Placering av piP på bänk?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Placering av piP på bänk?

Inläggav overture » 2008-01-09 12:39

Jag har ett par piPs som jag har på de rekommenderade atacama-stativen med öhmans speciella topplatta. Jag kommer att köpa en bänk ganska snart som är 55 cm hög (vilket är inom det godkända området så vitt jag kan förstå det hela) där jag hade tänkt ställa piParna istället. Jag funderar dock på om det kan vara tokigt då bänken är ca 50 cm djup. ( och därmed kanske ljudet studsar på bänken iställer för på golvet)
Är det någon som har koll på detta?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-09 12:59

Har också funderat på det där. Det figurerar många bilder på piP/piPs placerade på bänkar, men vad gör det med ljudet?

Vad är det för bänk?

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2008-01-09 13:35

Har du möjligheten att ställa dem vid framkanten av bänken?
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-01-09 15:00

Visst kan man ställa dem vi kanten på bänken med då blir det för långt till bakvägg.... Det är inte lätt det här med att blanda estetik och ljudkvaliet.
Ska jag vara ärlig tycker jag faktiskt att det är knäppt med stativhögtalare på det hela taget. Måste det stå på stativ kan borde man ju lika gärna fylla på med en högtalarkropp nedåt istället och utnyttja platsen de tar i anspråk.
Alltså tänkte jag att det vore bättre att utnyttja det rum jag har genom att ställa någon form av bänk under högtalarna istället. Ännu är inte bänkfabrikatet helt bestämt förutom att den ska vara ca 50 djup (för att svälja stor och ful elektronik) samt maximalt 55 cm hög (eftersom piP enligt öhmans manifest inte ska placeras högre upp än så)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-09 15:18

overture skrev:Ska jag vara ärlig tycker jag faktiskt att det är knäppt med stativhögtalare på det hela taget. Måste det stå på stativ kan borde man ju lika gärna fylla på med en högtalarkropp nedåt istället och utnyttja platsen de tar i anspråk.

Precis, det är vad jag tänkt göra. Fylla på med en högtalarkropp till: Profundus P-2 ;)

Bänk vore ju smart att kunna ha under, i dessa trångbodda tider. Bra utnyttjande av rum. Jag ska snart flytta till ny lägenhet och har inte riktigt koll på hur allt kommer placeras där. Klart nervigt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-09 15:25

Favorit i repris: Om man har möjlighet att undvika möbler, apparater och väggprydnader mellan högtalarna är det en stor fördel att göra det. Få saker är så effektiva för att öka upplevelsen som att ha tomt i synfältet när man lyssnar på musik. Med lite kreativitet går det ofta att lösa även i mindre boenden. Ett ännu mer effektivt alternativ är att alltid lyssna i totalt mörker, men det kan förstås bli lite tråkigt i längden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-09 15:28

Pekka: Om man nu inte lyssnar med riggen mellan högtalarna, utan har den vid sidan om, hur funkar det med EKK i olika längder? Måste bli ett rent helvete att få till om högtalarkablarna har samma längd?

Skulle lätt kunna tänka mig ha det tomt mellan, men just det där med de styva EKK:arna ställer till det i huvudet på mig. Det är ju bökiga som de är nu tycker jag :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-09 15:45

Det går utmärkt att ordna det också! Det är bara att dra den ena kabeln i en fin ögla som du gömmer bakom en bänk eller hylla som kan stå till exempel längs ena sidoväggen (stereobänken, kanske?). Ett annat alternativ är att hänga kabeln på en spik eller krok bakom ett draperi eller en gardin om du har en sådan hängande längs kabelns väg mot högtalaren. Visst är EKK lite bökiga, men man flyttar å andra sidan inte högtalarkablarna särskilt ofta.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-01-10 11:14

