piPs, önskar hjälp med placering av diffussion

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TomasF

piPs, önskar hjälp med placering av diffussion

Inläggav TomasF » 2009-01-24 00:53

Hej!

Har idag piPs instoppade 50 cm från golv i en Billybokhylla med massor böcker i. Facken där högtalarna står i är dämpade med Ino-skum. Bokhyllan täcker hela "högtalarväggen" från golv till tak, från öst till väst, 15 kvm.

Nu har jag provat högtalarna mot vanliga väggar och får då mycket mer realistisk stereobild. Har läst att det är bra med några reflekterande ytor på högtalarväggen. Någon säger "ger sena reflexer vilket reducerar stereosystemfelen", någon annan säger "ger frontfill" (vilket nog är samma sak).

Nu har jag möjlighet att fixa luckor och därmed göra ca 2 kvm av bokhyllan reflekterande. VAR PÅ VÄGGEN bör jag placera dessa non-diffusive areas för bästa effekt? I knähöjd hela vägen mellan högtalarna? Eller centrerat i fläck kring 1.5 meters höjd? Eller golv-till-tak i smal remsa? eller...

Svar mottages tacksamt på PM eller som inlägg.

/ mvh Tomas F.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-05 09:31

Hej, mellanrummet mellan högtalarna tjänar väl på att vara ganska öppet?

Dämp bakom högtalarna med marginal och gärna yttersidornas väggar men lämna en lucka mot mitten - börja med helt odämpat och prova dig fram, kanske?
Inaktiv

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2009-02-05 17:20

Tack för svar. "Problemet" är att hela högtalarväggen idag är bokhyllevägg och alltså väldigt diffuserande. VAR imellan högtalarna ska jag fixa reflekterande luckor i bokhyllan? I knähöjd, vid 1 m eller 1.5 meter? / mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-05 17:35

En inspirationsbild från Wolfies presentation, bara som en utgångspunkt:

Bild

Det är säkert många saker som spelar in.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-05 17:35

Du kanske kan prova med att skapa ett fönster mellan högtalarna i samma höjd som de är placerade och sträcka ut det till att omfatta en bit ovanför och en bit nedanför.

Ser ingen anledning till att öppna upp långt nedanför eller långt ovanför där mellan högtalarna - om du inte öppnat upp mittemellan - annat än kanske ovanför högtalaren för att de inte ska bli inburkade i hyllan. Dämp bakom högtalarna förstås.

Är högtalarna "inklämda" med skiljeväggar (hyllsidor/gavlar) fram till din öppna yta mot mitten så tror jag att poängen går lite förlorad.

Du har ingen bild att posta, det finns ju ett par duktiga här på forumet som kan nappa om de får se en bild?

:)

EDIT: paa, länkkungen strikes again! :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2009-02-06 18:13

Enda sättet jag kommer på att ladda upp en bild idag:
Ladda hem bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-06 18:19

Prova att täcka för de två mittre hyllsektionerna, kanske upp till raden med CD-skivor i första läget. Kanske tejpa upp någon masonit eller wellpapp eller nåt, och om det är lösningen så kan du ju köpa några snygga glasluckor eller träluckor och sätta igen dom fack som du kommer fram till behöver täckas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

zirro77

Inläggav zirro77 » 2009-02-15 00:31

Har du låst dig vid att de måste stå i hyllan? eller är det möjligt att spela på något annat håll i rummet?
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-16 20:56

Hade också en nästan hel vägg med bokhylla, men ändrade om och satte piPs:en på stativ plockade bort lite bokhylla. Blev bättre, men nu har jag istället bokhylla mellan högtalarna. Nu har jag bestämt att helt enkelt flytta på bokhyllan till en annan vägg.
Var i helgen på mässa och passade på att stanna kvar till måndagen. Var förbi hos iö och hämtade akustikskivor och lite Ekk samt banankontakter.
Nu har jag fått upp akustikskivorna och lyssnat. Tycker mig uppleva det som bättre men har inte hunnit lyssna så mycket ännu. Ska även som sagt flytta på bokhyllan och ha "lyssningväggen" fri med enbart stereobänk samt akustikskivor.

Nu är mitt lyssningsrum ganska litet men jag tror denna förändring kommer att bli till det bättre.
Alltså: kanske du ska se över en större omorganisation av rummet? :)

Återgå till Wänner af Ino