Obefintlig bas med piP, hur skall jag göra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Obefintlig bas med piP, hur skall jag göra?

Inläggav Iqbad » 2008-10-05 18:18

Hej,

Jag har tagit med mig mina piP till min lägenhet i Norge för att få lite välljud även när jag är iväg och jobbar. Dessvärre får jag inte till ljudet överhuvudtaget. Jag upplever inte att jag får någon bas alls från högtalarna. Nu har jag nyligen bytt element, då jag haft sönder två uppsättningar element så det är möjligt att de inte är helt inspelade än, och jag är rätt så säker på att jag inte lött ihop allt felaktigt. Har testat att fasvända den ena högtalaren vilket helt klart får ljudet att bli sämre.

Är det helt enkelt så att rummet jag spelar i är totalt kass? Rummet är c:a 350x350 med ~240 i takhöjd. Det finns två öppningar, en till hallen ungefär centrerad i den övre delen i min ytterst amatörmässiga skiss, sedan en in till köket bakom garderoben ner till höger. Dessutom finns det två fönster som sitter c:a 70cm djupare in än väggarna. Fönstret till vänster börjar c:a 1m ovanför golvet, det nedre fönstret börjar c:a 140cm ovanför golvet.

Bild

Jag provade först att ha högtalarna på var sin sida om öppningen till hallen, det fungerade inte speciellt bra. Det som jag tycker ha funderat bäst är att ha som på bilden, spelandes snett över rummet. Men det saknas ändå massor med bas. Jag märker ingen skillnad från om jag går från -6dB på förstärkarens (HK 970) EQ för basområdet till +6dB. Vad kan vara galet?

Jag tar gärna emot tips om hur jag kan flytta högtalarna, möblera om, dämpa mm. Just nu är jag mycket missnöjd med basförmågan. piP står på 50cm stativ men jag har ingen dämpning bakom högtalarna. Alla väggar i rummet är gjorda av spånplatta förutom hörnet där de står nu som består av en murstock.

Jag har tidigare fått till riktigt grym bas med dessa högtalare i en något större rum med betongväggar. Jag hade inga dämpmattor då heller och högtalarna stog längre ifrån väggarna (c:a 40 cm).

Mvh Eric

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-05 18:41

Är högtalarkablarna rätt fasade, både vid förstärkare och högtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-10-05 18:52

paa skrev:Är högtalarkablarna rätt fasade, både vid förstärkare och högtalare?

Ja, dubbelkollade precis detta. Jag använder nu vanlig 1.5mm2 högtalarkabel från clas ohlson. Borde fungera tycker jag. Har ej banankontakter utan har bara skruvat fast kabeln i både förstärkaren och högtalarna.

Jag har varit med en gång när jag och en kille här på forumet jämförde piP mot piPs att vi hade problem med ett kabelpar där banankontakten inte anslöt ordentligt mot EKK kabeln vilket gjorde att vi tappade en hel del bas me dessa. Jag tror inte att jag skall ha detta problem just nu, jag har kollat att alla kablar sitter fast och har bra kontaktyta.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-10-05 20:24

Urk. Har samma problem i mitt vardagsrum och det är inte kul.

Ett par basmoduler är nog det enda som kan hjälpa här.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Obefintlig bas med piP, hur skall jag göra?

Inläggav paa » 2008-10-05 22:54

Iqbad skrev: ... det saknas ändå massor med bas. Jag märker ingen skillnad från om jag går från -6dB på förstärkarens (HK 970) EQ för basområdet till +6dB. Vad kan vara galet?

Mvh Eric

Att olika rum äter olika mycket bas är ju kännt, men det som du skriver att det inte hörs någon skillnad på -6 och +6dB på baskontrollen tyder väl på att det är något annat fel?
Vad kör du men för signalkälla? Är det lika från alla källor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-10-06 07:39

Du har inte ställt högtalarna som "small" i förstärkaren?...

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-06 08:41

Njae, det går inte att göra i den stärkaren, men det kanske är så att source direct är intryckt? Då används in tonkontrollen, dvs ljudets karaktär kommer inte att påverkas, hur mycket man än ändrar på tonkontrollen.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-10-06 09:16

PiP behöver ju oftast väggstöd bakom sig för att inte bli väldigt tunna i de lägsta oktaverna. Har du prövat att ställa dem vid den längsta väggen (dvs den som slutar i öppningen mot köket) och ev ha den vänstra högtalaren nära hörnet?

Pröva att ha dom dikt an mot bakväggen (så nära det går att komma med invinkling mot lyssningsplatsen och med akustikpanel bakom sig).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-06 12:35

Ytterligare en fundering efter att ha läst tråden: har du kontrollerat så att baselementen är korrekt fasade inuti lådorna? Om du håller ett 1,5-voltsbatteri med pluspolen mot plus på högtalarens anslutningsterminal och minuspolen mot minus ska baselementets kon röra sig utåt. Det är viktigt att båda högtalarna uppför sig på det viset.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-10-06 13:50

Varför inte byta plats på säng och bord, (vrida säng 90°) och sedan placera högtalarna mer optimalt mot den vägg som vätter mot köket.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-10-06 20:47

lazpete skrev:Njae, det går inte att göra i den stärkaren, men det kanske är så att source direct är intryckt? Då används in tonkontrollen, dvs ljudets karaktär kommer inte att påverkas, hur mycket man än ändrar på tonkontrollen.

Aha! Här har vi ett av felen, jag hade stärkaren i "source direct" det var därför det inte hände nåt när jag skruvade på EQ:n. Nu hör man skillnad när man skruvar lite, bra, då är ett problem ur världen. Jag tycker dock fortfarande att det är lite halvdålig bas, låter ju inte lika rent heller om jag ställer upp basen på EQ:n.

Conan:
Jag har provat, men den väggen är jävligt vek (tunn som fan) och jag tycker nästan att det blir lite sämre än om de står i hörnet.

PekkaJohansson:
Japp, jag har testat med batteri och de är inte fasvända inuti.

avr7000:
Jag ska prova att flytta på sängen och köra så ett tag så fåt vi se om den ändrade lyssningspositionen kanske får det att bli lite bättre om jag nu ställer högtalarna mot den tunna väggen.

Just nu har jag inga akustikpaneler, menj ag funderar på att skaffa ett par "wedge" paneler.
http://acoustictuning.com/pBl7xY4UEJFW9 ... 9or6YQ.ips

Tror ni detta kommer att ge en hörbar förbättring? Har tidigare provat med lite dämpgrejer bakom piP när de stog i ett annat (också värdelöst) rum men upplevde inga stora skillnader.

Rent generellt, är det kass att spela sådär i ett hörn, även om jag skulle dämpa lite mer bakom?

Tack för alla svar!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Återgå till Wänner af Ino