Har någon tips på stativ till PiM?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fnisse

Har någon tips på stativ till PiM?

Inläggav Fnisse » 2008-04-19 13:41

Hej på er alla får jag väl börja med eftersom detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag har dock varit en flitig läsare under ganska lång tid och är imponerad av kvaliteten på alla tips man kan snappa upp, och alla intressanta debatter. Som en följd av detta har jag också blivit nyfiken på Ino Audio och köpte faktiskt ett par PiM på en annons på Hifimagasinet för ett tag sedan. I väntan på att de ska ta sig från Göteborg till Norrköping, de har mellanlandat i Falköping just nu, så tänkte jag försöka skaffa lämpliga stativ. Bra egenskaper (i mina ögon) är lågt pris och enkelt att få tag på (alternativt bygga ihop själv).

Ser fram emot att delta lite mer aktivt på detta eminenta forum.

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Har någon tips på stativ till PiM?

Inläggav chrisss » 2008-04-20 17:57

Fnisse skrev:Hej på er alla får jag väl börja med eftersom detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag har dock varit en flitig läsare under ganska lång tid och är imponerad av kvaliteten på alla tips man kan snappa upp, och alla intressanta debatter. Som en följd av detta har jag också blivit nyfiken på Ino Audio och köpte faktiskt ett par PiM på en annons på Hifimagasinet för ett tag sedan. I väntan på att de ska ta sig från Göteborg till Norrköping, de har mellanlandat i Falköping just nu, så tänkte jag försöka skaffa lämpliga stativ. Bra egenskaper (i mina ögon) är lågt pris och enkelt att få tag på (alternativt bygga ihop själv).

Ser fram emot att delta lite mer aktivt på detta eminenta forum.

Ett billigt och enkelt alternativ som jag själv använder till mina piPs är lecablock. Kostade 90:- för ett par. Det är säkert inte optimalt med den reflekterande ytan som blir som en förlängd baffel men det funkar.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-20 18:27

Vilken höjd på stativen är rekommenderat för piM?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-20 18:33

Jag har inte sett någon sådan rekommendation, utan tanken är väl att det ska vara en portabel högtalare, lämplig att spela via sin bärbara dators ljuduttag. Ett skrivbord kanske? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-20 19:04

Från hörlursutgången kan kanske vara knepigt. Min ena bärbara klarar inte ens vanliga hörlurar (32 Ohm) bra... Den andra har lite större reserver, dock max 1W i högre impedanser.

Användarvisningsbild
Fnisse

Inläggav Fnisse » 2008-04-20 20:39

Tja, leca-block är kanske en idé. Om man målar dem i samma färg som högtalarna ("apparat-blå") så blir det en spännande inredningsdetalj med tanke på den skrovliga ytan.

Angående den rekommenderad höjden så stod det 58cm i annonsen jag svarade på. Var den siffran kommer ifrån vågar jag inte svara på, men visst låter den vederhäftig! Men det är väl en lagom höjd, nästan huvudhöjd, om man sitter i en av mina låga fåtöljer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-24 10:39

Jag driver dem med framgång från min Ear One (Holographic Audio). Det blir inte jättestarkt, men tillräckligt för att det finns de som tycker att man behöver dra ned om man skall prata.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-24 12:01

Jag skulle köpt valfri konsol, sedan sågat ut en bit mdf och satt upp dem på väggen. Jag hade målat konsollen i en färg som passar högtalaren (en mörkare än högtalaren för att man inte ska tänka på konsollen i sig). Men vänta, det är ju det jag har gjort!? :)

Jag valde en snäll form i björk. Det för att björk är förhållandevis isotropt och lättmålat. Är däremot inte säker på att det blir en likadan yta på björk som på MDF, men det är ju enkelt att kontrollera...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 21:32

Just det, jag kanske skulle svara på stativhöjdsfrågan också. :oops:

De skall idealt vara 50 - 60 cm höga, men det är mycket mindre noga än för övriga Ino-högtalare, tycker jag.

Av flera skäl.

1. De går bara ned tillsisådär 50 Hz.

2. De är envägssystem, så det finns ändå ingen "vertikal-kompensation" som ställer allt tillrätta. Men däremot är diskantregistret ju ganska smalstrålande, så det är bra att man siktar ungefär mot där man sitter (med lite toe-in, förstås).

3. De brukar hamna i miljöer som är ytterst tillfälliga och inte alls optimala akustiskt, så direktljudet dominerar kanske ändå inte så mycket att det har så stor betydelse. Jag har faktiskt till och med ställt dem direkt på golvet i ett hotellrum där jag testade dem! Det fungerade utmärkt tycker jag.

När de används som "extremnärfältsmonitorer" tycker jag det är bättre att se till så de står nära väggen bakom dem (Uppställning på varsin sida om ett hörn fungerar lika bra som mot gemensam vägg), att de hamna ungefärligen i öronhöjd och att man har lite absorption på väggen därbakom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Fnisse

Inläggav Fnisse » 2008-04-26 22:16

Tack för svaren Ingvar och alla andra. Jag har just nu mina föräldrar på besök och de har varit vänliga nog att ta med sig högtalarna från Falköping till Norrköping. Mitt vardagsrum är egentligen för kalt för att man ska kunna avnjuta musik ordentligt men en snabb provlyssning gav ändå att dessa små lådor inte behöver skämmas för sig på något sätt. Nu ska jag återgå till att konversera mina föräldrar, smutta på absint och avnjuta lite Mozart.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-27 21:28

Det var trevligt att höra. Ha en trevlig kväll med föräldrarna.

Funderar på att ha detsamma, det vill säga bjuda in dem på biokväll!

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-28 01:01

Det blev filmen 'Best in Show'.

Vh, iö

Återgå till Wänner af Ino