piPs som topp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrisss

piPs som topp

Inläggav chrisss » 2008-02-17 17:51

Jag köpte två piPs igår för att ha nåt att spela på tills jag får tid att bygga mina monster. Eftersom jag skall ha dom tillsammans med sub borde jag egentligen ha köpt iP men piP har ju ett större värde för annan användning senare så det blev piPs istället.

Idag har jag experimenterat lite och tänkte dela mina resultat.

Frågan jag hade var vilken delningsfrekvens och att plugga porten eller inte. Målet var att kunna spela högt utan plopp i basarna.

Ställde in delningsfrekvensen i stärkaren på 80 Hz och provade med och utan strumpor i porten. Slutsatsen blev att kapaciteten att spela högt är högre med porten i funktion. Det beror på att porten kontrollerar amplituden bätte än den för stora slutna lådan med pyspunka. iP med väsentligt mindre låda kan säkert spela högre utan att bottna.

Nästa experiment är beroende på hur man delar uppåt. Jag har en rätt så sunkig Rila SW2500 med relativt flackt filter uppåt.

Det intressanta är vad som händer när man ändrar delningsfrekvens.
Basreflexens knä vid ca. 34-40 Hz vrider ju till fasläget ordentligt. När man sen lägger till HP delningen blir det först initialt 12 db/oktav som sen går över till 36 dB/oktav.

Provade 60/80/100/120/140 Hz HP delning. Testade att växla polarite på subben oxå.

100 funkade bäst. När jag gick neråt tunnade ljudet ur. Samma sak när jag ökade till 120 & 140 Hz.

Det slutade med porten original + 100 Hz HP delning + subban med omvänd polaritet.

Spelar hyggligt bra. Går att leva med. Integrationen är inte 100% men går att leva med.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

akelius

Inläggav akelius » 2008-02-17 19:49

100 hz funkar bra,IÖ rekommenderar 80hz.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-02-17 20:28

Vad är det för monsterhögtalare som skall byggas :?:

Vh Christer

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-02-17 20:33

akelius skrev:100 hz funkar bra,IÖ rekommenderar 80hz.

Jag vet att han rekomenderar 80 hz men den rekomendationen är grundad i en förutsättning att man har en topp som är konstruerad för det. En högtalare som i princip är fullregister som piP är ett annat case.

THX t.ex rekomenderar (i enlighet med IÖs studie) 80 Hz naturligt avrullning på toppen för + 80Hz aktiv HP för så att de båda avrullningarna ligger på samma frekvens. Med en basereflexhögtalare som når ner till nära 30 Hz blir det allt annat än idealt.

IÖ rekomenderar till skillnad får THX en 90 gradig fasvridning mellan HP/LP vid delningen medans THX föreskriver 24 dB/oktav LP för subben.

Hur långt ovanför basreflexens avrullning man delar påverkar faslägena.
Att dela under 80 Hz är bara dumt eftersom avlastningen av låga frekvenser blir måttlig.

Jag gjorde en ytvärdering av piPs som topp och ville dela med mig av vad jag kom fram till.

Med ett annat LP filter kan man komma till andra slutsatser om hur dom summerar bäst.

Att inte plugga porten är dock ett generellt applicerbart råd som ger högre marginal mot att bottna det lilla 5" elementet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-17 20:39

Saxat ur manifestet för iP. Borde vara lämpat även för piP när de körs som toppsystem.

Tonkurva –6/3 (HP/LP)/ typ.linj: 100 - 21 000 Hz / ±2,5 dB
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-02-17 20:41

Tengil skrev:Vad är det för monsterhögtalare som skall byggas :?:

Vh Christer

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21273

INO W87
INO W87
SEAS W16
3 tum
SS 66000
3 tum
SEAS W16
INO W87
INO W87

Tyvärr så jobbar jag så mycket nu att jag inte har tid.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-02-17 20:42

Det ser spännande ut, jag hade missat denna tråd.

Vh Christer

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-02-17 20:49

EA_73 skrev:

Saxat ur manifestet för iP. Borde vara lämpat även för piP när de körs som toppsystem.

iP är en sluten låda med väsentligt mindre volym. Den rullar nog naturligt vid ca 90 Hz. (Gissar mellan tummen och pekfingret).
Genom att gå upp till 100 istället för ner till 80 ökar effekttåligheten.
IÖ brukar ha torrt på föttena. Jag har inte läst någonstans vad han rekomenderar för delning för piP som toppar.

Han rekomenderar antagligen inte att använda piP som toppar.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-02-17 22:02

jag tror 80hz är en allmän tumregel för att inte baslådorna ska gå upp så pass högt att man ska kunna höra var ljudet kommer ifrån delvis

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-02-18 02:52

Vill man mecka kan PiP med pluggad port fås att rulla av vid 80 Hz/12 dB med, i princip, valfritt Q.
Lösningen heter Linkwitz Transform ( LT ). Finns andra lösningar också, men till LT finns färdiga räkneark på nätet med allt man behöver. Vill man ha brantare HP-funktion behöver man bara addera filterled.
Man måste dock själv mäta upp högtalarens terminala impedans för att fastställa okorrigerade värden för Fs och Q med porten pluggad men Svante har trevliga program för sånt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-18 04:13

chrisss skrev:
EA_73 skrev:

iP är en sluten låda med väsentligt mindre volym. Den rullar nog naturligt vid ca 90 Hz. (Gissar mellan tummen och pekfingret).
Genom att gå upp till 100 istället för ner till 80 ökar effekttåligheten.
IÖ brukar ha torrt på föttena. Jag har inte läst någonstans vad han rekomenderar för delning för piP som toppar.

Han rekomenderar antagligen inte att använda piP som toppar.

Jag tycker nog ungefär som du - att 80 Hz fungerar rätt bra, men att 100 Hz ofta är en bättre kompromis, när man lägger till krav och effekttålighet, tittar noga på fasintegrationen under delningen (Ja, öppen port brukar vara bäst, men nej, det gynnar inte samarbetet just när man passerar piP-avstämningen) och väger in det potentiellt större hörbarheten av basarnas placering.

Min erfarenhet är att om man inte behöver kompromissa på grund av praktiska egenskaper som behöver kontempleras, så är det alltid mellan 75 och 80 Hz, men vill dela. När andra hänsyn (som de du själv tagit upp) behöver tas med i ekvationen, så är det inte ovanligt att delningsfrekvensen åker upp tio eller tjugo Hz.

Dock är det min erfarenhet att sådana här IMF-delningar aldrig* får hamna högre än 100 Hz och lägre än 250 Hz. Då tappar nämligen basanslag udden på grund av fasdistorsionen.

*Självklart finns det dock undantag (eftersom jag skrev "aldrig" :wink: ) så följdriktigt har jag t ex delat mitt i det registret 8O för den trevägiga LTS-högtalaren. Men då skall man se hela ekvationen samtidigt och väga fasdistorsionen i det känsliga området, mot fördelarna som uppstår när man delar ett trevägssystem med just den geometrin, just där, med avseende på integration med rummet!

Vem har sagt att det skall vara enkelt? 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino