eller 8Ω har impendansdippar som går långt under 6Ω.

Jag vill minnas att piP aldrig går under 5Ω, och har en väldigt snäll impendanskurva.

attah skrev:Skulle du kunna maila mig en kopia (on du har den digitalt vilket jag gissar på), eller borde man vända sig till ingenjör Öhmnan direkt?

Man ska vända sig direkt till Ingvar, annars blir han inte glad. Använd e-post, inte PM.

attah skrev:Placerar sig NAD C715 där enligt dig?
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... rafit_.htm

Även om frågan inte var riktad till mig, så tycker jag att det där ser ut som en utmärkt liten pryl... även om jag inte har undersökt hur utbyggnadsmöjligheterna är för t.ex. vinylspelare och separata slutsteg.

Begagnatmarknaden är alltid bra att ta sig en titt på, bara man undviker att bli lurad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-04 00:32

Den där C715, undrar om den är lika försiktigt specad som 3020 som dom påstod hade 20W men i själva verket levereade ca 35W vid 8 ohm. Annars så verkar inte 25W vid 6 ohm speciellt imponerande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-02-04 00:38

paa skrev:Den där C715, undrar om den är lika försiktigt specad som 3020 som dom påstod hade 20W men i själva verket levereade ca 35W vid 8 ohm. Annars så verkar inte 25W vid 6 ohm speciellt imponerande.

Mjo, det ska den tydligen vara, NAD verkar hålla sig till samma sätt att mäta på även vad gäller den.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-04 09:40

Intressant. Hifiklubben skriver 6 ohm och 0,5 % THD. NAD själva har en något konstig förklaring:

Continuous average power output into 8ohms 2 x 25 (at 1kHz, EIAJ) 6 Ohm
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.09%

Gäller distorsionen för 80 % av maxeffekt eller så?

*Från ett tyskt forum:
EIAJ: Electronic Industry Assiciation of Japan leistungsangabe bezieht sich auf 1 kHz und 10% Klirrfaktor (!!!), da steht wirklich Zehn prozent..., wobei im kaltem Zustand gemessen wird 10 W DIN entsprechen ca. 17 W nach EIAJ
...perspektiv...

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-02-04 10:52

guldfisk skrev:Intressant. Hifiklubben skriver 6 ohm och 0,5 % THD. NAD själva har en något konstig förklaring:

Continuous average power output into 8ohms 2 x 25 (at 1kHz, EIAJ) 6 Ohm
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.09%

Gäller distorsionen för 80 % av maxeffekt eller så?

*Från ett tyskt forum:
EIAJ: Electronic Industry Assiciation of Japan leistungsangabe bezieht sich auf 1 kHz und 10% Klirrfaktor (!!!), da steht wirklich Zehn prozent..., wobei im kaltem Zustand gemessen wird 10 W DIN entsprechen ca. 17 W nach EIAJ

Enligt http://nadelectronics.com/products/hifi ... tems/specs
så verkar 0.5 gälla FM-radio, och inte förstärkaren som sådan, som ligger på 0.09.

Jag är tyvärr inget vidare duktig på tyska uttryck, men Klirrfaktor, kan det innebära THD?

LypsylateX skrev:Mest att ingen tomte ska lasta på massor med högtalare parallellt. Dom flesta högtalare, oavsett om dom är specificerade till 4 eller 8Ω har impendansdippar som går långt under 6Ω.

Jag vill minnas att piP aldrig går under 5Ω, och har en väldigt snäll impendanskurva.

[s]Borde inte impedansen bli större när man kopplar på onödigt många högtalare[/s] (vilket jag aldrig ens övervägt)?
Men oavsett hur mycket nybörjare jag är på detta, ska jag tolka det som att det inte lär innebära några problem?

LypsylateX skrev:Man ska vända sig direkt till Ingvar, annars blir han inte glad. Använd e-post, inte PM.

Mja, det är nog bäst... Jag slängde iväg et mail igår hursomhelst.

LypsylateX skrev:Även om frågan inte var riktad till mig, så tycker jag att det där ser ut som en utmärkt liten pryl... även om jag inte har undersökt hur utbyggnadsmöjligheterna är för t.ex. vinylspelare och separata slutsteg.

Begagnatmarknaden är alltid bra att ta sig en titt på, bara man undviker att bli lurad.

Ja, jag tyckte också att den verkade alldeles lagom för mina ändamål, och angående utbyggnad så har den 2(+1) ingångar och digital out bl.a. Det får bli ett separat försteg för vinyl, men det har nog ingen avlidit av.

Här kommer en bild på baksidan :P
Bild[s][/s]
Senast redigerad av attah 2008-02-04 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-04 10:57

attah skrev:Borde inte impedansen bli större när man kopplar på onödigt många högtalare (vilket jag aldrig ens övervägt)?
Men oavsett hur mycket nybörjare jag är på detta, ska jag tolka det som att det inte lär innebära några problem?

Man brukar inte koppla högtalare i serie... kopplar man bara in fler par kablar på kontaktorerna så blir de parallella... och således miskar impedansen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-02-04 11:45

Nattlorden skrev:
attah skrev:Borde inte impedansen bli större när man kopplar på onödigt många högtalare (vilket jag aldrig ens övervägt)?

Man brukar inte koppla högtalare i serie... kopplar man bara in fler par kablar på kontaktorerna så blir de parallella... och således miskar impedansen.

Ibland är man ju dummare än vad man borde vara. >.< Det där är ju grundläggande ellära för sjutton... Fy på mig. Och tack för tillrättavisandet :P

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-04 13:06

attah skrev:Men oavsett hur mycket nybörjare jag är på detta, ska jag tolka det som att det inte lär innebära några problem?

Korrekt uppfattat. 8)

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-02-04 18:54

LypsylateX skrev:Korrekt uppfattat. 8)

Utmärkt värre.. Då gäller det bara att få tummen ur som man så vackert säger, när man väl bestämt sig för vilken förstärkare det faktiskt blir, that is.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-04 19:06

En liknande är ju Denon DM-33, som till och med är rekommenderad av Öhman som en ypperlig kombination med piP. Men NAD:en är säkert bra också.

Det är fina små burkar, det där.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-02-05 14:10

Almen skrev:En liknande är ju Denon DM-33, som till och med är rekommenderad av Öhman som en ypperlig kombination med piP. Men NAD:en är säkert bra också.

Det är fina små burkar, det där.

Jag ska kolla närmare på den.. Det jag ett änsålänge verkar vara att den får aningen bättre kritik än NADen. Dock vorde den där mp3-från-USB-uppspelningen lite trevligt att ha, då den enligt uppgift skulla vara ganska befriad från portabla spelares tillkortakommanden. Frågan är bara om mp3 med tillräckligt hög bitrate kan konkurrera med "lossless", vilket för mig verkar aningen underligt.. (600+ kbps? Jag tvivlar på att den klara att spela eller skapa sådan filer..)

En vän till mig har tipsat om XTZ Class A 100D 2 http://hifimusic.se/?p=showItem&id=946 Den verkar inte heller helt fel, men jag vet inte riktigt om det var vad jag var ute efter.. Vad anser ni som kan det?

Återgå till Wänner af Ino