Lyssningspreferenser för piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Transwave

Lyssningspreferenser för piP?

Inläggav Transwave » 2008-07-09 11:05

Istället för att försöka klä en högtalares ljudprestation i ord, då termerna är högst subjektiva och sällan informativa, så undrar jag istället om någon kan beskriva personen vars lyssningspreferenser passar utmärkt för piP? Det jag vill komma fram till är om dessa högtalare är något för mig eller ej.

Jag lyssnar mest på elektronisk musik. Allt ifrån lugn och vacker till ren psytrance. Till skillnad från aukustisk musik defineras denna av högtalarna, så det finns inget "naturtroget" ljud för mig. Jag vill att det ska låta gött helt enkelt, vilket inte nödvändigtvis innebär "korrekt". Jag justerar gärna equalizern efter humör, för att färga musiken så som jag vill höra den. Sjusst basåtergivning är ett krav. Jag lyssnar bara på mp3s.

I dagsläget har jag följande högtalare:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=32
kombinerat med en Kenwood KA-1010 förstärkare. Jag funtar på uppgradering dels för att spara plats, men även för att få ett klarare och renare ljud där jag inte går miste om musikens detaljer. Ljudtrycket är det dock inget fel på!

Har provlyssnat B&W nya 683 golvhögtalare hos hifiklubben, och gillade dem helt klart.

PS: En provlyssning av piP är bokad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-09 11:13

Som gammal syntare lyssnar jag en hel del på musik utan naturlig referens och jag har absolut inga klagomål på piP.

Har inte lyssnat på B&W:n, men databladsmässigt verkar det som piP gräver djupare. B&W:n borde kunna spela högre, men det är svårare att veta. piP spelar i alla fall högre än vad jag trivs att lyssna på, så det tycker jag inte skall vara någon avgörande skillnad.

Kan vara så att om du spelar musik där någon viss baston pumpar avsevärt mer än resten av musiken att du kan märka av piP:s gräns, hos mig händer det på något visst spår av E-Type. (När jag kör piP utan mina baslådor, om någon undrar).

Rent generellt anser jag piP låter naturligare än B&W brukar göra, dock kan jag inte påstå något här, då jag inte hört 683.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 11:14

Så bra att en lyssning är bokad, inte bara är Ingvars demokvällar väldigt informativa och trevliga - du kan släpa med dig egna musikstycken och lyssna själv om de är något för dig!

Precis det som demokvällen är till för ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-09 11:37

Jag har hört piP, pi60, pi60s och i32s+Y-2 med blandad musik, från metal, elektronisk, aukustisk, pop, jazz, etc. Eftersom jag själv hade lite dom tankarna förr, att vissa högtalare är bättre på viss musik, så måste jag säga att jag har haft fel. piP klarar av att ge utsökt ljud oavsett musikstil. Visst, du kan inte spela sjukt högt och du kan inte återge sjukt låg bas (20hz) perfekt, men vilka högtalare gör det för 10 000 kr?

Så ta med dig en bunt skivor och testa själv, så får du se om dom passar dig. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-09 11:47

Se min "musikstatistik" i signaturen... svag för EBM-synth, progg, punk, hårdrock... ehh... det mesta. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-09 12:00

Lyssnar till väldigt stor del på electronica i olika former, från lättsmält poppigt till ren noise eller avantgarde-betonade saker. Aldrig har jag hittat så mycket detaljer och nyanser i musiken som med piP (som är mitt fjärde par högtalare). Inspelningar/låtar jag tidigare inte känt någonting särskilt kring har nu vuxit fram som stora favoriter. Den där "slöjan" är borta :)

Det är ju svårt att bedöma om det är en högtalare för dig, men det lär du bli varse på demokvällen. Jag ska boka in en sådana så småningom då jag ännu inte varit på någon.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-09 12:18

IÖ demar gärna med Yello och Infected Mushrooms, så...

Jag kan ju säga, att sedan jag skaffade pi60 så har jag återupptäckt den musik som är baserad på "syntetiserade" ljud, och insett att jag förut lyssnat på begränsningar i form av dist, komprimering, dåligt utsträckt och artikulerad lågbas, överbetonad mellanbas, etc...

Till exempel Frank Zappas Synclavier-musik, Peter Gabriels Fairlight-baserade 80-talsmusik, Nine Inch Nails 90-talsskivor...

Som sagt, tag med din egen favoritmusik, oömma kläder och ett gott humör!

Tillagt: Det var underförstått att piP låter ganska likt pi60, alltså...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-07-09 16:31

Kör mest EBM (funker vogt, suicde commando, wumbscut, covenant), och progressiv metal (opeth, dream theater, riverside ) på mina piPs. funkar bra även om inspelningskvalitet på dessa genrer inte alltid är på topp.

Användarvisningsbild
Transwave

Inläggav Transwave » 2008-07-09 17:34

Tack för svaren, skall bli spännande det här! Jag skall inte gå någonstans, istället skall högtalarna komma till mig! (lånar polarens). De flesta högtalare låter dunder i en professionell ljudstudio, så jag anser att det vore en mer givande jämförelse att lyssna i min hemmamiljö, och jämföra med mina nuvarande högtalare.

För nån vecka sedan hade jag ett par nya B&W 685 stativhögtalare för provlyssning, så jag kommer att kunna göra en direkt jämförelse mot dessa också.

Användarvisningsbild
Transwave

Inläggav Transwave » 2008-07-10 23:17

Då har man provlyssnat piP!

Det var ingen överdrift att de kunde spela bas, det gjorde de bra, för att vara stativare. Och djupt gick den. Mellanregistret var väldigt klart och diskanten var snäll. Rösterna lät väldigt bra!

Jag antar att de spelade "korrekt". Jämfört med mina hifikit-högtalare med 12" basar så kunde mina spela både högre och mer kännbart, med extra energi på vissa frekvenser/ljudtyp. piP'arna kunde inte återge kicken och snärten i basen med samma pondus.

Jämfört med B&W 685 stativhögtalarna så var piP överlägsna på alla plan, inget snack om saken. Däremot tror jag inte att jag kommer köpa piP. De lät inte tillräckligt spännande, lite tråkiga som studiomonitorer brukar vara. Ingenting man rockar loss till med andra ord. Jag tyckte mer om de nya B&W 683 golvhögtalarna, fast de är mer än dubbelt så dyra (jämfört med byggsats), och något större.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-11 07:19

Man kan ju alltid köra dem ihop med baslådor... 8)

Min setup - ifall du inte sett den innan:
Bild
(Ja, bilden är tagen innan den översta blev inkopplad...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 13:06

Transwave skrev:Jämfört med B&W 685 stativhögtalarna så var piP överlägsna på alla plan, inget snack om saken. Däremot tror jag inte att jag kommer köpa piP. De lät inte tillräckligt spännande, lite tråkiga som studiomonitorer brukar vara. Ingenting man rockar loss till med andra ord. Jag tyckte mer om de nya B&W 683 golvhögtalarna, fast de är mer än dubbelt så dyra (jämfört med byggsats), och något större.

Lyssna ett tag till om du har chansen. För min del så är det mer spännande att all musik låter olika, istället för all musik låter lika.
Annars har du pi60, om du har råd med den i byggsats, som är ännu bättre. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-11 16:34

Nattlorden skrev:Man kan ju alltid köra dem ihop med baslådor... 8)

Min setup - ifall du inte sett den innan:
Bild
(Ja, bilden är tagen innan den översta blev inkopplad...)

Ha ha ha .......så jäkla skön bild,underbar :D

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-11 17:57

Du borde lyssna på ett par Carlsson OA52...
11010000

Återgå till Wänner af Ino