ino tanke

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

ino tanke

Inläggav RMA » 2008-02-12 12:39

Har funderat över en ino kombination en längre tid nu,nämligen ett par iP med 4 basmoduler baserade på piP,skulle kunna bli en riktig mini rökare tror jag, Obs tanken är mini,så pProf är inte aktuell.
Däremot skulle ju infra baserat på pProf vara intressant om det är möjligt. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-12 14:08

Jag förstår inte riktigt... Varför inte köpa piP direkt om du vill ha något som går lika långt ner i frekvens som piP? ProfundusP-modellerna existerar väl inte i någon infraversion vad jag vet? Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga? Då antar jag att det inte längre är av möbleringstekniska skäl som du vill ha små moduler...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-02-12 14:46

du menar piParnas baselement i egna lådor infra-style som basmoduler och iP som toppar?

Användarvisningsbild
norman

Re: ino tanke

Inläggav norman » 2008-02-12 15:27

RMA skrev:Har funderat över en ino kombination en längre tid nu,nämligen ett par iP med 4 basmoduler baserade på piP,skulle kunna bli en riktig mini rökare tror jag, Obs tanken är mini,så pProf är inte aktuell.
Däremot skulle ju infra baserat på pProf vara intressant om det är möjligt. Vad tror ni?

Är ju faktiskt en lite kul tanke, 4st små 10 literslådor kan man ju gömma rätt lätt om man vill (om placeringen funkar akustiskt).

Hmm var inte gamla profP lite mindre än nya? Om man gör såna med rätt mått kan man säkert gömma dom rätt bra också och får då mycket mer kapacitet.

Är väl någon här som bygger slutna lådor till nya ino/lts-basen (kompatibel med den gamla profP basen), har för mig han tänkte ha 25 l lådor och det blir ju ganska smått.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-12 15:35

Jag tror jag fattar och håller med om att det låter som ett intressant system!

shifts skrev:Jag förstår inte riktigt... Varför inte köpa piP direkt om du vill ha något som går lika långt ner i frekvens som piP?
För att få ytterligare 6 dB kapacitet i basen (jmft med 2 st piP) samtidigt som man genererar bas från 4 punkter i rummet.

shifts skrev:ProfundusP-modellerna existerar väl inte i någon infraversion vad jag vet?
Nej, det var ju därför detta efterfrågades... :wink:

shifts skrev:Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga?
Tja, varför finns det infra-moduler alls, när de vanliga finns?

Jag gissar att anledningen till att RMA's förslag till system inte finns är att iP + pP-2 är både kapablare och billigare. :?:

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-12 15:36

Njae, piP s (hur skriver man egentligen genitivformen av piP? :D) baselement räcker inte till för att kunna återge djupbas om du vill matcha basmodulernas ljudtrycksförmåga med piPs (eller piPss 8)).
Du måste helt enkellt kunna pumpa mer luft än vad ett piP-element klarar.
Därmot skulle säkert ett par infra-X vara alldeless lagom, du skulle lugnt ha den coolaste icke-pi60deriverade anläggningen!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-12 16:16

piP:s
piPs:s
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-12 16:22

Angående tanken på att använda piP-s mellanbaselement som subwoofer till iP tycker jag det låter som en dyr men rolig lösning. Dock skulle det nog vara en bättre lösning att utgå från en lämplig 6.5" bas istället. Alltså något som renderar lite högra ljudtrycksförmåga!

Den första tanken som slår mig är ju istället: Hur vore det inte med ett par b56 som basar till ett ett gäng a1 och den nya mikrofronthögtalaren i ett mikrosurroundpaket? :)

DrFunk skrev:Därmot skulle säkert ett par infra-X vara alldeless lagom, du skulle lugnt ha den coolaste icke-pi60deriverade anläggningen!

Tuffare än min? 8O

norman skrev:Hmm var inte gamla profP lite mindre än nya? Om man gör såna med rätt mått kan man säkert gömma dom rätt bra också och får då mycket mer kapacitet.

