Många bra svar i den här tråden!
Vill bara nämna två saker:
1. 1,18 (eller 1,2) är den s k T-kvoten. Alltså kvoten mellan stapeln och taket. Det är inte förhållandet mellan lyssningsavståndet och avståndet mellan högtalarna. Den senare skulle man kunna kalla deltakvoten, eftersom det utgår ifrån att man ser uppställningen som en triangel och inte som ett T. 1,18 (kan också skrivas 1,18:1) betyder +/- 23 grader. 1,2:1 blir +/- 22,6 grader, om jag minns rätt.
2. När det gäller invridningen (som jag till min stora glädje ser inte blandas ihop med frågan om stereoöppningsbredden i den här tråden!

) så är det som jag ser det så här: Een bra
utgångspunkt är att vrida in högtalarna så att man ser lite av deras utsidor - när man sitter på en plats mitt emellan högtalarna och så långt fram som någon någonsin kommer att sitta och lyssna.
Men inte skall man nöja sig med det, utan gärna fortsätta därifrån och finjustera med hjälp av lyssning - från alla platser i lyssningsfältet.
I varje fall några grader fram och tillbaka brukar vara befogat att testa. Min erfarenhet är att "optimal invridning" skiljer sig åt någon eller några grader mellan olika lyssningar, beroende på högtalarnas spridningsegenskaper och rummets geometri och reflexionsegeskaper. Därför finns det varken ett entydigt svar, eller något fungerande tumregelsvar. Det bästa man kan erbjuda är en metod för hur man kan gå tillväga för att finna optimal invridning. Jag har aldrig erfarit att man när man är färdig inte ser högtalarnas utsidor*.
Frågan om stereoöppningsvinkeln är mycket enklare eftersom det är ett entydigt dekoderuppdrag. I varje fall i filmvärlden.
Vh, iö
- - - - -
*Sådana möbleringar tycks bara användas av dem som accepterar att sitta bara i en enda punkt mitt emellan högtalarna och lyssna. Så kallas Sweet spot-lyssning.
Det är lätt att märka att invridningen spelar mindre roll i de fallen, oerhört mycket mindre än när man sitter någon annanstans och lyssnar. Men personligen föredrar jag optimal invinkling ÄVEN när jag sitter absolut i mitten. Tycker att det alltid gynnar äktheten i lyssningen. Man slipper en falsk spektakularitet som kan skapas av extra mycket rflexer från sidåväggarna.
Men som sagt - i mittenpositionen är invnklingen mindre viktig än om man vill ha en lyssningsmiljö där musiken kommer till sin rätt oavsett var man sitter och lyssnar.
Det skall också nämnas att det finns högtalare som ar avsedda att siktas rakt fram med, och avlyssnas i vinkel för att klinga bra. Då är det förstås så de skall stå.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).