a3 till matsalen klara !

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

a3 till matsalen klara !

Inläggav screen » 2008-08-24 12:07

Ja nu har jag spacklat, slipat & lackat + byggt 2st a3:or färdigt.

Så här ser dom ut lackade men ej monterade:
Bild
Bild

Och dom skall/kommer att hänga på varsin sida/hörn om ingångarna till matsalen. Man kommer in till vänster från köket och till höger från hallen.
Bild

I övrigt så ser det ut så här när man kommer in från köket och det blir alltså en av dom (a3) till höger om hörnet, uppemot taket då.
Bild

Innanför dörren på skänken närmast i bild, så kommer 2.1 recievern stå.

Annars så ser matsalen ut så här, jag har stensättningen kvar framför kakelugnen att göra. Det skall bli slipad sjösten i storleken 3->6cm i olika form. Det måste ju passa till skeppsgolvet som är i merbau & vitask-list. 8)
Bild
Bild

Så här blev dom då färdigmonterade.
Bild
Bild
Bild

De sista bilderna blev inte så bra, men what the heck... :)

Nu fattas bara inköp av reciever och en helt dold kabeldragning bakom listerna. Den svåra biten blir att gå från ena sidan (där skänken står) till andra sidan vid utgången till hallen där den andra a3:an skall hänga.

Jag skall försöka trockla mig förbi kakelugnen över takbrädorna från det ena list-slutet till det andra i taket.

Förresten, nu när den andra s.a.s. a3:an hamnar så pass offset i förhållande till den första från recievern sett, så undrar jag vilka kabeldimensioner jag skall satsa på?

Skillnaden bli ungefär 7meter och till den första innanför köksdörren blir det väl 4->5meter. Skall man typ satsa på 0,75mm^2 till den första och 1,5mm^2 till den andra?

Jag skall kunna köra dessa "fullrange", så kablage måste vara avsett för detta. Men jag skall bara ha lounge-musik där så det blir ju inte några fruktansvärda nivåer att tala om. Även om a3 klarar 160W kontinuerligt. :wink:

Nå, vad tycks?

Moddisedit: Bytte namn på biblioteket där jag tog bort "&" och mellanslag. Brukar aldrig vara bra att ha sådana namn som innehåller det.
/nq
Senast redigerad av screen 2008-08-24 13:40, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-24 12:32

Det är &-tecknet i filnamnen som gör att bilderna inte syns.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-08-24 12:33

Ta bort &-tecknet i katalogen och pröva igen.

Edit: För långsam...

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-24 12:47

Snyggt Björn :!: Vilken skillnad sedan jag såg dem sist.
När du drar kabeln kanske du kan dra upp den på övervåningen och lägga den bakom en golvlist och sedan släppa ner den genom golvet/taket igen.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-24 13:37

Tack för hjälpen Naq ! :)

EA_73: Tack Andreas! :) Näe det går inte, där är färdigrenoverat. Men jag tror nog att jag löser det. Du/Ni kanske såg att listerna runt ikring kakelugnen och dörrarna inte var målade, så jag har inga problem med att hinna få in dessa då dom skall tas ner snart och målas.

Mitt kvarstående problem är snarast dimensioneringen av högtalarkablaget som jag skulle behöva forumets hjälp med. :?:

Längder och annat i första inlägget...

Nu skall jag bara hänga upp dom, vilket jag hade tänkt göra nu.
Så jag återkommer snart med ett par bilder på den färdiga placeringen.

Hur går det för dig annars Andreas, har du hört nått från lackeraren?
Jag såg att du sitter å super ikapp med din polare piP annars. :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2008-08-24 13:42

förutom fina högtalare, så var det ett väldigt snyggt hem
såg väldigt mysigt ut :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-24 13:51

Tack Neil_Peart, ja jag/vi har lagt ner ganska mycket pengar och energi på det rummet.

Kan nämna att jag skulle köpa VP-rör för förläggning av elen i väggarna, och tänkte att jag köper en hel bunt då jag skall renovera ett par rum till snart.

En hel bunt = 156 meter

Jag gjorde av med dryga 140 meter i bara det rummet :!: 8O :lol:

Förutom det så har jag grävt bort 15m^2 sand ur golvet innan isolering, armering, värmekabelläggning och gjutning.

Bara golvet i det rummet har kostat oss 45k:- färdigt 8O

Innan det är helt färdigt och med musik spelandes där inne, så räknar jag med att ha lagt ca 100k;- på det. Då har jag gjort nästan allting i egen regi.

Nähä, bilder på färdiginstallation var det...återkommer...
Mvh Björn//

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 14:09

Du menade väl 15^3 sand... inte kvadratmeter sand ;)

Fin färg på högtalarna :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-24 15:17

Javisst KK, m^3 skall det ju vara. :oops:

Nu hänger dom där, och det blev såhär:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag tycker att dom föll in rätt så bra med tapeten dom sitter på, detta syns bäst i de sista bilderna. Det är svårt att få till rättvisa bilder tycker jag.

Burkarna framför kakelugnen är fyllda med sjöstenen som skall "klinkas" med i det närmaste. Sen skall jag ha en special-bockad mässingslist av plattstång i dimension 3-4mm x 30-40mm som skall ta radien mellan stenläggningen och trägolvet. Det blir nog det svåraste att få till, jag får nog kalla in en skicklig plåtslagare tror jag.

Jaha det om detta, sa Henrietta...

