Jag har tagit med mig mina piP till min lägenhet i Norge för att få lite välljud även när jag är iväg och jobbar. Dessvärre får jag inte till ljudet överhuvudtaget. Jag upplever inte att jag får någon bas alls från högtalarna. Nu har jag nyligen bytt element, då jag haft sönder två uppsättningar element så det är möjligt att de inte är helt inspelade än, och jag är rätt så säker på att jag inte lött ihop allt felaktigt. Har testat att fasvända den ena högtalaren vilket helt klart får ljudet att bli sämre.
Är det helt enkelt så att rummet jag spelar i är totalt kass? Rummet är c:a 350x350 med ~240 i takhöjd. Det finns två öppningar, en till hallen ungefär centrerad i den övre delen i min ytterst amatörmässiga skiss, sedan en in till köket bakom garderoben ner till höger. Dessutom finns det två fönster som sitter c:a 70cm djupare in än väggarna. Fönstret till vänster börjar c:a 1m ovanför golvet, det nedre fönstret börjar c:a 140cm ovanför golvet.

Jag provade först att ha högtalarna på var sin sida om öppningen till hallen, det fungerade inte speciellt bra. Det som jag tycker ha funderat bäst är att ha som på bilden, spelandes snett över rummet. Men det saknas ändå massor med bas. Jag märker ingen skillnad från om jag går från -6dB på förstärkarens (HK 970) EQ för basområdet till +6dB. Vad kan vara galet?
Jag tar gärna emot tips om hur jag kan flytta högtalarna, möblera om, dämpa mm. Just nu är jag mycket missnöjd med basförmågan. piP står på 50cm stativ men jag har ingen dämpning bakom högtalarna. Alla väggar i rummet är gjorda av spånplatta förutom hörnet där de står nu som består av en murstock.
Jag har tidigare fått till riktigt grym bas med dessa högtalare i en något större rum med betongväggar. Jag hade inga dämpmattor då heller och högtalarna stog längre ifrån väggarna (c:a 40 cm).
Mvh Eric