i14 + profX-2 jmf pi60s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

i14 + profX-2 jmf pi60s

Inläggav overture » 2008-04-16 13:42

Jahaja, när vi ändå är inne på jämförelser här på forumet så tänkte jag hoppa på tåget och fråga lite...

Jag kan pga av mitt nuvarande boende inte få plats med stora golvhögtalare. ( klart jag kan men det är en prioriteringsfråga mellan Hifi, estetik, och sambo) Så jag försöker komma på en bra lösning som ger mig bra ljud ca 20Hz-20kHz. Hade jag valt oberoede av placeringsmöjligheter hade det blivit pi60s. Men nu när det inte är så vill jag komma till samma/liknande nivå genom ett delat system...

Min första tanke är i14 + profX-2 då det borde vara snarlikt i ljudkapacitet och kvalitet. Stämmer det eller måste man upp till i16s för att nå samma ljudkvalitet som pi60s ?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-16 14:12

Första frågan som infinner sig: Det högtalare du nämner: pi60/i14/i16s har alla ett liknande footprint, dvs de tar lika mycket golvyta i anspråk - således hur hade du tänkt placera i14/i16s för att anse det värt att gå till basmodul + i14/i16s ?

i16s motsvarar pi60s - bortsett från basdunket då.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-16 14:30

Jag har en låg bänk som är ca 4 meter bred , 47 cm djup och 50 cm hög. Den är förberedd för att stoppa in basmoduler i (det var därför jag köpte den, frågade även ingvar tidigare om det var en ok idé). i14/16s kan man alltså ställa på bänken. Basmodulernas frontar kommer att täckas med tyg för att inte synas så mycket.

Det hade gått bra att ställa pi60/s bredvid bänken men nu jag prioriterat estetiken i vardagsrummet. Det är faktiskt inte uteslutet att jag nöjer mig med iPs + profX2 (har piPs nu) just av detta skäl.

Jag vet att i16s är motsvarigheten i toppsystem men med tanke på att i14/i16s/pi60/pi60s använder sig av samma diskant (olika selekterade förvisso) tänkte jag att det kanske är så att i14+ basmoduler liknar pi60s mer än pi60.

Jag har helt enkelt lite svårt att komma till en slutsats om vad som skulle passa bäst. Just nu tror jag på i14 + profX-2 men undrar lite om man kanske inte borde gå till i16s direkt. Å andra sidan kanske det blir aktuellt med ändå större toppar i framtiden beroende på boende så...

(är för övrigt fortfarande intresserad av att höra mer info om i16s, verkar som om ingen sett eller hört den någonsin... Är det ingen som äger en sån?)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-16 14:42

Det låter som en intressant lösning i alla fall, det där med bänken med modulerna i. Kan du inte lägga upp en bild på den här i tråden?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-16 14:54

Jorå, det ska jag nog kunna ordna. Ska kika på det när jag kommer hem ikväll... det är ett modulsystem från danska Montana för den som är intresserade av det.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-16 15:31

Montana... Dansk uberdesign... Övervägen en vägghängd för massiv CD förvaring... (Sorry för OT:n) :oops:
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-16 15:44

Jupp. Montana är underbart flexibelt och nätt. Det är dessutom bra att systemet funnits och sett likadant ut väldigt länge vilket innebär att det är lätt att komplettera i framtiden om man få andra behov...

Lite OT som sagt men jag slungar iväg ngn bild senare om jag lyckas hantera uppladdningen.

För övrigt är det ju bra för en designintresserad minimalist/funktionalist att ino formger så stilrent som han gör (eller som han säger själv: inte formger utan låter funktionen bestämma formen).

Jag tycker faktiskt att nästan alla inos högtalare är estetiskt tilltalande. Puristiska på något sätt. Största undantaget är piP som har den fula diskanten som inte kan bestämma sig för om den ska vara fyrkantig eller rund..

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-17 08:37

Bild som utlovat:

Bild

Dämpnning är inte på plats och som det är nu står det alltså tidsskriftsamlare där ev. basar är tänkta att placeras. Högtalarna ska sedan stå ovanpå dessa lådor.
För övrigt ska den synliga elektroniken gömmas bakom en dörr men receivern är lite för som det är så den ska bytas mot ngt smidigare (tips mottages tacksamt, 41 cm total bakom dörren, måste även få plats med sladdar så mer än 35 cm är nog inte att rekommendera)

[s](ojdå, satte visst servern i viloläge...bild kommer nog inte synas förrän ikväll....)[/s]( gah, BBB ser visst till att mitt ip byts hela tiden + att routern inte går att ställa in... )[/s]

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2008-04-21 15:20

http://photobucket.com/ istället för att lagra bilden?

overture skrev:Bild som utlovat:

Bild

Dämpnning är inte på plats och som det är nu står det alltså tidsskriftsamlare där ev. basar är tänkta att placeras. Högtalarna ska sedan stå ovanpå dessa lådor.
För övrigt ska den synliga elektroniken gömmas bakom en dörr men receivern är lite för som det är så den ska bytas mot ngt smidigare (tips mottages tacksamt, 41 cm total bakom dörren, måste även få plats med sladdar så mer än 35 cm är nog inte att rekommendera)

[s](ojdå, satte visst servern i viloläge...bild kommer nog inte synas förrän ikväll....)[/s]( gah, BBB ser visst till att mitt ip byts hela tiden + att routern inte går att ställa in... )[/s]

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-05-19 09:16

Så, nu så ligger bilderna uppe till slut....

Översiktsbild:
Bild

Plats för bas:

Bild

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-03 15:45

Vad tror ni förresten, vilken baslösning skulle passa bäst i de här lådorna ? innermåtten (användbart) är 65x44x40cm.
X-2 ?
P-4 ? 2 moduler per låda
Ngt annat ?

Vinner man ngt med att ha P-4 om modulerna står så nära varandra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 16:06

Profundus P-4 är i princip alltid ett bättre val än X-2,
medan X-4 alltid är ett bättre val av system än Y-2,
och Y-4 är i sin tur ett bättre väl än Z-2...

Fyra är bättre än två helt enkelt, med avseende på hur
de kommunicerar med lyssnaren. I övriga hänseenden
är ett system med "fyra av en mindre modul" i princip
likvärdigt "två större moduler".

Det enda fall jag skulle råda någon att välja två större
framför fyra mindre, är om det ingår i framtidsplanerna
att uppgradera till fyra senare.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-03 17:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-03 16:44

Be Ingvar om en specialversion anpassad för utrymmet.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-04 22:56

Ja... undrar om jag någonsin kan komma till beslut på detta...profP-4 (dvs 2 i varje utrymme) kanske är vettigast. Det känns dock lite synd att inte få bas i 20Hz om man ändå köper massa basar. Hur snabbt faller en profP-4 lösning ner från 0 nivån? Har jag fattar rätt så ligger -3dB på 24.

Skulle det gå att skapa 4 st moduler (för det givna utrymmet alltså) som klarar av att gå ner till strax under 20Hz? Den totala ljudtrycksförmågan är sekundär och kan offras på altaret om det skulle hjälpa... pP-4 med mycket pulver + eq ? infraX-4 (otillåtet?)

Systemet skulle användas till 95% musik. Är inget jättefan av dinosaurier som stampar vettet ur mig :)

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2008-10-03 18:31

Jag lyfter upp den här frågan igen, håller på och funderar på hur jag ska göra med uppgradering av systemet. Funderingen gäller prof. p-2 vs. prof. x-2. Enligt spec. så går ju X-2 betydligt djupare än p-2, men jag har ju ett par piPs, och då kanske X-2 är lite overkill ifall man inte köper i14 längre fram. Men IÖ tycker ju hellre att man ska ha t.ex. p-4 än då x-2. Men gör det att man kommer ner till x-2-nivå när det gäller djupet?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-03 18:50

SirAnselm: Har en beställning på prof.X-2 ute. De ska paras med mina piP.
Även om det är overkill till piP som toppsystem är jag rätt säker på att min
anläggning kommer förrändras i framtiden och då vill jag slippa så lite
krångel och byten som möjligt. Tycker skillnaden i pris är så pass liten
mellan prof.P-2 och -X-2 att det var lika bra att fläska på. Samt att jag
gärna, onödigt eller ej, ser att jag har en återgivning som klarar full nivå till
under 20 Hz.

Enligt Ingvar försakade jag ingenting i ljudkvalité genom att para ihop piP
med de större modulerna, och därmed var saken helt avgjord. Risken som
föreligger är att jag kommer låta piP gå på knäna då det på långa vägar inte
hänger med prof.X-2, men den risken är jag villig att ta.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-11-09 11:29

SirAnselm: du gräver ju inte djupare med fyra moduler istället för två så svaret blir Nej, du kommer inte ner till pX undre gränsfrekvens med pP4. Du får istället en kanske mer homogen basåtergivning med fyra mindre moduler än med två större.
:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-09 11:57

pingvinlakrits skrev:SirAnselm: du gräver ju inte djupare med fyra moduler istället för två så svaret blir Nej, du kommer inte ner till pX undre gränsfrekvens med pP4. Du får istället en kanske mer homogen basåtergivning med fyra mindre moduler än med två större.
:)

Jag vill mena att man gräver djupare (i alla fall upplever det på lyssningsplats) med 4 burkar istället för 2 (givet att lådorna rullar av likartat i fri rymd).

Hr. IÖ kanske har en del att säga om saken? Han borde veta. Jag har bara erfarenhet av praktiskt prov i ett enda fall, mitt eget...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-09 12:43

Ja, om de står en bit ifrån varandra allihopa, så går de, som gemensam organism, faktiskt oftast en smula djupare om de är flera. Det kanske låter lite märkligt, men det beror på att de allihopa arbetar i fas med varandra i alla riktningar nere vid t ex 20 Hz (λ/4 = 4,24 meter), medan de inte gör det vid 80 Hz (λ/4 = 1,06 meter).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-11-10 07:12

Jamen, då har man lärt sig något nytt, igen. :)

Då är det ju bara att organisera modulerna och köra dem i botten!
...untz ...untz ...untz 8O
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino