Skumroller målade pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Skumroller målade pi60

Inläggav AtlasMagnus » 2008-01-30 18:54

Tjena!

Skall ha mina nya pi60 och 6st A2or mattsvarta i min nya bio o har just fått hem dom. Går det att få en bra finnish med skumroller eller måste jag spruta dom.

Har tyvärr ont om tid eftersom det inte bara är biorummet som skall byggas klart på övervåningen så det vore bra om man kan få ett ok resultat med skumrollern.

Om det inte blir ok, är det bättra att "grunda" mattsvart med roller o sen rugga av ytan för att sprutmåla dom.

Kommentarer please....

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-30 19:03

Målade ett par piP röda med skumroller (ganska matt färg..). Det blev hyffsat bra, går man nära ser man att det är en viss struktur i färgen. Hur mycket struktur det blir beror säkerligen på hur mycket man blandar ut färgen.

Om man först målar med en färg som man inte blir nöjd med och skall måla om så är det en mycket bra idé att kolla så inte första färgen reser sig av den nya färgen.. finns nästan inget jobbigare....

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-01-30 19:17

ok... då verkar det ju som att det skall kunna gå bra, får köra med tunn färg o slipa emellan. Kan ju prova på en av sidoväggs A2orna först eftersom den inte har en massa konstiga vinklar....hehe...

Fler som provat eller?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-30 19:32

Räkna med att få slipa en hel del efter första lagret om du kör med tunn färg.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-01-30 19:48

jo det lär det ju bli o sen lär man ju slipa ner de sågade ändarna men efter några ggr så kanske det blir bra....

Användarvisningsbild
rainman

Inläggav rainman » 2008-01-30 20:14

Målade mina piP med skumroller.
Mattsvart med glanstal 6 tror jag bestämt det var.
Vart ett helt klart godkänt resultat.

Har inga bilder tillgängliga just nu tyvärr.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-30 21:50

Skumroller bör undvikas ihop med 2-komponentslacker.
Lacken löser upp rollen och resultatet blir en knottrig högtalare.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-30 22:17

Att rolla med vanlig väggfärg eller motsvarande går utmärkt så länge som man använder en fluffig filtroller som ger en ojämn struktur. Själv tycker jag att sådan finish ofta är att föredra, särskilt i ett musik- och filmrum.

Avfasningarna behöver lite extra omsorg eftersom de suger en hel del färg. Enklast är att rolla en eller ett par gånger extra på dessa ytor. Efter detta förarbete brukar två eller tre rollningar bli lagom. Till a2-orna bör man dessutom utrusta sig med en fin hobbypensel med smal spets för att kunna komma åt i den snäva vinkeln under diskantelementen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-01-31 00:02

tack för tipsen grabbar. Har inte kunnat svara tidigare då jag stått med rollern i högsta högg. Verar kunna bli riktigt bra om man tar det försiktigt o ger det några strykningar.

pi60 är nu mattsvarta men jag tro att jag skall prova A2orna i väggfärgerna istället under morgondagen. SidoA2orna är väldigt lätta att måla då de bara har snälla vinklar ( specialversion för 45 grader snedtak) med de 2 bakre blir ju lite pyssel med.

Nu är det bara att lägga ner huvudet o ladda batterierna för morgondagens målarsessior.

Magnus

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-01-31 09:22

Vill du få det bra med roller så ska du slippa mellan färglagren med sandpapper. Speciellt vid första strykningen ty färgen gör så att fibrer i MDF:en reser sig.

Mvh, Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-01-31 12:40

Eller så kan du gå in på din lokala färghandel och be om att få några sprayflaskor fyllda med din färg. Så gjorde jag med mina piP rollade några varv (3) slipade mellan varje varv och sedan två varv med sprayburken utan slipning, vart kanon bra...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-01-31 21:07

Tack för tipsen. Har rollat 2 ggr nu o det ser riktigt bra ut. Lite dammig lokal men jag tänkte spraya vatten innan nästa strykning. Lite slipa först bara så blir det nog kanon.

Magnus

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-01-31 22:38

du har glömt de viktigaste........ BILDER :)

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2008-02-04 20:06

AtlasMagnus skrev:
Skall ha mina nya pi60 och 6st A2or mattsvarta i min nya bio o har just fått hem dom. Går det att få en bra finnish med skumroller eller måste jag spruta dom.

Hallå !

Jag skulle undvika att skumroller måla dem, men nu har du ju redan gjort det :wink: med tanke på andrahandsvärdet, om man nu skulle vilja uppgradera till något större system skulle då jag helre betala lite mer för något som inte var skumroller målade, men det är jag det.
(Alla kanske inte har för avsikt att dölja dem i ett Bio Rum)

Har nyligen fått hem mina nya pi60 2008, från en billack glans 15, görsnygga kostade bara 1500:-/paret vilket är värt varenda krona :wink:

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-02-04 20:50

har problem med bilder just nu....tyvärr

Sant att andrahandsvärdet blir annorlunda med olika lacker men det kostar 1500 att måla om dom senare o det är inte mycket jobb att strippa ner dom för målning. Hålen är ju bara att tejpa igen precis som vid en bilommålning. Har dessutom redan spräckt budget så jag har varken tid eller pengar just nu. Kollade prisskillnad på ett par blanksvarta när jag hämtade hos ingvar men det blev för dyrt just nu. Men jag måste ju bara hålla med.....

Magnus

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-09 15:24

grannilsson skrev:
AtlasMagnus skrev:

Hallå !

Jag skulle undvika att skumroller måla dem, men nu har du ju redan gjort det :wink: med tanke på andrahandsvärdet, om man nu skulle vilja uppgradera till något större system skulle då jag helre betala lite mer för något som inte var skumroller målade, men det är jag det.
(Alla kanske inte har för avsikt att dölja dem i ett Bio Rum)

Har nyligen fått hem mina nya pi60 2008, från en billack glans 15, görsnygga kostade bara 1500:-/paret vilket är värt varenda krona :wink:

Vh Göran Nilsson

Har du några bilder vore det kanon. Gärna några i närbild så ma kan se resultatet.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-03-09 23:19

Tjena!

Får försöka ta bilder under morgondagen.. Jag är nöjd med resultatet. bev bra... men visst blir det bättre att spruta dom helt klart... men man kan inte få allt. Bion är igång men lite småfix kvar men stort tack till IÖ för ett resultat klart över förväntan.

Återkommer med bilder i morgon.

// Magnus

Användarvisningsbild
E

Re: Skumroller målade pi60

Inläggav E » 2008-03-09 23:37

Ja, det skall bli kul att se hur det gick till när den där skumrollern
målade dina högtalare. ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
blixten_no1