pi60 i verkligheten

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patjoh

pi60 i verkligheten

Inläggav patjoh » 2008-10-01 14:14

Hej,

Har varit hos Ingvar och lyssnat på pi60s och piP nu. Och det var förstås en totalupplevelse :) Jag tänker inte recensera dessa här och nu, men jag har lite frågor till pi60(s) ägare här på forumet.

Ingvars rum är förstås rätt väldämpat, och innehåller en del prylar också ;) Min fundering är hur pi60 ägare har upplevt skillnaden när de satt sina pi60 i ett mer "normalt" rum. Med tex bokhylla, lite tavlor, hyfsad matta framför (ej heltäckningsmatta), soffbord osv. Hur har ni upplevt skillnaden i ljud varit?

Sedan med en mindre dämpning, tänker mig en Aco skiva bakom (som faktiskt är det Ingvar har bakom, endast) varje högtalare.

Jag har fått från en Ino ägare att utan större dämpinsatser så upplevde personen att de lät lite "kliniska", "kalla" och att dessa egenskaper förändrades mkt positivt med dämpning bakom, tjock matta, dämpning bakom lyssningsposition osv. Dynamiken skall också ha förändrats mkt positivt (dvs den blev lidande med lite dämpning).

Så kortfattat så undrar jag väl om karaktären på pi60, och dess välljud, går att erhålla med dem i ett 15kvm rum, (ca 3.5m brett, 4.5m långt, 2.05m i takhöjd), som har dämpning (typ en Aco skiva) bakom dem, och normalt inrett med mullig soffa, bord, stor bokhylla, hyfsad stor matta framför dem.

Eller är pi60 helt enkelt fel väg att gå med dylika förutsättningar, och de kommer generera besvikelse? Vill ju inte ha ett sterilt och kallt ljud :)

Läser Ingvar detta så tackar jag för lyssningen, det var väldigt intressant och givande.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-10-01 15:23

Tjena!

Har mina pi60s, i nuläget, i ett rum endast innehållande en ryamatta och en gammaol 2-sitssoffa. Det är planerat åtgärder men jag har inte fått tummarna loss då jag är relativt nyinflyttad.

De låter redan nu, i detta kala rum, mycket bra! Kalla och kliniska är de absolut inte. De har tvärtom en god portion " värme" i ljudet. Jobbiga att lyssna på? Absolut inte!

Tycker inte att klangbalansen är särskilt annorlunda gentemot hur det var hos Ingvar. Snarare är det i efterklangen som den största skillnaden ligger. Ingvars rum var betydligt lungnare (tystare).

MvH

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-01 17:15

Jag har haft pi60 i mycket tacksamt rum samt nu i mindre tacksamt rum. I bägge fallen låter det ypperligt, i det senare fallet trots förutsättningarna.

Har svårt att se ett scenario där pi60 skulle låta riktigt dåligt. Kanske i ett helkaklat badrum, men vad skulle då låta bra där?

Skämt åsido, kallt / vasst ljud är ju inte vad man förknippar med pi60 i något sammanhang med kringutrustning av acceptabel standard, tvärtom skulle jag nog vilja säga kristallklart och högupplöst, neutralt och så långt ifrån lyssningsuttröttande man kan komma.
Inaktiv

MickeN

Inläggav MickeN » 2008-10-01 17:36

När jag för några år sedan separerade från min dåvarande sambo bodde jag någon månad med mina pi60 i en del av en friggebod (gissningsvis 5 m^2) med enbart hårda ytor. Jag kan tala om att de inte lät bra i den miljön. Ingen bas under typ 60 Hz och vasst och eländigt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-01 17:39

MickeN skrev:När jag för några år sedan separerade från min dåvarande sambo bodde jag någon månad med mina pi60 i en del av en friggebod (gissningsvis 5 m^2) med enbart hårda ytor. Jag kan tala om att de inte lät bra i den miljön. Ingen bas under typ 60 Hz och vasst och eländigt.

De är alltså väldigt beroende av rummet ?

:wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-10-01 18:17

Håller med Pingvinlakrits kommentarer!

Grejen är att det som jag trodde var neutralt ljud innan (efter att ha utsatts för vissa delar av HiFi-branchens trams) faktiskt är något som jag numera skulle beskriva som ett ganska kallt/ljust ljud.

Neutralt är alltså inte detsamma som kallt/ljust!!

