Förstörda piP, vad kan ha gått sönder?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Förstörda piP, vad kan ha gått sönder?

Inläggav Iqbad » 2008-02-09 20:50

Fick precis ett samtal från en gråtande flickvän som tror sig ha haft sönder mina piP. Jag har tyvärr inte haft någon förförstärkare nu på ett tag så en dator har fått vara drivkälla direkt till slutsteget (hypex ucd180). Detta kräver naturligtvis att man ser till att volymen är i botten när man startar, samt att man inte ska dra i och ur 3.5 mm pluggen när slutsteget är igång. Nu verkar det som om flickvännen gjorde nån miss och eventuellt satte in pluggen i mic-uttaget varvid det tydligen har sprakat som fan och sedan luktat lite bränt.

Det kommer nu inget ljud alls verkar det som, men slutsteget lyser så jag tycker att det borde funka.

Nu till frågan: Om det nu är så att det råkade gå nästan 180W effekt till högtalarna, vad är det som tar stryk? Vad går sönder först? Är det troligt att jag måste byta alla element och även delningsfiltret?

Jag är tyvärr i Norge och kan inte felsöka något själv, därav den något luddiga problemformuleringen.

Mvh Eric

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-09 22:55

Grät hon för din eller egen skull?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-09 22:58

jag hade bett henne flytta förstöra ett par ino :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-02-09 23:04

guldfisk skrev:Grät hon för din eller egen skull?

Det var nog mest av rädsla för att hon hade förstört mina favoritprylar..

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-02-09 23:58

Ge henne en puss och säg att hon får hjälpa till med att montera dina nya pi60 som måste till för att palla för hennes hårdhänta behandling. :)
Back in black!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-02-10 00:07

På randen av ämnet, kanske: Undrar om det går att försäkra högtalare? För några år sedan fick jag till min förvåning veta, att det går att försäkra radiostyrda modellflygplan(!) och det bör ju vara minst lika riskabla objekt.
--

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-10 00:10

hemförsäkringen täcker väl när klåfingriga barn trycker in element
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

mike34

Inläggav mike34 » 2008-02-10 00:32

Leverage säger jag bara. OOOh WAF är så yesterday. :twisted:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-10 00:34

Om det är helt tyst skulle jag ändå gissa på nåt i slutsteget. Delningsfiltret går knappast sönder, och att alla fyra elementen skulle dö... Nä. Då måste det ha låtit mycket och illa och länge innan hon fick tyst på det.

Jag gissar i bästa fall på en säkring i slutsteget, i värsta fall trasigt slutsteg och säkring.

Varifrån kom röklukten?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-10 00:42

Jag har ett baselement från en piP som fått 2kW i sig 8O
Det är lite böjt precis i upphängningen, men det låter än så länge. 180W bör inte göra mycket, om det inte är en väldigt distad signal, och då borde väl boomern hålla i alla fall?

Gissar också på slutsteget...

Amit

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-10 01:56

Be henne göra den enkla saken att koppla ett litet 1,5V batteri till plus respektive minus på högtalarkabeln - går baselementet ut och in utan problem så har hon inte förstört det skulle jag tro.

Säg som det är.. att det är en lite klumbig lösning du har och om något strulat till sig är det du själv som har att skylla. Och ge henne en puss.

Gissar på slutsteget.

//Magnus som varit i samma sits flera gånger ;)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-10 02:08

En bekant matade sina piP lite hårt med följden att ena basens kon "vek sig" sig just nedanför upphängningen. Talspolen förföll ha dundrat in i polstycket därvidlag. Resultat: tystnad...
11010000

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-10 03:50

Mr_Ekan skrev:En bekant matade sina piP lite hårt med följden att ena basens kon "vek sig" sig just nedanför upphängningen. Talspolen förföll ha dundrat in i polstycket därvidlag. Resultat: tystnad...

Det verkar finnas en ansenlig mängd människor som spelat sönder piP, och jag kan fanken inte begripa hur.

