andershelin skrev:Svante skrev:phon skrev:Jag brukar använda ett vanligt* 4,5 volt platt ficklampsbatteri.
Fegis...
Jag brukar köra med 9 volts-batteri.

Prova bilbatteri............

Om man belastar ett 9V-batteri med ett 8-ohmsmotstånd så sjunker spänningen till ungefär 6 volt (jag testade just). Det betyder att man får en effekt på ungefär 6*6/8=4,5 watt. Strömmen blir 6/8=0,75 A.
Det borde* också betyda att inre resistansen i ett sånt batteri är ungefär 3/0,75=4 ohm. Om man belastar med 4 ohm så borde utspänningen bli ungefär 4,5 volt och effekten 4,5*4,5/4=5 watt.
Det tål nog alla högtalare.
Bilbatteriet verkar mycket kraftigare pga sin storlek och man riskerar nog att bränna ett diskantelement om man försöker med ett 12V-batteri. Effekten blir dock inte hiskeligt mycket större, bara 12*12/8=18 watt, resektive 12*12/4=36 watt. Många basar överlever nog det.
Största skillnaden med ett bilbatteri är ju den i sammanhanget enorma strömkapacitet det har. Det går att dra 100A från ett sånt och det gör man ibland när man kör startmotorn.
Men att koppla det till en högtalare är ett enormt underutnyttjande av den kapaciteten pga att batteriet är optimerat för att driva betydligt lägre impedanser. Man får helt enkelt inte ut maximalt möjlig effekt.
...vilket är en situation som inte är helt olik den med extremt strömkapabla förstärkare.
Blev jag OT nu?
*"Borde" om man antar en vanlig linjär modell för batteriet. Det är inte säkert att det är så, men det ger en approximation iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.