Ok, då förstår jag nog begreppet "låg ljudbild". Det handlar helt enkelt om den upplevda placeringen av musiken i vertikalled (?)
Att musiken av shifts upplevts som belägen längre bak, inne i väggen, låter ju inte så himla...bra, kanske. Inte för att jag vill ha musikerna uppkrupna i mitt knä, men heller inte far away. Men jag får ta mig samman och åka till Ingenjörn och lyssna.
Är dock lite granna skeptisk och lite rädd att bli lite förförd av den där magiska källaren.
Kanske skulle mina gamla JPW AP3 låta helt fanastiskt i den källaren, och det är ju viktigt och intressant i sig, att rumsakutstiken har enorm betydelse, men det känns ändå som att man kan inte jämföra olika märken mot varandra i den magiska källaren och t ex är NHT classic three, ELAC FS 137 eller någon annan jag funderat på lika bra eller rentav bättre (inkl den subjektiva komponenten förstås).
Han borde ha några inspelade piP till uthyrning över en helg, så att man kan lyssna hemma.
Till sist: Öhman verkar ju enormt noga med sina saker och rekommendationer, men ÄR verkligen t ex piP mer "kräsen" än andra högtalare? I så fall varför? Mer spridd diskant med större risk för reflektioner eller vad? I så fall borde väl exv Mirage "rundstrålande" vara ännu mer kräsna.
Antagligen beror kräsenheten, om den nu finns, på någonting vars förklaring jag inte skulle begripa

, men lite mysko är det allt.