A1 på flyttbara avskärmningsväggar?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

A1 på flyttbara avskärmningsväggar?

Inläggav Moment-23 » 2008-02-21 20:51

Jag har också lite funderingar på A1 men vill inte kapa den andra tråden. Mina förutsättningar är också lite annorlunda.

Jag kommer sannolikt att välja A1 som surroundhögtalare när det blir dags och jag tänkte mig 6st, fast på ett litet annorlunda sätt. Ni får väl hojta till om följande inte är någon bra idé:

2st tänkte jag placera bakom soffan (som står ca 0,5m ut från bakväggen). På vilken höjd och på vilket avstånd från varandra ska de sitta? Soffan är 2,3 m bred.

De övriga 4 (2 på varje sida om soffan) vet jag inte riktigt hur de ska placeras i längsled, ska ena paret vara mitt för öronen och det andra ytterligare någon meter framför?

Men jag tänkte inte placera de 4 högtalarna på sidoväggarna utan på flyttbara (och vikbara) skärmväggar av ungefär den typ som finns på många företag för att avskilja arbetsplatser från varandra. Jag hade tänkt mig två golvstående skivor som är ledade och ungefärligt mått per skiva kan väl vara 2m hög och 1m bred, dvs tot 2m in i rummet från bakväggen sett. På dessa skulle jag placera A1:orna. Skärmväggarna skulle stå ca 0,5 m ut från varje sida på sooffan. På vilken höjd ska högtalarna då monteras?

Om jag inte varit alltför otydlig i min beskrivning så förstår ni nu att jag vill kunna skapa ett rum i rummet. I alla fall den bakre delen av rummet där surroundhögtalarna ska stå. Skärmväggarna kommer inte att nå ända fram till fronthögtalarna utan det kommer att vara en "korridor" på ca 1,5 m fram till frontarna. Och varför vill jag göra så här? Jo dels för att min bättre hälft inte är vidare imponerad av en massa högtalare i rummet och dels för att rummet inte medger montering av högtalarna på sidoväggarna på ett bra sätt (på ena sidan är det bara fönster och på den andra dörrar så det blir inte optimalt).

Syftet med väggarna är också att dels kunna fästa A1:orna på optimala avstånd och dels att absorbera ljud ut från och sedan in i avskärmingen där man sitter.

Det är ju också bra att hela arrangemanget kan vikas ihop och placeras brevid soffan på varsinn sida. Varje vikvägg (2 sektioner med led emellan) blir kanske 40cm djup och kan kläs i något fint tyg så att när de står vid sidan av soffan ser ut ungefär som lite snofsiga absorbenter.

Vad tror ni, är detta en bra idé eller kommer det att låta konstigt i rummet när man ser på film?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
BootCut

Inläggav BootCut » 2008-02-22 15:10

Jag har nyligen beställt 6 st a1:or, så jag har också forskat lite kring placering av dessa. Jag har ännu inte hämtat högtalarna och har därför inga praktiska erfarenheter. Men detta är mina teoretiska erfarenheter.

Vi börjar med höger sida. Om du sitter på optimal plats i rummet så ska den främre högtalaren placeras 18 grader fram och 18 grader upp. 0 grader är det när du pekar rakt ut mot sidan med din högra arm. På vänster sida gör du samma sak. Den största vinkeln mellan dessa högtalare, 216 grader, ska delas in i 5 st lika stora tårtbitar där resterande högtalare ska placeras ut jämt. Det ska alltså var ca 43 grader mellan varje högtalare, i det horisontella planet.

Dela upp avståndet från taket till de främre högtalarna (ambienserna) i tre delar. De främre sitter på den nedre delen, nästa par bakåt ska sitta en del upp och det sista paret ska sitta på den högsta delen. Anledningen till detta är att reflektionerna från taket inte ska nå lyssnaren samtidigt. Då förstärks eventuella probelm med just reflektionerna. (Har jag för mig).

Jag kan inte svara för vad effekten blir av att du monterar högtalarna direkt på en dämpvägg. Lite reflektioner i bakre delen av rummet är ofta en fördel för ambienshögtalarnas funktion. Så länge det sker på ett diffust sätt :)
Det är viktigare att man dämpar den främre delen av rummet, vid fronthögtalarna. Men jag tror inte att dina skärmväggar kommer orsaka några större problem vad gäller akustiken.

/Daniel

Återgå till Wänner af Ino