Ok...nu blev det lite OT här. Frågan har alltså inte att göra med om det står saker mellan högtalarna eller inte. Frågan är om ljudååtergivningen från piPs förstörs av att stå på en bänk som är 50 cm djup iom att ljudet delvis reflekteras i bänkens överdel. Att de låter är jag säker på men man undrar om jag degraderar dess kvalitet så pass mycket att det är onödigt att jag anpassar bänkhöjden till de maximalt 55 cm som Öhman rekommenderar.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-01-10 11:43

Jag har mina piP placerade på det viset. Jag har dock inte jämfört med att flytta ut dem för att undvika reflexen i bänkskivan. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Det som däremot påverkade ljudbilden väldigt mycket var när tjockteven försvann :D Se bilder i mitt galleri på minhembio.com

MVH Christer

http://www.minhembio.com/kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-01-12 12:55

Tack för de svar som ni givit! Jag undrar dock fortfarande om någon vet hur det ligger till...
Gissar att det är lika bra att jag ringer Öhman och frågar för jag har ingen lust att göra stora investeringar i specialanpassade bänkar som i slutändan kankse ändå förstör piParnas ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-01-12 14:06

overture:

Jag "lider" av samma problem i min nya lägenhet. Har du piP stående på en lång TV-bänk

Bild
Med ben och SD-fötter blir det c:a 47cm från golv.

Tror inte att det är särkilt optimalt men det är svårt för mig att ha det på något annat sätt men jag tänker på det ofta och får kanske nån snilliblixt inom kort :)

Ring gärna Öhman men han brukar inte ge några tumregler. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-12 15:50

Fundera lite vart reflexen i bordsytan tar vägen.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-01-12 17:57

Jag tänker mig att visst ljud från framför allt baselementet studsar i bänkytan och vidare upp i taket. Dessa ljud skulle "normalt" ha studsat i golvet.
Exakt vad det får för effekter vet jag alltså inte utan försöker iom denna tråd ta reda på i fall någon annan vet hur det föreligger.

Grundorsaken för hela mitt resonemang är att jag egentligen skulle behöva sätta upp bokhyllor och bänkar i hela vardagsrummet då jag saknar förvaringsutrymmen. Sen tycker jag att all elektronik (med YTTERST få undantag) är riktigt obehagligt ful och borde gömmas undan. Hade jag inte brytt mig om att ha ett bra ljud så hade jag bara ställt upp högtalarna någonstans där de inte störde allt för mycket men nu är det så att jag vill försöka få det att bli så bra som är möjligt med det förutsättningar som finns.
Eftersom piP ska stå 45-55 cm högt när dämpad väg tänkte jag mig att den bänken de står på kan få bli just 55 cm hög. Frid och fröjd tänkte jag tills jag började fundera på att det faktiskt är skillnad på ett högtalarstativ och en djup bänk.

Äsch, jag köper mina bänkar sen så får jag försöka få till det så gott det går.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-01-13 01:02

m_persson79 skrev:overture:

Jag "lider" av samma problem i min nya lägenhet. Har du piP stående på en lång TV-bänk

Bild
Med ben och SD-fötter blir det c:a 47cm från golv.

Tror inte att det är särkilt optimalt men det är svårt för mig att ha det på något annat sätt men jag tänker på det ofta och får kanske nån snilliblixt inom kort :)

Ring gärna Öhman men han brukar inte ge några tumregler. ;)

Har inte Ikea ställbara fötter, som gör att du skulle kunna få upp höjden en liten bit till?
Annars kanske du kan bygga på dina ben med brickor?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-13 01:43

47cm är fullt okej :)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-02-17 12:18

Jag fick iaf svaret att en bänkt fungerar utmärkt när jag frågade IÖ om det nu är till någon hjälp.

Är det föressten inte så de står i lahäll nu när jag tänker efter (eller på nån monsterbaslåda som kan jämföras med bänk)?

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-02-17 13:57

Nej det står faktiskt på stativ där om jag inte minns fel (var där förra veckan).

För övrigt väntar jag på min 49.8 cm höga bänk som borde anlända inom ett par veckor... Har även plats för basar i den hehe....

Återgå till Wänner af Ino