Ett par piPar eller dämpa rummet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henke

Ett par piPar eller dämpa rummet?

Inläggav henke » 2008-02-13 03:01

Tjennare

Jag har väldigt länge varit intresserad av piP men aldrig kommit att lyssna på dom. Nu har jag dock turen att de finns på repsam i lund och kan nog lyssna på dem där(dock en väldigt begränsad lyssning tyvärr). Idag lyssnade jag nämligen på musik och insåg att en uppgradering nog är på sin plats.

Anläggningen jag har nu består av följande:

DATOR -> FLAC ->(streamas över nätverket) PS3 -> cambridge dac3 eller XTZ inbyggd D/A -> XTZ A100 DII -> Audiovector M1 Signature.

Nu är det så att aukustiken i rummet är verkligen inte bra, där är vissa uppenbara saker som jag ska åtgärda(inga gardiner t.ex. doh). Men det är även högt i tak och jag har en stooor kal vägg bakom högtalarna. Dock har jag heltäckningsmatta(wohoo). Då är frågan om jag borde satsa på att fixa akustiken i rummet i första hand eller om det är lönt att fortsätta sätta sig in i piP och senarelägga akustiklösningen.

Hjälp uppskattas

MVH

/Henrik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-13 03:14

Jag tycker att du skall ta tag i rummet först om du bedömer att
det är det större problemet.

Då kanske du finner att du blir nöjd utan att behöva skaffa nya
högtalare. :wink:

Vh, iö

- - - - -

Poängen med att ta störst problem först, är tvåfaldig:

Dels blir förbättringen förstås stor när man tar hand om det största
problemet, och dels är det typiskt mycket lättare att bedöma resten
av kedjan, efter det att det största felet eliminerats. :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2008-02-13 03:42

IngOehman skrev:Jag tycker att du skall ta tag i rummet först om du bedömer att
det är det större problemet.

Då kanske du finner att du blir nöjd utan att behöva skaffa nya
högtalare. :wink:

Vh, iö

- - - - -

Poängen med att ta störst problem först, är tvåfaldig:

Dels blir förbättringen förstås stor när man tar hand om det största
problemet, och dels är det typiskt mycket lättare att bedöma resten
av kedjan, efter det att det största felet eliminerats. :)

Jag tackar så mycket för ett snabbt och kvalificerat svar. Om man nu skulle ge sig in på den här linjen med att få rätt på akustiken. Var början man då? Jag är student och har således inte råd att hyra in någon expert att hjälpa mig utan kommer göra allt på egen hand med lägsta möjliga kostnad.

Hur listar man ut var man behöver dämpa? Tar man piP t.ex rekommenderas det ju en dämpning precis bakom men det gäller väl inte för alla högtalare? Eftersom mitt enda mätinstrument är mitt öra, finns det några knep för att komma djupare in på var problemen sitter? Jag vet inte om jag vill investera mina pengar i en massa mattor och tyger för att bara smälla upp det och "hoppas på det bästa".

Först tänkte jag i alla fall försöka hitta bästa placeringen av högtalarna gentemot sid och bakvägg och utgå från det.

Hoppas jag är rätt på det så långt! :D

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-13 08:45

Dämpning bakom respektive högtalare uppfattar jag som en närmast allmängiltig åtgärd. Prova!
...perspektiv...

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-02-13 11:19

Under tiden mina piPs:ar var trasiga körde jag med ett par reservhögtalare i form av Paradigm titan 2. De fick dra nytta av de akustikfixar jag gjort för piPs:arna och lät faktiskt oförskämt bra. (detta är en 10 år gammal budgetstativare som då kostade ca 2000 kr)

Så jag faller in i ledet och rekommenderar dig att dämpa bakom HT. Förmodligen blir det trevligare. Det lilla jag hört Mi1 serien tyckte jag lovade gott. Lycka till!

Användarvisningsbild
Granada

Inläggav Granada » 2008-02-13 13:10

Skumgummimadrasser brukar ju finnas lite här och var när man är student. Häng ett par på väggen bakom högtalarna, det är mitt husmorstips. Inte bäst, inte snyggast, men nog hjälper det en del.... Tygrea är det nog fortfarande i butikerna, så något billigt draperi eller tyg till madrassern går kanske att fixa.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-13 13:28

Skumgummimadrasser kan/brukar ha slutna celler, vilket gör dem till dåliga dämpalternativ. Jag köpte profilerad skumplast från jam.se, men i dag skulle jag nog välja dacronskivor i stället. De är styvare och kan stå av sig själva samt enkelt kläs med tyg, till skillnad från den mjuka skumplasten som kräver en träram.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2008-02-13 13:54

Nu har jag hunnit pröva lite med maddrass bakom ena högtalaren(och den andre urkopplad). Det hjälpte faktiskt en hel del direkt, även om det krävs mer så känner jag att dämpning bakom högtalarna nog är ett bra första steg. Har tagit lite bilder också som jag ska lägga upp idag hade jag tänkt. Nu till nästa fråga, vad för material ska man använda. Biltema har ju relativt billiga grejer, dessa är väl inte nå lungdödande glasullsmaterial heller.

http://www.biltema.se/products/productl ... SecId=1341

Vad tror ni om dem ?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-13 14:06

henke skrev:Vad tror ni om dem ?