Jag har plågat mina oerhört med diverse musik som har väldigt djup bas, men det är helt enkelt inte möjligt att spela sönder dom om man bor i lägenhet.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-02-10 04:25

LypsylateX skrev:Det verkar finnas en ansenlig mängd människor som spelat sönder piP, och jag kan fanken inte begripa hur.

Jag har plågat mina oerhört med diverse musik som har väldigt djup bas, men det är helt enkelt inte möjligt att spela sönder dom om man bor i lägenhet.

Man kan väl spela högt även i en lägenhet, det gäller att hota grannarna bara så dom inte ringer störningsjouren :)
Jag har nästan bottnat mina pi60 när dom var delade vid 80 hz 8O
Då var det iofs så högt att näsblodet sprutade.
Kommer nog inte att spela så högt igen. :oops:

Har man ett väldämpat rum också så är det inte alls svårt att bottna ett par piP.

Ang den klåfingriga flickvännen så skulle jag också gissa på att en säkring har gått i steget! Att alla element ryker verkar inte helt rimligt.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-10 09:36

Strauss skrev:Då var det iofs så högt att näsblodet sprutade

Bildligt hoppas jag, i analogi med technogengren Noosebleed? Eller... bokstavligen?

På vilken sida om Örebro bor du, ungefär sådär?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-02-10 10:01

Svante skrev:Om det är helt tyst skulle jag ändå gissa på nåt i slutsteget. Delningsfiltret går knappast sönder, och att alla fyra elementen skulle dö... Nä. Då måste det ha låtit mycket och illa och länge innan hon fick tyst på det.

Jag gissar i bästa fall på en säkring i slutsteget, i värsta fall trasigt slutsteg och säkring.

Varifrån kom röklukten?

Jag misstänker att det lät jävligt illa i en längre tid, men jag håller med att det i så fall borde låta någonting även om elementen tagit stryk.

Röklukten tror hon har kommit från högtalarna, men hon var lite stissig så det kanske vi kan ta med en nypa salt.

Rookie: Ja, nu kanske man ska försöka få in ett par pi60 :)

Kaffekoppen: Bra tips med batteriet, jag ska be henne prova. Det är synd att jag inte har någon annan föstärkare just nu som man skulle kunna prova med.

Tack för alla tips! Jag återkommer när jag vet vad som har gått fel!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-10 11:45

Har inget vettigt att tillägga, men jag känner både med dig och flickvännen!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-02-10 14:46

LypsylateX skrev:På vilken sida om Örebro bor du, ungefär sådär?

Lundby, kika förbi när du vill! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-10 14:56

Iqbad skrev:Det är synd att jag inte har någon annan föstärkare just nu som man skulle kunna prova med.

Hörlursutgången på nån dator? Borde gå att testa om det kommer något ljud iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-02-10 15:00

Svante skrev:
Iqbad skrev:Det är synd att jag inte har någon annan föstärkare just nu som man skulle kunna prova med.

Hörlursutgången på nån dator? Borde gå att testa om det kommer något ljud iaf.

Jag kan prova när jag kommer hem, men det är nog lite i överkant för flickvännen. Hon har provat med ett batteri nu men kunde inte höra några knäpp eller se om konerna rörde sig tyvärr.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2008-02-10 19:00

Ser att du bor i Linköping. Behöver du förstärkare att testa på så kan jag ställa upp. Då kanske man kan får höra ett par Pip med;)
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-02-10 20:07

Iqbad skrev:
Svante skrev:Om det är helt tyst skulle jag ändå gissa på nåt i slutsteget. Delningsfiltret går knappast sönder, och att alla fyra elementen skulle dö... Nä. Då måste det ha låtit mycket och illa och länge innan hon fick tyst på det.

Varifrån kom röklukten?

Jag misstänker att det lät jävligt illa i en längre tid, ...

Törs jag fråga om vad hon har för musiksmak... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-10 20:14

Strauss skrev:
LypsylateX skrev:På vilken sida om Örebro bor du, ungefär sådär?

