piP i typ 100 kvm festlokal, hjälper baslåda?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

piP i typ 100 kvm festlokal, hjälper baslåda?

Inläggav Christer_Tamm » 2008-07-23 21:23

Jag hade tänkt använda mina piP till festdunkande i en (minst) 100 kvm stor festlokal nästa vecka. Har varit där och provat, och det låter förvånansvärt "stort" om dem. Men det var på någorlunda sansade volymer. Baselementen slog ut ganska kraftigt och det kändes inte som jag ville pröva lyckan och vrida på mer, även om det inte lät illa på något sätt.

På en fest, med massa glada och fulla människor, är det ju fullt tänkbart att någon vill vrida upp ljudet mycket mer än vad jag vågade -- och därmed spelar sönder dem, vilket leder mig in på min egentliga fråga:

Kan piP spela väsentligt högre innan de går sönder om de delas av vid säg 80 Hz och får hjälp av en baslåda? Eller är de så dimensionerade att diskanten inte klarar av högre nivåer än vad basarna klarar odelade?

Jag har en gammal Rockford Fosgate 12-tums bilbas i en stor basreflexlåda som skulle kunna få avlasta piP. Det blir ju inte tal om HiFI eller återgivning på det sättet förstås, men kan man spela högre är det värt att försaka lite ljudkvalitet...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-23 21:41

Finns inte en chans att de överlever den kvällen...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-07-23 21:44

Om jag var i ditt ställe skulle jag försöka hitta några andra billiga större högtalare som inte behöver låta så bra. Man (=de något förfriskade gästerna) behöver oftast mycket mer ljudtryck än man kan tänka sig om man spelar i en tom och tyst lokal innan. Beror ju iof på vad det är för typ av fest... :)

Om du avlastar piP:arna med basar så gissar jag på att det ändå är stor risk att någon vrider på för mycket så att de kan gå sönder.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-07-24 00:22

- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-07-24 07:31

Han tar Carlsson i inbyte. :lol: :lol: :lol:

Trodde det fanns så det räckte där redan. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2008-07-24 15:49

Jag skriver nog av piP för denna applikation... Det finns PA-högtalare i bekantskapskretsen. Dessa är ju inte kända för att låta så bra alla gånger, men högt, det blir det garanterat!

Återgå till Wänner af Ino