MickeN:

Tror knappast att någon högtalare låtit bra under de förutsättningarna. Alltså ett problem som knappast är specifikt för Pi60.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: pi60 i verkligheten

Inläggav subjektivisten » 2008-10-01 20:43

patjoh skrev:Så kortfattat så undrar jag väl om karaktären på pi60, och dess välljud, går att erhålla med dem i ett 15kvm rum, (ca 3.5m brett, 4.5m långt, 2.05m i takhöjd), som har dämpning (typ en Aco skiva) bakom dem, och normalt inrett med mullig soffa, bord, stor bokhylla, hyfsad stor matta framför dem.

Eller är pi60 helt enkelt fel väg att gå med dylika förutsättningar, och de kommer generera besvikelse? Vill ju inte ha ett sterilt och kallt ljud :)

Läser Ingvar detta så tackar jag för lyssningen, det var väldigt intressant och givande.

Jag tror såhär. Sålänge du har ett normalt rum med lite dämpning så kommer det funka kanon. Jag har hört pi60 hos strauss som inte har fixat rummet och det lät kanon där med.

Det jag tror, om jag får spekulera, är att man får direktkontakt med kostruktörer och får lyssna på hans högtalare under rätta förhållande, vilket ger en helt annan referens. Innan så är man van vid en "riktigt bra högtalare" i sitt rum, vilket pi60 ger. Men när man hört "riktigt bra högtalare i fixat rum" så höjs kanske referensen. Det kommer ju fortfarande låta kanon, men man vet ungfär hur mycket rummet påverkar, så man kanske blir mer kräsen?

Ja, jag vet inte vad jag vill få ut av detta :oops: . Om jag går till mig själv, så tycker jag det låter kanonbra hos mig, trots jag bara har heltäckningsmatta och helt kala väggar. Men när jag var och lyssnade hos Tengil här på forumet, så inser jag att det kan bli ännu bättre när rummet är fixat.

Men jag tror det kommer bli bra. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-10-01 21:15

Tjenis!

Hörde mina pi60s hos Merkurius i hans "IÖ-konsultade" rum där de presterade en musikåtergivning som jag aldrig hört maken till sen mitt hifi-intresse väcktes för 28 år sedan. En öronöppnare minst sagt.

Jag har dem nu stående i gillestugan i källaren (3,40*7,50*2,15) med stora mattor på golvet framför högtalarna, liggande träpanel på väggarna (med reglar och isolering bakom), en stenvägg och en murad öppen spis bakom samt lite möbler och andra prylar spridda i rummet. Återgivningen är hästlängder bättre (naturligare) än den har varit tidigare med andra högtalare. Det låter alltså kanon redan utan fullt ut anpassat rum men kan bli bättre.

Jag är övertygad om att jag med rätt akustikåtgärder (heltäckande matta, stabil lagom dämpad vägg bakom högtalarna och lite difuserande möbler och hyllor längs väggarna, kommer att få samma fina återgivning som Stefan/Merkurius hade i sitt rum (kanske bättre då mitt rum har bättre förutsättningar att tämja basen).

Min erfarenhet är att pi60/pi60s inte är mer krävande än andra högtalare det är bara det att dess konstruktör har lite bättre koll på akustikens betydelse och således upplyser köparen om detta.

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2008-10-01 22:26

Det var mycket bra input här! Intressant och läsa. Jag skall också skriva hur jag uppfattade pi60s också hos Ingvar lite senare, då jag tänkte skriva ner lite här eller på MHB.

Kortfattat: många + och ett frågetecken (som teaser). Som referens har jag nog Dynaudio Evidence Temptation som nog är den bästa jag hört än så länge.

Men gärna fler input i denna tråden.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-10-04 15:53

Hmmm jag vet inte jag....men jag har nu Pi60 och har haft piP och piPs. Mitt rum är helt odämpat förrutom befintliga möbler som fyra skinnfåtöljer, bord och en mindre matta mitt i rummet. Även ett större ek-skåp har vi lyckats pressa in.....

Jag har köpt högtalarna som byggsats med färdig låda......lött själv och det där......

Men va fasen....jag tycker jag hade bättre basåtergivning ("djupbas")i mina piP/piPs än vad jag har nu med Pi60........iofs är det ju mer ljudtryck i de större burkarna...

Jag börjar fundera på om jag lött delningsfiltret fel eller nåt sånt :(

Annars låter de bra som attan utan att ha så mycket att jämföra med......

Ska kontakta Ingvar för en mätning framöver.....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-06 01:15

Har du kollat polariteten på basarna + & -?

Är dessa felvända kan man få fenomenet tunn bas i stereo

kraftigare bas vid mono.
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-10-06 08:20

Har kört "batteri-tricket" och det visar att det är ok......

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Återgå till Wänner af Ino