Matchningsprocess

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

mike34

Matchningsprocess

Inläggav mike34 » 2008-05-30 10:31

Som exempel, hur matchar man ut diskant-par ur en mängd ?
Mäter man upp alla och sparar graferna och manuellt sorterar eller finns något datorprogram som sorterar ? Tänker på problemet lite när man har både frekvens och amplitud och dessutom spridning. Hur viktar man avikelserna ? Det måste va oändligt med jobb att göra detta manuellt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-30 14:22

Utan att veta:

I serieproduktion görs det nog lättast genom att mäta elektriska impedansen och plocka ut någon typparameter som tex fs. Om man mäter T/S så är det nog bäst att inte använda högnivåparametrarna (fs, Vas, Qts) eftersom de kan variera rätt mycket och ge samma tonkurva i ett givet system. Bättre är nog att ta reda på Cms, Mms och Rmt.

Mer avancerat är väl att kolla tonkurva och spridning, men hur man matchar det... Tja.

Tror jag fast jag vet som sagt inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2008-05-30 14:34

Svante skrev:Utan att veta:

Mer avancerat är väl att kolla tonkurva och spridning, men hur man matchar det... Tja.

Tror jag fast jag vet som sagt inte.

Ja det va mest det jag tänkte på. Det svåra att matcha uppmätta kurvor mot varandra. Speciellt över spridning blir väl detta definitivt en datoriserad uppgift.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-30 15:56

Jag såg Ingvar göra en test för att se om två diskanter matchade, inte till es-serien, men till pi60s, och det löste han inte svårare än att han körde ett svep och jämförde kurvorna på dem.

Anledningen var ett defekt element.

Återgå till Wänner af Ino