Nån som har några aspekter att komma med angående högtalarkablaget?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-24 15:37

screen skrev:Hur går det för dig annars Andreas, har du hört nått från lackeraren?
Jag såg att du sitter å super ikapp med din polare piP annars. :D

I slutet på nästa vecka trodde de. Vi får se. Jag har visserligen ingenstans att ha dem i alla fall förrän ljudrummet är klart. Fick ett ryck idag och började riva lite. Tyvärr inte riktigt vän med kofoten efter ett mindre ryggskott i veckan :( Stack istället iväg och köpte lite 12 mm mdf. Ska börja med ett par lådor till Mupp-elementen. Tänkte mig minivarianten QM-10 som figurera i en anna tråd. Har dock inte koll på hur man gör porten riktigt.

Har du testat och provspelat a3:orna där de hänger?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-24 16:11

Har du testat och provspelat a3:orna där de hänger?

Näe, inte dom här men mina tidigare har jag testat ut platsen med.
Dom spelade som sagt förvånansvärt djupt och rent, och med en mycket fin spridning.

Det verkade som om både den jämnare spridningen samt att inte höra vad högtalaren befinner sig, blev bättre ju närmare taket man kommer.

Jag har nogsamt testat hur långt från hörnet/intilligande vägg jag skulle placera dessa för att dom skall ljuda vettigt utan att bli bumliga i basregistret. Detta spelandes helt själva fullrange.

Om jag tycker att den medföljande subben till tänkt reciever spelar hyggligt, så delar jag av a3:orna där jag finner de ljuda bäst.
Skönt att detta är ställbart i kommande reciever.

Förresten, jag har hittat ett ställe i tyskland nu som säljer den komplett med högtalarna & sub för 4136:- SEK inkl.frakt i silver. :)

Så när september närmar sig sitt slut, slår jag till på det billigaste stället. Får väl se om den krupit under 4k:- komplett då. :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-24 16:15

Har du länk till sidan du nämner ovan? Riktigt bra pris med tanke att det ingår sub och högtalare.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-24 16:33

Japp, här!

Direktlänk till sidan med systemet då alltså... :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-08-24 17:52

Najs bostad.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-24 20:38

rexq skrev:Najs bostad.

Tack rexq ! :)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-25 13:59

Snyggt rum, snygg installation/montage och snygg a3! Kul att se att det finns de som väljer a3 - jag har aldrig hört den, men den är ju genialiskt konstruerad (tack, IÖ).

Men jag undrar om någon testat att bygga a3 som högre golvstående modell, typ 20 liter basreflex, ca 70 cm höga??? Jag har nämligen behov av rundstrålande (180 grader typ) sidohögtalare i mitt långsmala biorum (8x3,5 meter) men har inte möjlighet att montera dem på någon vägg. Och a3 på stativ ser väl inte riktigt klokt ut?!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 14:28

a3 tillverkas inte längre, de är ersatta av den nya a2:an.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-08-25 14:51

Kalejdokom skrev:Och a3 på stativ ser väl inte riktigt klokt ut?!

Jag tror det blir snyggt, lurar själv på den tanken. Rocka på!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-25 15:53

Kalejdokom skrev:Snyggt rum, snygg installation/montage och snygg a3! Kul att se att det finns de som väljer a3 - jag har aldrig hört den, men den är ju genialiskt konstruerad (tack, IÖ).

Men jag undrar om någon testat att bygga a3 som högre golvstående modell, typ 20 liter basreflex, ca 70 cm höga??? Jag har nämligen behov av rundstrålande (180 grader typ) sidohögtalare i mitt långsmala biorum (8x3,5 meter) men har inte möjlighet att montera dem på någon vägg. Och a3 på stativ ser väl inte riktigt klokt ut?!

Tack för det Kalejdokom, a3 finns som sagt inte annat än möjligtvis som beg. men låt inte det hindra dej. Du kanske kan bygga sub under som förlängning ned till golvet? :wink:

En annan fundering man skulle kunna ha är:

Undrar hur dessa skulle låta bestyckade med piP basen och med basreflexlåda, då givetvis fixade filter. Skulle kanske bli en sjuj_vla lounge-högtalare. :lol:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-25 22:06

I min fantasi tänkte jag mig något liknande det här (ja, det är bara en fejkbild gjord i Photoshop, baserad på Naqref's bild på sin a3 - förlåt stöld/lån av bild):

Bild

Men det här är ju helt off topic och dessutom lär det ju bli ett DIY-projekt och förmodligen med andra element. Så jag föreslår att vi sparar ev kommentarer, tills jag ev sjösätter projektet på sin rätta plats senare.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-25 22:10

Den där blev nog det mest osannolika jag sett i högtalarväg, m.a.o. skithäftig, bygg den och jag kommer över på lyssning direkt. :D

Viken rolig idé... 8)
Mvh Björn//

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 22:36

Fyrkantigt ägg?

Bild

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-08-25 22:58

Kalejdokom skrev:I min fantasi tänkte jag mig något liknande det här (ja, det är bara en fejkbild gjord i Photoshop, baserad på Naqref's bild på sin a3 - förlåt stöld/lån av bild):

Bild

Men det här är ju helt off topic och dessutom lär det ju bli ett DIY-projekt och förmodligen med andra element. Så jag föreslår att vi sparar ev kommentarer, tills jag ev sjösätter projektet på sin rätta plats senare.

Jag gillar din fantasi, mycket nära mina utsvävningar. Jag drömmer om en pi60 med dubbla diskanter som har sån ambiensdesign.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-08-26 14:34

Klart läcker tycker jag i.a.f.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-27 20:15

RMA skrev:Klart läcker tycker jag i.a.f.

Me too!

Startade denna tråden för att minimera OT :)

Återgå till Wänner af Ino