Har varit hos Ingvar och lyssnat på pi60s och piP nu. Och det var förstås en totalupplevelse

Ingvars rum är förstås rätt väldämpat, och innehåller en del prylar också

Sedan med en mindre dämpning, tänker mig en Aco skiva bakom (som faktiskt är det Ingvar har bakom, endast) varje högtalare.
Jag har fått från en Ino ägare att utan större dämpinsatser så upplevde personen att de lät lite "kliniska", "kalla" och att dessa egenskaper förändrades mkt positivt med dämpning bakom, tjock matta, dämpning bakom lyssningsposition osv. Dynamiken skall också ha förändrats mkt positivt (dvs den blev lidande med lite dämpning).
Så kortfattat så undrar jag väl om karaktären på pi60, och dess välljud, går att erhålla med dem i ett 15kvm rum, (ca 3.5m brett, 4.5m långt, 2.05m i takhöjd), som har dämpning (typ en Aco skiva) bakom dem, och normalt inrett med mullig soffa, bord, stor bokhylla, hyfsad stor matta framför dem.
Eller är pi60 helt enkelt fel väg att gå med dylika förutsättningar, och de kommer generera besvikelse? Vill ju inte ha ett sterilt och kallt ljud

Läser Ingvar detta så tackar jag för lyssningen, det var väldigt intressant och givande.