Söker bild på ip!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Söker bild på ip!

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 13:11

Kan någon vänlig själ lägga upp en eller flera bilder på ino audio ip?
Jag har letat på forumet men inte hittat någon bild på dessa högtalare.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-05 14:20

Bild

Något mindre än piP på höjden och djupet. För iP är BxHxD = 22x16.4x15 cm (om jag minns rätt).

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 14:51

RogerGustavsson skrev:Bild

Något mindre än piP på höjden och djupet. För iP är BxHxD = 22x16.4x15 cm (om jag minns rätt).

Tack för bilden. Så trevlig den ser ut.
Är den sluten eller sitter porten bak?
Hur låter den jämfört med piP? (förutom att den inte går lika djupt)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-02-05 16:52

sluten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-05 21:04

Har ingen aning om hur de låter. Skulle gissa att de låter precis som piP över 100 Hz. De faller i varje fall av i basen för de ska ju användas tillsammans med basmoduler under 80 Hz. Är sugen på iP, Profundus P och cr8....

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-05 23:54

RogerGustavsson skrev:Har ingen aning om hur de låter. Skulle gissa att de låter precis som piP över 100 Hz. De faller i varje fall av i basen för de ska ju användas tillsammans med basmoduler under 80 Hz. Är sugen på iP, Profundus P och cr8....

Ja, jag går i dom tankarna också. Förutsättningarna är dock att jag kan få till något galler/nät framför elementen, eller på något annat sätt hindra ungarna från att använda högtalarna som sparbössor eller pennställ :evil:

Finns det någon mening med att satsa på pip istället för ip (förutom möjligen ljudtryck över 80hz) om man samtidigt tänkt använda ett par profundus p? Låter det bättre med pip än ip i denna kombination?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-06 08:37

Jag utgår ifrån att skillnaden är minimal i registret över 80 Hz. Däremot tilltalas jag av iP mindre format som ju gör dem lättplacerade. Jag har ju redan piP och de är en förträfflig liten högtalare om den placeras i rätt miljö. Kombinationen iP och Profundus P är lite mera flexibel, är ju inte säkert att basmodulerna ska stå på samma plats som toppsystemen för bästa ljud, men det blir också bra mycket dyrare...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-06 10:25

Moment-23 skrev:Finns det någon mening med att satsa på pip istället för ip (förutom möjligen ljudtryck över 80hz) om man samtidigt tänkt använda ett par profundus p? Låter det bättre med pip än ip i denna kombination?

Det är ju typ samma högtalare, fast iP's låda är mindre, sluten och rullar därmed av tidigare neråt. De klarar samma ljudtryck och har samma känslighet.

Om det finns nån "mening" med att skaffa piP istället avgör du själv. Det kan kanske vara smidigt att kunna använda dem som fullregister om man t.ex. vill ta med dem nånstans? Eller använda i ett annat rum senare, efter uppgradering. Eller också värdesätter man litenheten högre.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-06 13:24

niklas skrev:
Moment-23 skrev:Finns det någon mening med att satsa på pip istället för ip (förutom möjligen ljudtryck över 80hz) om man samtidigt tänkt använda ett par profundus p? Låter det bättre med pip än ip i denna kombination?

Det är ju typ samma högtalare, fast iP's låda är mindre, sluten och rullar därmed av tidigare neråt. De klarar samma ljudtryck och har samma känslighet.

Om det finns nån "mening" med att skaffa piP istället avgör du själv. Det kan kanske vara smidigt att kunna använda dem som fullregister om man t.ex. vill ta med dem nånstans? Eller använda i ett annat rum senare, efter uppgradering. Eller också värdesätter man litenheten högre.

Litenheten och grundheten avgjorde i mitt fall.
Och inte att förakta - om man vill gå till piP, går det att skaffa dylika kabinett och föra över element o filter.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-02-06 14:07

Är det alltså helt identiskt delningsfilter och element?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-06 14:10

jeppe skrev:Är det alltså helt identiskt delningsfilter och element?

Ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-06 20:49

Litenheten är viktig i mitt fall. Och kan man föra över delarna till den större pip så är det extra intressant. Dock är jag (som alltid) ute minst ett år innan det är dags. Det är den här delen av processen, att ta reda på vad som finns, att provlyssna, fundera, lyssna igen och till sist bestämma sig som jag gillar :)

Tack för svaren jag fått. Ni får gärna lägga upp flera bilder på ip.

Återgå till Wänner af Ino