Lundby, kika förbi när du vill! :)

Själv bor jag centralt väster, så det är inte långt undan. Dessutom jobbar jag åt ditt håll, där det finns lite antenn-torn å så...

Vad har du för gottigt att lyssna på? 8)

Ps. Dagens kluring åt er... vad är det för skillnad på ett torn och en mast?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-10 20:21

Vire.... som hjälper masten att stå upprätt
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-02-10 21:09

LypsylateX skrev:Själv bor jag centralt väster, så det är inte långt undan. Dessutom jobbar jag åt ditt håll, där det finns lite antenn-torn å så...

Där ser man, då kanske vi har ett par gemensamma bekanta :)

LypsylateX skrev:Vad har du för gottigt att lyssna på? 8)

Bild

LypsylateX skrev:Ps. Dagens kluring åt er... vad är det för skillnad på ett torn och en mast?

En mast har stag, ett torn står fritt. Fick vi lära oss i lumpen när vi undrade varför dom inte kunde bygga master utan stag som skulle slås ner i tjälen ;)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-10 22:08

Strauss skrev:En mast har stag, ett torn står fritt. Fick vi lära oss i lumpen när vi undrade varför dom inte kunde bygga master utan stag som skulle slås ner i tjälen ;)

avr7000 skrev:Vire.... som hjälper masten att stå upprätt

Korrekt. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-10 22:11

Strauss skrev:Där ser man, då kanske vi har ett par gemensamma bekanta :)

På grund av väster eller pågrund av jobbet? :)

Strauss skrev:Bild

Ojoj. Det såg sexigt ut. :D Har ett par vänner (somliga tillika piP-ägare) som inte haft haft förmånen att höra pi60, så dom och jag kanske kan bjuda på kaffe någon gång... hemma hos dig. ;) Själv har jag inte hört något av bassystemen.

Men har du verkligen klämt in det där i en lägenhet... i Lundby? Dom lägenheterna jag tittat på där har haft ganska små rum. (Om än billig el och insats.)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-02-10 23:07

Ingen lägenhet heller, hus!
Gillestugan blev biorum 8)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-02-15 13:24

Ok, då har jag nu undersøkt høgtalarna litegrann sjælv. Det knæpper något i diskanten nær man før ett 1.5V batteri mot høgtalarkablarna. Konerna rør sig dock inte alls. Konerna ær "stela" och rør sig dåligt trots mekanisk påverkan.

Jag har monterat især den ena høgtalaren och det luktade kraftigt brænnt inne i den. Diskanten mæter c:a 6 ohm och jag kan inte se några skador på den.

Den større høgtalaren ser man inga skador på førutom att de två trådar som går in till talspolen och som ansluter i membranet ær oxiderade på något sætt, de ær inte slæta længre utan "noppriga" Konen går som sagt trøgt att røra och høgtalaren mæter oændligt motstånd vilket jag tolkar som om talspolen brunnit av?

Vad tror panelen? Behøver jag æven nya diskanter och delningsfilter eller ræcker det med huvudelementet?

Jag antar att øhman inte skickar dessa element heller så det ser ut som jag kommer att vara utan stereo ett tag =(

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-02-16 13:53

Mic-uttaget på en laptop kan vara mycket giftigt att ansluta som utgång, då det kan ligga DC ut på den (för fantommatning av en mikrofon).
Om efterföljande förstärkare är helt linjär ner till DC, ja då är branden lätt ett faktum. (Många slutsteg, dock inte alla, har skyddkretsar som skyddar mot DC ut).

Det som händer när du ansluter tillräckligt stark likström till en högtalare är att det smäller till (baskonerna hoppar ut till ena ändläget), sedan blir det en liten stund av tystnad innan talspolen överhettar och sedan börjar det brinna/ryka. Till sist brinner talspolen av och det är vad som verkar ha hänt. Det behövs nog inte många watt för att åstadkomma detta på sådana små baselement som i PiP...

Diskanten har sannolikt överlevt misshandeln.
-På självvald "semester".

Återgå till Wänner af Ino