De där (åtminstone den med folien) är väl tänkt att vara innesluten mellan två väggar (typ två lager bilplåt) för att minska bullret och skulle inte fungera så bra bakom en högtalare. Den har dessutom ett väldigt effektivt reflekterande ytskickt som skulle motarbeta vad du är ute efter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-13 14:08

Annars är det här från Biltema rätt billigt. Några stycken bakom varje högtalare i tredubbla lager eller nåt ..... :) Frågan är väl om det blir billigare än riktiga skivor .... 8O

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2008-02-13 14:15

phon skrev:Annars är det här från Biltema rätt billigt. Några stycken bakom varje högtalare i tredubbla lager eller nåt ..... :) Frågan är väl om det blir billigare än riktiga skivor .... 8O

Bild

Tack för infon Shifts då vet jag om att sådana inte är något alternativ. Vad tror ni om http://www.ljudbalans.se/main.asp olika lösningar? T.ex: 50mm Minisinus.

De där ser inte dumma ut phon men verkar aningen dyra.

EDIT: Eller så var dom inte så dyra, såg tidigare inte att priset gällde 5 stycken.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-02-13 14:45

jag har själv dessa biltemaskivor (två paket, fyra skivor bakom varje högtalare) och visst, det blir lite skillnad men inte så stor som jag hade önskat (ovetande hur andra absorbenter påverkar).

MiniSinus var ju faktiskt inte farligt dyra. 300 :- för plattorna (man kan ju dela en 2000x1200 till två 1000x1200) och sen får man väl räkna med nästan lika mycket till i frakt så kanske 500-600 kr landar det nog på. Ska man ha dubbla uppsättningnar biltemaplattor i den storleken landar man ju på 400.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-13 16:20

endallas skrev:MiniSinus var ju faktiskt inte farligt dyra. 300 :- för plattorna (man kan ju dela en 2000x1200 till två 1000x1200) och sen får man väl räkna med nästan lika mycket till i frakt så kanske 500-600 kr landar det nog på. Ska man ha dubbla uppsättningnar biltemaplattor i den storleken landar man ju på 400.

Då är vi tillbaka vid denna tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14604&start=0. Där omnämns MiniSinus och MinorSinus. Kolla gärna vad den leverantören har för minimiorder. För MinorSinus är det 15 kvm.

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2008-02-14 19:03

Har väl nästan bestämt mig för biltema grejerna nu. Wohoo, men jag vill ju klä det och då behövs ju något mer styvt. Räcker det att smälla upp det på en plywood skiva eller ska jag ha nån ram runt med för att kunna klä tyget runt på ett snyggt sätt?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-14 22:49

Som skrivet, har du råd med dacronskivor (från exempelvis Akustikmiljö) verkar de vara ett bra alternativ. Mina skumplastskivor från jam.se buktar sig fastän jag har en träram med tyg.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-14 23:44

henke skrev:Har väl nästan bestämt mig för biltema grejerna nu. Wohoo, men jag vill ju klä det och då behövs ju något mer styvt. Räcker det att smälla upp det på en plywood skiva eller ska jag ha nån ram runt med för att kunna klä tyget runt på ett snyggt sätt?

Dom var ju lite tunna, jag tänkte att man kunde köra dom i flera lager, men Ljudbalansvarianten verkar lite smartare, man spar skivor, och luft är ganska billigt.

Alltså den att sätta en 2cm dämpskiva med 5 cm avstånd till väggen, det såg ju ganska rätt ut för en piP, med ett lite lagom fall i absorbtionen under 400 Hz. Kanske 4cm vore ännu lite bättre i det här fallet. (om nu skivan har nån dämpning ... ?)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2008-02-15 17:02

guldfisk skrev:Som skrivet, har du råd med dacronskivor (från exempelvis Akustikmiljö) verkar de vara ett bra alternativ. Mina skumplastskivor från jam.se buktar sig fastän jag har en träram med tyg.

Tittade lite på deras sida, de har ju en del schyssta grejer i fyndhörnan. Till bra priser dessutom. Vad tror du om dessa? De nya kostade ju 800 per absorbent vilket är alldeles för mycket för en student.

Syftar främst på:

http://www.akustikmiljo.se/shop/index.p ... &sida_nr=1
14 plattor för 700, sen kan man väl ganska lätt slänga typ på dem?

2 svarta, också ganska billigt.

eller

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-02-15 18:30

GA har akustikmaterial till ok priser: http://www.goldenagemusic.se/goldenagea ... /index.htm

annars är thomann.de grymt billiga på akustikmaterial + att de har enhetsfrakt. (vilket är nog så viktigt när man handlar akustik på distans)

Återgå till Wänner af Ino