Låg ljudbild med pIP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
U1

Låg ljudbild med pIP

Inläggav U1 » 2009-01-27 08:53

Jag har orginalstativ (atacama) till mina pIP men får en väldigt låg ljudbild. Jag har prövat med dvd-skivor mellan stativen och pIP för att höja dem med ca 1cm i taget och det blir bättre men inte helt bra. Ljudbilden är subjektivt bedömt ca 1-1.2m hög.

Vad är de vanligaste orsakerna till att ljudbilden blir låg? Borde det bli bättre om jag lägger en liten matta under stativen eller är det dämpning i taket rakt över högtalarna som gäller? Eller är det något helt annat jag borde testa först?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-27 08:57

Om du sitter med öronen i samma höjd som det hamnar ju ljudbilden rakt framför, eller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 09:10

Låg ljudbild är inget jag förknippar med piP. Låg jämfört med vad? En annan högtalare med annat utstrålningsmönster? Hur står högtalarna uppställda? Hur ser deras närmsta omgivning ut? Avstånd mellan dem? Avstånd till lyssningsplats? Lyssningsplatsens höjd? Finns det någon matta på golvet? Soffbord?

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2009-01-27 12:31

Nattlorden:
Om du sitter med öronen i samma höjd som det hamnar ju ljudbilden rakt framför, eller?

Precis, jag vill att det ska motsvara en verklig händelse, dvs sångaren sitter inte på golvet.

Låg ljudbild är inget jag förknippar med piP. Låg jämfört med vad? En annan högtalare med annat utstrålningsmönster? Hur står högtalarna uppställda? Hur ser deras närmsta omgivning ut? Avstånd mellan dem? Avstånd till lyssningsplats? Lyssningsplatsens höjd? Finns det någon matta på golvet? Soffbord?

Låg jämfört med i princip alla andra högtalare jag hört.

Uppställning enligt 1:18, nära dämpad vägg. Matta finns på golvet, dock ej så stor, soffbord finns också. Lyssningsplatsen är med nuvarande höjd på stativet så att diskanten är i öronhöjd, normal soffa. Avstånd från lyssningsplats till högtalare ca 4m, bredd enligt 1:18.

I min första post undrar jag om takdämpning ev dämpning rakt under högtalarna, är det någon som har någon erfarenhet av vad detta ger/kan ge?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-27 12:34

Har du monterat sjelv? Diskanten monterad at rett hall?

(bara fragar, en del har gjort fel pa det)

mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-01-27 13:06

Har du monterat sjelv? Diskanten monterad at rett hall?

Tänkte samma tanke själv är diskanterna polvända? Till och med kanske bara är en av dom som är det...
/Jonas

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2009-01-27 13:52

Hmm, ni menar alltså att en polvänd diskant skulle resultera i en låg ljudbild?

Diskanterna är i fas mellan kanalerna men mot basen kan jag inte vara säker, kan ha gjort fel men tror inte det. Faktiskt svårt att tro det, diskanten var märkt och schemat var ganska tydligt.

Någon som vet något värde man kan mäta från kontakt på baksidan till diskanens ena pol, ex 5 ohm mellan minuspol på kontakt och den tåt som skall vara minus på diskanten, det skulle underlätta felsökandet.

Rent visuellt så sitter den rätt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-27 13:54

Nä men 2,2 ohm kanske? Mäter det runt 7-8 ohm så är diskanten felkopplad.

Sen har du mätkablar mellan, plus lite internkabel att ta hänsyn till också, några ohm hit och dit.

Mät från minuskontakten bak på högtalaren till både minuspol och pluspol på diskanten. Det senare värdet blir då lika mycket större som resistansen i diskantens spole, som är ung 5 ohm.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-27 15:42

Provat dämpa golvet rejält? Det kan vara golvreflexerna som drar ner ljudbilden.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 16:22

Felpolariserade diskanter ger en rätt kraftig dip i frekvensgången vid högre frekvenser (tror det var kring 7-8kHz). Vet av egen erfarenhet....

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2009-01-27 17:01

Phon: Ska pröva mäta och se vad jag får fram.

Roger: Jag har ingen noterbar dipp.

Distorsion: Kan vara detta, har som sagt lite förliten matta i rummet, därav min fråga ang dämpning rakt under högtalaren eller i taket.

Jag mäter ikväll om jag hinner, postar resultaten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 18:44

Har du en reflex från taket lär väl ljudbilden höjas? Blir ju Carlsson över det. Ingvar säger själv i en annan tråd att det låter tråkigt när diskanterna är felpolariserade. Du kan ringa honom och fråga. Du lär säkert få bättre svar av honom än av oss andra...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-27 18:51

Jag tror det är så här att det är den berömda s.k placeboffekten som gör sig gällande här. Ögat lurar hjärnan och därmed också hörsel. Lågt placerade högtalare = låg ljudbild. Men om man kan radera bort vad ögat ser och enbart lita till hörselintrycken, så upplevs inte ljudbilden alls låg.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-27 18:54

Sant, testa lyssna en kväll helt i mörker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-27 19:12

jag tror något är felkopplat
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-27 19:31

Testa också med ett soffbord som tar bort första golvreflexen.