Är väl någon här som bygger slutna lådor till nya ino/lts-basen (kompatibel med den gamla profP basen), har för mig han tänkte ha 25 l lådor och det blir ju ganska smått.

Gamla profundus P var lite mindre (typ 30-35 liter som jag minns det) kontra den lite större nya varianten. Men vad är det för variant av LTS-basen du pratar om? Jag har ju ett gäng sådana element och skulle lätt välja 4*25 liter istf 4*35! Storlekesvinsten är enorm i ett så litet rum som jag har!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-12 16:25

niklas skrev:
shifts skrev:Jag förstår inte riktigt... Varför inte köpa piP direkt om du vill ha något som går lika långt ner i frekvens som piP?
För att få ytterligare 6 dB kapacitet i basen (jmft med 2 st piP) samtidigt som man genererar bas från 4 punkter i rummet.

Jo. Själv funderade jag på om det var något i stil med bs60 som efterfrågades, men det var det ju inte riktigt. Det tycker jag också skulle vara lite intressant.
niklas skrev:
shifts skrev:ProfundusP-modellerna existerar väl inte i någon infraversion vad jag vet?
Nej, det var ju därför detta efterfrågades... :wink:

Men det jag inte begrep var om han först ville ha så små lådor som möjligt med basmoduler där piP-elementen huserade, varför då vilja ha sex stycken större Profundus-P-LåtsasInfra. Då kunde man ju kanske skaffa ProfundusP-4 istället.
niklas skrev:
shifts skrev:Och varför vill du ha en inframodell av ProfundusP-4 när det finns en vanlig så att säga?

Därför att de går sjukt mycket lägre ner i frekvens bland annat? Om det nu är vad man vill åt kan man väl köpa ProfundusX-4 eller nått. Antar att det finns fler fördelar med Infrasystemen, men de är jag väldigt okunnig om.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-12 16:43

Slartibartfast skrev:Men vad är det för variant av LTS-basen du pratar om? Jag har ju ett gäng sådana element och skulle lätt välja 4*25 liter istf 4*35! Storlekesvinsten är enorm i ett så litet rum som jag har!

Här är en tråd:
tråd

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-12 16:50

Slartibartfast skrev:Den första tanken som slår mig är ju istället: Hur vore det inte med ett par b56 som basar till ett ett gäng a1 och den nya mikrofronthögtalaren i ett mikrosurroundpaket? :)

Menar du inte B67?

Annars heter väl piP/piPs basen B59/B59x

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-12 17:01

shifts skrev:Men det jag inte begrep var om han först ville ha så små lådor som möjligt med basmoduler där piP-elementen huserade, varför då vilja ha sex stycken större Profundus-P-LåtsasInfra. Då kunde man ju kanske skaffa ProfundusP-4 istället.
Fast det var ju 4 st RMA skrev. Var du fick 6 st ifrån vet jag inte. Han ville hellre ha 4 små med mindre kapacitet än 4 stora med större kapacitet.

shifts skrev:
niklas skrev:
Därför att de går sjukt mycket lägre ner i frekvens bland annat?
Jo, jag vet. Det visste ju du med, ändå frågade du. :wink:

shifts skrev:Om det nu är vad man vill åt kan man väl köpa ProfundusX-4 eller nått. Antar att det finns fler fördelar med Infrasystemen, men de är jag väldigt okunnig om.
Jadå, man kan köpa i64es och pZ-8 också, om det är kapacitet man är ute efter, men det var liksom inte det som var intressant här.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-02-12 17:05

Niklas slog huvudet på spiken,precis vad jag menade.Helt enkelt ett superlitet system som går att gömma undan nästan helt,inga jättekrav på djupbas förmåga,däremot rums anpassnings förmåga i basen,som jag skrev så är Prof p för stora i det sammanhanget,visst dyrare men coolare tycker jag.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-12 17:07

B59/B59x som bas - skulle tro att den får det lite svårt.

