Monitor audio GS10 vs piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TomasF

Monitor audio GS10 vs piPs

Inläggav TomasF » 2008-10-29 21:04

Hej!

För ett tag sedan frågade någon här hur Monitor Audio GS10 (Gold?) jämför med piP. Igår jämförde jag och kompisen dessa sida vid sida och här kommer lite korta noteringar. Det är två mycket bra högtalare, som låter ganska olika. piPsen stod i en bokhylla mot bakvägg och GS10 stod en bit ut i rummet framför hyllan. Bra grejor som kringutrustning. Våra intryck:

Först och främst låter båda MYCKET rent i diskanten och båda har imponerande bas med ungefär samma lilla lådvolym.

Den lättgreppade skillnaden är att GS10 faktiskt har en något överbetonad diskant, även med frontskydden på. Min kompis som jobbar professionellt med välljud han gillar detta sound, jag tycker det är ok men jag föredrar piPs mer "korrekta" ljud.

Transienter var piPs något vassare på. Flygel lät mer som flygel ska.

Stereobilden var bredare och snyggare med GS10. Kanske berodde detta på att piPs var lite inträngda.

Mer svårbeskrivet är skillnaden i karaktär. Jazz via piPs svängde lite mer än jazz via GS10. Välproducerad pop via GS10 lät mer välproducerad än samma låt via piPs.

Ett solo i en jazzlåt med akustisk gitarr lät som knappt-hörbart-solo-med-akustisk-gitarr med piPs och som snyggt-mickad-akustisk-gitarr-med-snygga-effekter-på med GS10. Väldigt många tror jag hade föredragit GS10 men eftersom jag värderar verklighetstrogen instrumentklang högt så föredrar jag piPs.

piPs bas upplevde jag som nååågot djupare, men något mindre exakt. Eventuellt var det placeringen (rätt nära hörn) som bummlade till basen lite. piPs lät faktiskt en aning bättre med bas-port-skumgummi-kuddar från GS10 istoppade.

Kort sagt två ungefär lika "bra" högtalare men som passar personer med olika ljudideal.

/ mvh Tomas F.

PS Vi lyssnade på Törnqvist/Johansson "Kaza sessions", 80-tals-pop, John Scofield, Diana Krall i Paris mm. DS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-29 23:06

Med tanke på att Monitor audio gs 10 kostar 13500:- klarar sig pip väldigt bra. De låter ju bättre trots halva priset.

Enligt min mening låter piP bättre än alla stativare jag hört- oavsett pris.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-10-30 00:14

Richard skrev:Med tanke på att Monitor audio gs 10 kostar 13500:- klarar sig pip väldigt bra. De låter ju bättre trots halva priset.

Enligt min mening låter piP bättre än alla stativare jag hört- oavsett pris.

Nja, alltså 12800:- kostade mina Ino-monterade piPs. Tycker det är lite orättvist att jämföra priser mellan piP (ej signatur) i byggsats och färdig Monitor Audio. :wink:

Jag tycker det låter som GS10 klarade sig bra. Jag inbillar mig att Monitor Audio tappar mer i värde som begagnade än Ino och kan då vara riktigt prisvärda.

Kul test Tomas. :)

/N

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-30 20:13

Bland de enda bra små högtalare som imponerat på mig (förutom Ino som jag ju äger ett par varianter av) är just Monitor Audio, en gammal liten modell som heter Bronze. Lät skitbra för sin storlek. Bas? Neeej då, men resten lät mycket trevligt. Med basmoduler tror jag den skulle blivit ett litet fin kit. Dessutom var de snygga. Perfekta som dator/extra/kökshögtalare om man har höga krav.

Quad 11L: låter fantastiskt trevligt, egentligen inget att klaga på förutom att de inte sträcker sig ner i basen lika djupt som piP/s. Hade ett par i Idegran som hade en fantastisk finish. Saknar dem ibland.
Inaktiv

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-31 16:01

Hm, ni har gjort en sån test som vissa förkastar totalt (inte jag :D )

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-10-31 19:36

pingvinlakrits skrev:... Monitor Audio, en gammal liten modell som heter Bronze. ...

Kompisen hade tidigare "Bronze" och även då jämförde vi förståss den vs piPs. Skillnad till piPs fördel. Framförallt renare diskant och tydligare bas. Bronze är bra mycket billigare än GS10 så det är möjligt att den är prisvärd ändå.

På en sorts odefinierad brahetsskala där piPs är (tex) 50 så tror jag de flesta prickar in GS10 mellan 45-55. Men Bronze mer kring 35. Känns 37 ok?
:)
/ mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-31 22:15

Var dessa med på arken mässan?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-01 00:21

Jepp, de var med på arken och jag hörde dem där. Lät spontant mycket bra där tyckte jag också faktiskt. Skönt att veta att det ändå finns alternativ på marknaden som låter bra om ino skulle sluta :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-11-01 11:05

Stereophile recenserade Monitor Audio GS10 förra året:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/907mon/
Conclusions
Monitor Audio's Gold Signature GS10 is a lot of loudspeaker at a relatively affordable price. It is beautifully finished, and provided it is listened to on or just below the tweeter axis, it offers a superbly clean treble, excellent retrieval of detail, weighty, reasonably extended low frequencies, and a dynamic range capability that belies its small size. However, its slight propensity to brightness will require careful choice of amplification, cable, and source components so that that brightness is not exaggerated. In the right system, the GS10 will give much musical satisfaction.

Audioholics:
http://www.audioholics.com/reviews/spea ... udio-gr-10
...perspektiv...

Återgå till Wänner af Ino