peh61 skrev:Har en fråga ang. dämpvägg bakom mina i32s det bästa är naturligtvis att sätta dämpmaterial ända upp till taket...
Njae... Du skriver "natruligtivs", och det skriver jag inte under på.
Det beror ju på omständigheterna. Det finns inget tumregelsvar som duger i sådan här frågor. Avsikten med behandlingen av lyssningsrummet är ju att hitta det optimala förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud*, vilket i väldigt hög grad beror av rummet proportioner, materialens egenskaper, även väggarnas, samt högtalarnas riktegenskaper och möblering. Hur det skall åstadkommas bäst är olika i olika rum. Väldigt olika kan det bli till och med.
Igen: Tumregler förslår inte.
...men om man som i mitt fall sätter från golv och 120 cm upp på vägg, går det att säga en procentsats hur bra det är i förhållande till hela är det 60-70% eller kanske mer eller mindre, takhöjden är 230 cm.
Dämpmaterialet som är aktuellt är Ljudbalans 50mm mineralsinus + 50 mm minisinus
Nej det kan man inte. Svaret kan vara både 60% (sämre än) och 180%, (bättre än), med reservation för att det är svårt att definiera vad man menar med procent i det här fallet. Hur mäter man dem?
Vh, iö
- - - - -
*Vilket betyder:
1. Så lite reflekterat ljud att det inte hörs, men
2. Så mycket (och från rätt riktningar) reflekterat ljud att stereosystemfelen inte hörs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).