B67 är igentligen en helt annan historia, och inte någon bas heller om jag minns rätt (men så ligger jag hemma i 39,5 graders feber och är kille = mjäkig).

Infra-P skulle vara möjligt på W87 tror jag, jag skulle dock vilja påstå att det blir osannolikt dyrt. Men litet antagligen ja.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-12 17:09

niklas skrev:Jadå, man kan köpa i64es och pZ-8 också

i68es antar jag att du syftar på ? Och Infra-Z i 12 pack ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-12 17:09

niklas skrev:Fast det var ju 4 st RMA skrev. Var du fick 6 st ifrån vet jag inte. Han ville hellre ha 4 små med mindre kapacitet än 4 stora med större kapacitet.

Jag trodde Infra alltid betydde att där skulle finnas minst 6 separata lådor. Sorry.

niklas skrev:
shifts skrev:
niklas skrev:
Därför att de går sjukt mycket lägre ner i frekvens bland annat?
Jo, jag vet. Det visste ju du med, ändå frågade du. :wink:

Hmm, du missförstod mig tror jag. Om man går Infra med ProfundusP-elementen, hur mycket lägre skulle man då komma? Tänkte att det redan finns andra i sortimentet som uppfyller sådana önskade krav.

niklas skrev:
shifts skrev:Om det nu är vad man vill åt kan man väl köpa ProfundusX-4 eller nått. Antar att det finns fler fördelar med Infrasystemen, men de är jag väldigt okunnig om.
Jadå, man kan köpa i64es och pZ-8 också, om det är kapacitet man är ute efter, men det var liksom inte det som var intressant här.

Nä, det har du rätt i :)
Senast redigerad av shifts 2008-02-12 17:13, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-12 17:12

Bamsefar skrev:B59/B59x som bas - skulle tro att den får det lite svårt.

B67 är igentligen en helt annan historia, och inte någon bas heller om jag minns rätt (men så ligger jag hemma i 39,5 graders feber och är kille = mjäkig).

Infra-P skulle vara möjligt på W87 tror jag, jag skulle dock vilja påstå att det blir osannolikt dyrt. Men litet antagligen ja.

B59 som bas till PiM torde väl gå okej... men det känns lite fånigt...B67 som infra och i antal om 4 torde väl vara helt okej... vi pratar om ett liiitet system och inte jordbävningsbas isåfall.

då kanske tom någon annan tillverkare än INO får basdelen kunna vara aktuellt också..

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-12 17:24

shifts skrev:Jag trodde Infra alltid betydde att där skulle finnas minst 6 separata lådor. Sorry.

Du inte helt fel ute. Såhär står det i manifestet:
Manifestet skrev:Infra-modulerna skiljer sig från de vanliga profundus-modulerna såtillvida att de är mindre, men de behöver vara flera och dessutom måste de matas av högre effekt för samma akustiska uteffekt. Därmed blir de också väsentligt dyrare, och ännu mera så eftersom man ju behöver ett elektroniskt delningsfilter, cr80s eller cr80es som kan bestyckas med infra-tillsatsen.
Fördelen är förstås den mer än avgrundsdjupa basåtergivningen vars förmåga bara begränsas av rummet man brukar dem i snarare än av basmodulerna själv (av vilket även följer ett impulssvar som saknar motstycke).

shifts skrev:Om man går Infra med ProfundusP-elementen, hur mycket lägre skulle man då komma?

Ja, det är väl delvis det som RMA undrade, och som även jag fann intressant. Vi får se om nåt svar dyker upp senare i tråden. :)

shifts skrev:Tänkte att det redan finns andra i sortimentet som uppfyller sådana önskade krav.

Prestandamässigt gör ju alla basmodulerna det. Men vi pratade om ett system som är dyrare och med sämre prestanda än alla nuvarande delade system. Fördelen blir istället att det blir mindre. Ibland kan man ha sådana krav. Men nånstans här börjar jag nog förstå varför det inte finns... :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-12 17:25

Kaffekoppen skrev:B59 som bas till PiM torde väl gå okej... men det känns lite fånigt...B67 som infra och i antal om 4 torde väl vara helt okej...