Lägg speglar på golvet så att du ser högtalarelementen i dem. Flytta bordet så att du inte ser speglarna, och lägg speglarna på bordet och kontrollera så att du inte ser högtalarelementen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-27 20:43

har du nyligen införskaffat dina piP?

Ställer frågan just för att det kanske handlar om ljudbildsvana, eller är det ett nytt fenomen?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2009-01-28 09:49

Nefilim: Jag lyssnar alltid i totalt mörker, kan inte njuta på samma sätt mitt på dagen.

Jag har haft pIP i ca 1 år, dock använt lite olika högtalare under tiden för att testa så de har inte varit kopplade hela tiden.

Ljudbilden blev bättre igår när jag testade lite mer. Jag dämpade golvet framme vid högtalarna och främre väggen ordentligt (fick leta i garderoben efter alla former av tyg, madrasser och mattor) Sen testade jag att ändra stativets höjd i steg om 1cm, +6cm blev vinnaren :)

Sen spelade jag lite MOFI och andra bra inspelade skivor och då försvann fenomenet.

En kul grej var att när jag spelade Roger Waters skiva med Q-sound så fungerade inte effekterna om invinklingen var så att högtalarna korsade framför lyssningspossition. De fungerar bäst när högtalarna är vinklade så att de korsar vid huvudet. När invinklingen är rätt så kommer effekterna stax bakom lyssningsplatsen och det känns verkligen som surround, om högtalarna är invinklade kraftigt, dvs korsar framför lyssningsplats så kommer effekterna mellan högtalare och mitten på sidovägg. Jag uppmanar alla att testa :)

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2009-01-28 09:51

Glömde, de var inte felkopplade.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2009-01-28 13:43

U1 skrev:En kul grej var att när jag spelade Roger Waters skiva med Q-sound så fungerade inte effekterna om invinklingen var så att högtalarna korsade framför lyssningspossition. De fungerar bäst när högtalarna är vinklade så att de korsar vid huvudet. När invinklingen är rätt så kommer effekterna stax bakom lyssningsplatsen och det känns verkligen som surround, om högtalarna är invinklade kraftigt, dvs korsar framför lyssningsplats så kommer effekterna mellan högtalare och mitten på sidovägg. Jag uppmanar alla att testa :)

RW ATD är mycket bra att testa sin anläggning med när man vet hur den KAN låta. Jag brukar ha 10-15 plattor som jag använder när anläggningen skall finjusteras.

Ett bra tips är att lyssna på ett antal vax man gillar (för att ställa in anläggningen med) i ett rum man VET är bra så kan man sedan hemma höra vad man missar och genom åtgärder komma närmare sanningen. (hänger du med) :-)

Jag har genom att lyssna i min brors rum (som är mycket bra) fixat och trixat hemmavid och kommit ganska nära det ljud han har. Då är hans helt ombyggt efter Öhmans spec.. Jag har ett högst odinärt vardagsrum med en sjuk rumsvolym. Men det skiljer inte längre "ljusår" mellan rummen.

Att ställa in högtalarna och lyssningspositionen optimal för det rum man har är A & O. När man hittar rätt här blir andra åtgärder mer en bonus 8) Jag satt t.ex. på tok för långt fram (ganska mitt i rummet) först och efter att jag flyttat soffan 1-1.5m bakåt och högtalarna runt 3.8m mellan diskanterna samt rätt invinklade (efter massor av petande och lyssnande) är skillnaden mot tidigare enorm.

Mest avgörande ljudförbättringen bland övriga åtgärder var att täcka golvet till 70% med tjock matta.

Nu har vi ett vardagsrum där jag njuter av att lyssna och frugan ett hon kan visa upp för väninnorna. Alla i familjen är lyckliga och glada :-) Men det tog tid, kraft och en oherrans massa justerande innan jag var hemma... Det kan säkert bli ytterligare bättre men nu är vi mer i nyansernas rike. Det känns skitbra!

Ett tips om du vill ha HÖG ljudbild är att lyssna på "Let it all come down" från Simple Minds - Best of (ligger som 3:e spår på CD 2). Får du inte "höjd" då ÄR det något fel ;-) Att det sedan låter simhall och elände är ju som det är med deras mix :lol:

Jag är lite "sucker" på plattor som har enormt bred/ljup och hög ljudbild. Underbart att sjunka in i sådana vax. Bra sådana upplever jag som bättre än 5.1 på många sätt. Men det är ju oxå fn. så mycket svårare att få till fler högtalare i ett icke-optimalt rum. Där slår brorsan mitt på fingrarna... ännu skall tilläggas :wink:

Lycka till med optimeringen!

