Hallå i stugorna,
Tänkte bara fira mitt 100:e inlägg med att skriva lite i min 1:a tråd. Oerhört passande eller hur
Förra helgen stack frugan och dottern ut ett tag och jag hade hela långa dagen att ägna åt mitt altare. Ny bänk installerades (blev Hajj-Fy Klubbens Qube). Absorbenterna sattes ÄNTLIGEN upp på väggen samt att en del kabelhärvor och annat löst jidder fixades till... Glömde... jag fick äntligen tid att pula i dämpmaterialet till min ena Ys som fram tills nu haft ett antal prydnadskuddar i sitt inre

Kan inte säga att jag hörde en enorm skillnad men nu är även detta gjort.
Sedan övergick jag till att finjustera med placering och avstånd till högtalarna. Har mekat lite med detta i månaderna innan men nu när allt kom på plats blev det mer tid för fin mecket...
Nu har jag högtalarna 3.6m mellan diskanterna och 4.3m till lyssningsposition. Ganska ordentligt invinklade är de. Har ej koll på vilket gradtal men de står hur eller hur lika.
Nu... "trumvirvel"... släpper det totalt för 1:a gången sedan resan började... Det är en osannolik 3D ljudbild i alla ledder... Jag lyssnar som i trans... Att små justeringar av avstånd och vinkling skulle redera så stora skillander i rummet har jag aldrig upplevt (och då har jag ändå under många år varit medveten om vikten av placering)... Det tycks mig som om inte bara uppställningen i sig är viktig utan även hur brett högtalarna står samt hur långt lyssningsavståndet blir i just det egna rummet som avgörande. Hur eller hur verkar jag hittat rätt i mitt rum...
Från montering genom inspelningsfasen till finjustering och placering har det gått ca. 6 månader. Hela tiden har det bara blivit bättre... Flera gången har hakan åkt ned (och jag trott att NU... kan det inte bli bättre...)... Jag undrar nu vad som hade hänt om det låtit som det gör idag från dag 1 vid absolut 1:a lyssningen... Då hade man förmodligen blivit bortburen av män i vita rockar...
Som jag säkert skrivit tidigare... Hatten av för Ingenjörn... Tack, tack, tack inte bara för att du tillhandahåller dessa fina högtalare utan tack också för att du inbjuder till denna resa... en mycket utvecklande och härlig upplevelse i sig!
Ja, ja, ja... Jag loooovar fixa nya bilder...
//Slagverket
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)