Istället för att försöka klä en högtalares ljudprestation i ord, då termerna är högst subjektiva och sällan informativa, så undrar jag istället om någon kan beskriva personen vars lyssningspreferenser passar utmärkt för piP? Det jag vill komma fram till är om dessa högtalare är något för mig eller ej.
Jag lyssnar mest på elektronisk musik. Allt ifrån lugn och vacker till ren psytrance. Till skillnad från aukustisk musik defineras denna av högtalarna, så det finns inget "naturtroget" ljud för mig. Jag vill att det ska låta gött helt enkelt, vilket inte nödvändigtvis innebär "korrekt". Jag justerar gärna equalizern efter humör, för att färga musiken så som jag vill höra den. Sjusst basåtergivning är ett krav. Jag lyssnar bara på mp3s.
I dagsläget har jag följande högtalare:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=32
kombinerat med en Kenwood KA-1010 förstärkare. Jag funtar på uppgradering dels för att spara plats, men även för att få ett klarare och renare ljud där jag inte går miste om musikens detaljer. Ljudtrycket är det dock inget fel på!
Har provlyssnat B&W nya 683 golvhögtalare hos hifiklubben, och gillade dem helt klart.
PS: En provlyssning av piP är bokad.