PS. U1 tidigare inlägg menade ej om du kopplat +/- fel någonstan i högtalarna utan om diskanterna sitter rätt MONTERADE!!! Det finns ett upp/ned på diskanten... Posta bild så kan andra direkt se om MONTERAT dem korrekt i kabinetten!

EDIT: Lite saknade bokstäver
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 16:55

Vill bara nämna att piP (liksom alla andra Ino-högtalare) är gjord för att ha en höjdneutral höjdpresentation. Det betyder både att deras höjdpresentation är horisontell (alltså inte regnbågsformad) och med konstant höjd ett antal meter in i ljudbildsöppningen.

Typiskt presenterar de höjden ungefär 40 cm högre än mitten på boomer-elementet (men som sagt inte i högtalardjupplanet utan där inne i ljudbilden), när de sistnämnda sitter på rätt höjd ovan golvet nota bene - vilket är knappa 70 cm för boomerelementet.

Det ovanstående gälller i princip beroende av hur högt ovan golvet som man som lyssnare sitter.

Det ovanstående skrivna gäller alltså när inspelningen INTE bär någon höjdinformation, och det är även en förutsättning för att högtalarna när inspelningarna bär höjdinformation skall kunna återge både den och alla annan musikinformation som finns på fonogrammen.

Högtalare som skapar en syntetisk (falsk) höjdinformation kan i regel inte göra det sistnämnda korrekt, eftersom olika intryck då början konkurrera med varandra. Det blir liksom bara mindre av allt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Som jag ser det är det lite underligt att eftersträva att en person som sjunger där framifrån ljudbilden, skall vara mycket högre upp än lyssnaren i sin soffa. :o Det finns ju inget som säger att det är självklart att man skall antaga att de står på samma golv som ens soffa står på. :?

Snarare är det troligt att de står på en scen, och det scengolvet kan ju vara både högre upp och lägre ned än det egna golvet. Allt beroende på inspelningssituationen.

Förvisso är det ovanligt att äkta höjd är inspelad, men ändå ser jag inget skäl att utgå ifrån att musiken i normalfallet skall kunna uppifrån. Menar nog snarare att det är vanligt att man sitter högre än scenen. Endast när man sitter långt fram på parkett är det annorledes, eller när sunkkonserter anordnas i gymnastiksalar och dyligt.

PPS. Vill kan att högtalarna istället för att släppa fram inspelad höjdinformation, skall skapa en falsk höjd, så rekommenderar jag att man INTE använder Ino-högtalare, och absolut inte använder Ino-högtalare på fel höjd. Det är missbruk. Deras höjd behöver vara rätt, i samtliga fall utom i studiomiljö där man kanske lyssnar över ett ixerbord och sitter på en sådan där hör kontorsstol med hjul och där man löst de integgrationsfel som uppstår när högtalarna inte är på rätt höjd över golvet, på andra sätt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-01-29 13:13

Spännande läsning detta och kan inte annat än att hålla med IngOehman om att ljudbilden borde vara något som helt bestäms av inspelning och inte av högtalarna. I detta fallet vart i hördledes som sångarens röst verkar komma från, det borde liksom högtalarna bara förmedla, det som finns på skivan ska förmedlas och inget annat :)

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2009-01-29 14:22

IngOehman skrev:Typiskt presenterar de höjden ungefär 40 cm högre än mitten på boomer-elementet (men som sagt inte i högtalardjupplanet utan där inne i ljudbilden), när de sistnämnda sitter på rätt höjd ovan golvet nota bene - vilket är knappa 70 cm för boomerelementet.

Jag har inte suttit och tänkt på "var" jag upplever mitten/mitten av inspelningen... Men efter Ingvars inlägg satt jag och funderade kring detta under en liten lyssning i går. Självfallet stämde Ingvars påståenden (hade inte trott annat) 8) Det var kul att lyssna och reflektera kring detta. Jag upplevde att mitten/mitten av de flesta inspelningar jag testade var mer eller mindre smack mellan diskanterna (ibland straxt över, ibland något under) på mina i28.
Det jag avsåg i mitt tidigare något flummiga inlägg (jag är ju känslostyrd och ej tekniker får ni förlåta) är att NÄR allt faller på plats och man hittat rätt gällande injustering av högtalare/lyssningsplats i rummet presenterar högtalarna ett sådant fantastiskt fönster till musiken i alla ledder... I mitt fall tog det tid innan jag hittat "rätt". Nu blev jag klarare va :roll: Hur eller hur... PM:a om någon vill komma hem o lyssna! En lyssning säger mer än tusen ord!

//Slagverket
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Återgå till Wänner af Ino