Nej.

B59 - alltså visst det kan, under rätt omständigheter bevisligen pumpa en del luft så att säga - men nej, inte aktuellt som jag ser det.

B67 - allt går, men varför - den är bara marginellt mindre än W87 som är SÅÅÅÅ mycket mera kapabel.

Jag lät Ino Audio bygga en specialbas på 17 liter på W85 (W87 fanns inte på denna tid) som komplement till iPs - det visade sig bli en låda med två basreflexportar och som var synnerligen smidig. Idag är Pingvinlakrits ägare till både iPs och denna special bas (som om jag minns rätt drivs av en PA9...). I vilket fall, där och då hade jag samma typ av diskussion som nu förs om en liten basmodul - och resultatet vart riktigt bra givet förutsättningarna: liten och W85.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-12 17:27

Kaffekoppen skrev:B59 som bas till PiM torde väl gå okej... men det känns lite fånigt...B67 som infra och i antal om 4 torde väl vara helt okej... vi pratar om ett liiitet system och inte jordbävningsbas isåfall.

då kanske tom någon annan tillverkare än INO får basdelen kunna vara aktuellt också..

Precis så jag tänkte. Finns ju båda norska och danska tillverkare som fått till hyggliga mellanbasar till exempelvis iP eller piM! Och givetvis har du rätt i att basen heter b59 - inte b56 som jag sade!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-12 17:33

Bamsefar skrev:
niklas skrev:Jadå, man kan köpa i64es och pZ-8 också

i68es antar jag att du syftar på ? Och Infra-Z i 12 pack ?

Ja, kanske det. Eller i64s. Ett lastbilsflak med dyra ino-högtalare helt enkelt. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-12 17:34

Bamsefar skrev:Jag lät Ino Audio bygga en specialbas på 17 liter på W85 (W87 fanns inte på denna tid) som komplement till iPs - det visade sig bli en låda med två basreflexportar och som var synnerligen smidig.

17L är ju inget att bråka om!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-12 17:54

17 liter är alltså ungefär 26 cm i kubik.
...perspektiv...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-02-12 19:25

RMA: det är jag som är ägare till Bamsefars forna iPs och Profundus special (W85 och ynka 17L).

Det låter riktigt bra trots litenheten, den ensamma basmodulen och jag kan bara tänka mig att två till fyra av samma lilla mått skulle göra ett riktigt trevligt Lifestyle system.

Jag har dessutom pi60 i samma rum och det har hänt (mer än en gång) att folk trott det varit pi60 som spelat.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-02-12 21:42

pingvinlakrits skrev:RMA: det är jag som är ägare till Bamsefars forna iPs och Profundus special (W85 och ynka 17L).

Det låter riktigt bra trots litenheten, den ensamma basmodulen och jag kan bara tänka mig att två till fyra av samma lilla mått skulle göra ett riktigt trevligt Lifestyle system.

Jag har dessutom pi60 i samma rum och det har hänt (mer än en gång) att folk trott det varit pi60 som spelat.

Intressant. Hur djupt kan basmodulen spela?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-02-12 23:39

pingvinlakrits skrev:RMA: det är jag som är ägare till Bamsefars forna iPs och Profundus special (W85 och ynka 17L).

Vad är det för mått på rören? Funkar lådan med det senaste elementet?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-02-12 23:49

endallas skrev:du menar piParnas baselement i egna lådor infra-style som basmoduler och iP som toppar?

Inte riktigt min tanke men en kul ide,funderar hur små lådor man skulle kunna få då? Denna ide är som sagt funderingar på hur man kan få imponerande ljud ur minsta möjliga system,har redan i28 & infra x6,så några stora lådor är jag inte intresserad av i dessa tankar.Utan gå i totalt motsatt riktning utan att tappa för mycket så att säga.

Återgå till Wänner af Ino