Driva PiM

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Buddie

Driva PiM

Inläggav Buddie » 2008-08-18 20:16

Hej alla,

detta är mitt första inlägg, men jag har läst och drömt i nåt år nu. Jag tror jag ska börja smått, alltså vad gäller anläggning. Då är det alltså PiM som gäller. Men att driva PiM, det enda jag konkret hittat är den hemmalödda kretskortsförsärkaren och hörlursförstärkare. En förstärkare jag är både nyfiken och sugen på är Vincent SparkII http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2473.

Kan någon som vet, kan och begriper detta bättre än mig (inte svårt då jag är novisernas novis) redogöra för om det skulle funka bra med den förstärkaren kopplad till datorn (mp3 nu, FLAC senare) och senare till Logitech Squeeze box?

I övrigt, världens bästa HiFi forum - och besök hos INO ligger högt på önskelistan.

///Fredrik

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-18 22:38

Hej min Vän :)

Är också spekulant på dessa, har b.la. piP hemma.

Kanske intressant? http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=pim

Dessa högalare verkar ju vara väldigt lättdrivna, så mitt tips är att tänka rum före elektronik men jag kanske har fel. :)

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2008-08-19 20:11

Tackar m_persson79,

visst har du rätt i att rummet och placering är viktigt, med det jag mest är ute efter är att få reda på att denna stärkare duger/fungerar/inte är direkt olämplig.

Jag är inte sååååå HiFi intresserad att jag tänker göra några rumskorrigeringar (får dessutom inte för min bättre hälft) men placering tänker jag naturligtvis jobba med. Det är först o främst att komma igång med lite seriöst lyssnande jag prioriterar och då med bra ljudåtergivare. När jag är igång så ska det så småningom uppgraderas till PiP eller helst Pi60 (eller om lottovinsten trillar in så blir det i28 och Profundus Y4).
Som jag nämnde i första inlägget, starta smått...

Så, är det någon som kan utröna om det är en lämplig/duglig stärkare att använda?

Mvh,
///Fredrik

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2008-08-19 22:04

Använder just nu Spark II till datorn (piP) och det är ju inte direkt finlir, men det fungerar gott och väl till ändamålet. Gör inte piP rättvisa förstås. Chipamp ala 3886/3875 jag fulat ihop tidigare lät t.o.m. bättre. Reserverat för minnesavvikelser. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-08-19 22:15

Prisskillnaden från piM upp till piP är så pass liten att jag inte riktigt förstår varför du inte går på piP direkt?

Även utan att ha hört piM så är jag övertygad om att utsträckningen i basområdet och ljudtryckskapaciteten i piP lätt överbryggar den tusenlappen som skiljer.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-19 23:31

piM kan klassas som resehögtalare, TV-högtalare eller möjligen datorhögtalare. En cool sak, men skall du ha början på en anläggning är det piP du skall välja!

Båda är lättdrivna och kräver inget annat än en normal förstärkare.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-08-20 00:04

Kaffekoppen skrev:Båda är lättdrivna och kräver inget annat än en normal förstärkare.

Dock kan piM drivas av en inte helt värdelös hörlursförstärkare (IPod och Mobiltelefon göre sig icke besvär), men det kan inte piP (i alla fall är den inte konstruerad för det).

Är man ute efter en grymt prisvärd fullregisterhögtalare så är det ju piP som gäller (mitt ex, t ex är sjuuuukt nöjd med piP:arna jag gav hene, och hon är ju tjej 8)...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2008-08-20 16:06

oK,

då har jag lite mer info.
Det verkar som att Spark II inte är den värsta HiFi prylen (vilket jag misstänkte), men den är ju tänkt att använda tillsammans med datorn (o iPod, Squeezebox, Soundbridge o liknande) för att lyssna på i typ köket eller vid skrivbordet - då behövs inte värre högtalare än PiM (eller??).
Visst, steget mellan PiM o PiP, pengamässigt, är inte så stort, men jag vill hellre ha Pi60 och då är det lite mer skillnad. O köper jag PiP så blir det svårt att få tillåtelse att uppgradera till Pi60 senare (vi har varit gifta i 10år den 22:e aug, alltså på fredag, så jag vet hur det kommer att låta om jag vill köpa större - "PiP låter väl tillräckligt bra!!!").

Men, men jag får fundera vidare... PiP låter ju faktiskt tillräckligt bra - bara det att man vill ju alltid få det att låta bättre. (En kille jag jobbat med, som har PiP idag, har för ett tag sedan köpt ett par Pi60 som han har stående på jobbet då han inte meddelat sin fru om köpet - än!. Så vill jag inte få det).

To be continued,

///Fredrik

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-08-20 16:34

(En kille jag jobbat med, som har PiP idag, har för ett tag sedan köpt ett par Pi60 som han har stående på jobbet då han inte meddelat sin fru om köpet - än!. Så vill jag inte få det).

:lol: :lol: :lol:
Tack för dagens skratt!
ett bra rum!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-20 16:54

skratta bäst som sist

Tack för dagens skratt!

är cissi värkligen en lätt förhandlingspartner när nya prylar skall skaffas?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-08-21 11:25

Nja njo det är hon nog faktiskt. Så länge hon får köpa sin skit får jag köpa min(när jag skulle ta ner Öhman första gången så förhandlade hon till sig en walk-in-closet). Eftersom jag har egna utrymmen för leksakerna så störs hon inte alls (ljudrum och garage). Hade jag haft gokartar och stereomackapärer i vardagsrummet så hade hon nog tröttnat rätt snabbt skulle jag tro. Nu ser hon ju aldrig vad som införskaffas och ärligt talat så tror jag hon är glad så länge hon slipper vara med å välja.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-21 15:36

Singellivet känns bättre och bättre för varje dag 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Återgå till Wänner af Ino