pi60 - konstruktionsfråga

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

pi60 - konstruktionsfråga

Inläggav Nahaz » 2009-03-04 16:14

Undrar hur elementen är fastskruvade i pi60?

Är det träskruv eller sitter det "muttrar" på insidan?

Tänker bara på om det är en bra idé att skruva av elementen på begagnade för att fixa ytfinish eller om det då är risk att det inte går att skruva tillbaka elementen (i samma hål).
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-04 16:18

Man förborrar med respektive skruvs halsmått och drar skruven direkt i mdf:en. Man får måtta in elementen, markera ut hålen, förborra och sedan dra fast dem, varsamt. Mdf smular lätt så det är lågt moment och inte dra fullt på skruvarna innan alla är i och sedan efterdra lite lätt.

Skruva av och återskruva vid service/byte av finish är normalt inga problem.

Är de gamla hålen helt kakka kan man lim-plugga hålen och borra nya alt täta gamla hålen och vrida elementet en smula (dock med reservation för att skruvarna ska ju hamna estetiskt tilltalande om man vrider elementet).

Skulle en skruv "snurra" så går det dock att lösa, enkelt.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-03-04 17:04

Någon som kan komma på någon nackdel med att slå i islagsmuttrar från insidan istället?

Om man nu hade kunnat göra det från början. Lite svårt att se vad man gör när lådan är limmad såklart.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-04 17:28

Vet inte ur du har tänkt få i islagsmuttrar från insidan. Tror i varje fall inte det är nödvändigt med islagsmuttrar, hur ofta skruvar man i och ur elementen? Det sitter en bra tätningslist på alla Ino så det finns ingen anledning att hårddra eller överdra med risk för att elementen blir skeva. Det går att behandla/stärka gängorna som blir efter idragning av skruvarna. Det har beskrivits av någon på forumet. Vill minnas att man använde snabblim.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-04 17:34

Nahaz skrev:Någon som kan komma på någon nackdel med att slå i islagsmuttrar från insidan istället?

Om man nu hade kunnat göra det från början. Lite svårt att se vad man gör när lådan är limmad såklart.

Det kan läcka, lådan blir otät.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-04 17:49

Nahaz: fler fallgropar än fördelar:

Mdf med islagsmutter är inte bästa kombon, om de vrider sig smular de sönder mdf:en. Risk att det blir otätt.

Det är svårt att få hålbilden riktigt exakt om du ska slå i muttrarna.

Du kommer inte åt att slå i dem från insidan.

Det finns nog fler nackdelar men jag skulle avråda ifrån det. Har vid ETT tillfälle använt mig av islagsmutter för att fästa mindre fötter på en basmodul och det gör jag inte om - det finns bättre lösningar.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-03-04 18:10

Om man vill använda islagsmutter på trånga ställen:
1) Borra hål i MDF:en med samma dia som ytterdiametern som gängade muffdelen på islagsmuttern (eller någon 1/10 mm klenare borr)
2) Dutta på lim i hålen
3) Tryck in islagsmuttern inifrån med fingrarna, så den äntrar bara.
4) Använd vanlig gammaldags skruvtving för att dra in islagmutterns piggar i MDF-skivan (Snabbtving är värdelös att använda här). Med tvingen är det ingen risk för slagmärken eller att islagsmuttern roterar med och fnasar sönder MDF:en, vilket lätt händer om man dra in piggarna med hjälp av skruv från utsidan.

Ovanstående beskrivning har alltid funkat perfekt för mig.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-04 18:32

Adhocs tips är bra, intvingsmutter borde det heta. Att banka in dem är en dålig ide för mdf, men det fungerar bra för vissa träslag som t ex furu.

Notera att problemet med islagsmutter blir snarlikt det med träskruv om man inte gör rätt, skillnaden är att man får ett större hål att åtgärda med islagsmuttern.

För en del ändamål är ju islagsmutter klart användbart.
Inaktiv

Användarvisningsbild
norman

Re: pi60 - konstruktionsfråga

Inläggav norman » 2009-03-04 18:42

Nahaz skrev:Tänker bara på om det är en bra idé att skruva av elementen på begagnade för att fixa ytfinish eller om det då är risk att det inte går att skruva tillbaka elementen (i samma hål).

Nu har du väl redan fått svar, men jag svarar lite ändå: :)

På mina hembyggen skruvar jag i och ur elementen rätt många gånger i MDF och jag råkar sällan ut för att det släpper gäng. Man bör dock vara noga med att skruven går i rätt gäng när man drar i den igen, brukar gå att känna rätt bra om man först skruvar den lite baklänges. (Och sen inte dra dom onödigt hårt)

(Jag har fått för mig att hålen lättare förstörs om man borrat med för liten borr, då verkar MDF:en trasas sönder när den pressas ut av skruven. Fast detta är jag inte säker på, jag borrar ju alltid med rätt borr! ;) )

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-03-04 18:54

Ok, då accepterar jag att det är och skall vara träskruv direkt i mdf:en.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-04 19:01

Norman: vissa skruv trasar sönder mdf direkt, vissa spårar finfint. Det är lite hit-and-miss på det. Självborrande skruv, typ Spax bör fortfarande förborras i mdf men kan klara sig på något mindre borr än skruvens halsmått.
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino