Hej!
För ett tag sedan frågade någon här hur Monitor Audio GS10 (Gold?) jämför med piP. Igår jämförde jag och kompisen dessa sida vid sida och här kommer lite korta noteringar. Det är två mycket bra högtalare, som låter ganska olika. piPsen stod i en bokhylla mot bakvägg och GS10 stod en bit ut i rummet framför hyllan. Bra grejor som kringutrustning. Våra intryck:
Först och främst låter båda MYCKET rent i diskanten och båda har imponerande bas med ungefär samma lilla lådvolym.
Den lättgreppade skillnaden är att GS10 faktiskt har en något överbetonad diskant, även med frontskydden på. Min kompis som jobbar professionellt med välljud han gillar detta sound, jag tycker det är ok men jag föredrar piPs mer "korrekta" ljud.
Transienter var piPs något vassare på. Flygel lät mer som flygel ska.
Stereobilden var bredare och snyggare med GS10. Kanske berodde detta på att piPs var lite inträngda.
Mer svårbeskrivet är skillnaden i karaktär. Jazz via piPs svängde lite mer än jazz via GS10. Välproducerad pop via GS10 lät mer välproducerad än samma låt via piPs.
Ett solo i en jazzlåt med akustisk gitarr lät som knappt-hörbart-solo-med-akustisk-gitarr med piPs och som snyggt-mickad-akustisk-gitarr-med-snygga-effekter-på med GS10. Väldigt många tror jag hade föredragit GS10 men eftersom jag värderar verklighetstrogen instrumentklang högt så föredrar jag piPs.
piPs bas upplevde jag som nååågot djupare, men något mindre exakt. Eventuellt var det placeringen (rätt nära hörn) som bummlade till basen lite. piPs lät faktiskt en aning bättre med bas-port-skumgummi-kuddar från GS10 istoppade.
Kort sagt två ungefär lika "bra" högtalare men som passar personer med olika ljudideal.
/ mvh Tomas F.
PS Vi lyssnade på Törnqvist/Johansson "Kaza sessions", 80-tals-pop, John Scofield, Diana Krall i Paris mm. DS