Försäkringar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Försäkringar

Inläggav Frisk » 2009-03-04 19:21

Vet inte om jag valt rätt kategori nu, men hoppas i alla fall inte det är helt fel.

Tänkte bara höra med er som har lite dyrare högtalare, och kanske framförallt Ino Audio, har ni någon tillägsförsäkring eller något extra inskrivet i försäkringpapprerna?
Pratade med ett försäkringsbolag idag, de siffror jag fick ut av det var 100% ersättning första året, efter 1 år 85% 2 år 65%, Detta är ju ganska mycket sämre än andrahandsvärdet förändras på ett par mer exklusiva högtalare, kanske framförallt Ino Audio där även tillgången på nya är ganska begränsad.
Blev även vidarekopplad och fick pratade även med en skadereglerare som sa att man på speciella saker så som instrument m.m. kunde överklaga det värde man fått och påvisa korrekt värde med hjälp av t.ex. försäljare eller så. Räcker detta eller bör man redan vid tecknandet av försäkringen få med en rad av detta?

/Frisk

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-04 20:08

Är du rädd för stöld eller något annat? Jag tror inte den vanliga boven känner igen ett Ino-system, och definitivt inte inser värdet av det! Att vidare bära iväg över 20kg högtalare, tror jag inte händer.

Men givetvis kan annat hända.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Re: Försäkringar

Inläggav i » 2009-03-04 21:19

Frisk skrev:...
Blev även vidarekopplad och fick pratade även med en skadereglerare som sa att man på speciella saker så som instrument m.m. kunde överklaga det värde man fått och påvisa korrekt värde med hjälp av t.ex. försäljare eller så. Räcker detta eller bör man redan vid tecknandet av försäkringen få med en rad av detta?

/Frisk

Vad jag förstår så är det väsentliga i det här sammanhanget främst att högtalaren dels överhuvud ingår i försäkringen och dels att försäkringssumman täcker det avsedda värdet. Dvs att man inte underförsäkrat.
Uppfylls bägge kraven borde man inte behöva ha någon speciell paragraf.

(I sammanhanget kan det vara värt att räkna på om man underförsäkrat hemmet... Kan vara risk för det om man har många värdefulla apparater.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-03-04 23:59

Jag har ett tillägg till hemförsäkringen, all elektronik ersätts till 100% av nypriset de första 4 åren. Därefter kommer iofs samma branta kurva..

Kolla med ditt bolag, själv fick jag tillägget på köpet via en medlemsrabatt

/krille

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Försäkringar

Inläggav phon » 2009-03-05 13:51

Frisk skrev: Pratade med ett försäkringsbolag idag, de siffror jag fick ut av det var 100% ersättning första året, efter 1 år 85% 2 år 65%, Detta är ju ganska mycket sämre än andrahandsvärdet förändras på ett par mer exklusiva högtalare, kanske framförallt Ino Audio där även tillgången på nya är ganska begränsad. ?

/Frisk
Det där är ett ständigt problem med hemförsäkringar. Premien beräknas på nyvärdet, hur gamla de försäkrade föremålen än är. Ersättningen beräknas däremot efter åldern på föremålen.

För en 2 år gammal soffa beräknas premien på nyvärdet av soffan, annars är soffan underförsäkrad.

Om man tycker att soffan bara är värd just 65% av nyvärdet när man skall försäkra den, precis som den är alltså, och vill försäkra den för det värdet så får man bara ut 42% av nyvärdet.

Det här är ett problem om man har mest gamla möbler, dom kostar lika mycket i premie att försäkra som nya, men man får nästan inte ut något alls om det brinner. Gissa vad som händer med en Stradivarius om man inte har en separat försäkring på den.

Vill man försäkra något till 100% oavsett åldern får man ta en separat föräkring på just det föremålet. Det blir dyrt, om man ens får en försäkring.

Försäkringsbolag är ofta mycket misstänksamma när det gäller att teckna försäkringar som kan medföra skäliga ersättningar vid skada.

Försäkringsbolag ...... dom skall man försöka undvika så gott det går.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-03-07 12:31

Här hade det visst hänt en del...
Vet inte om jag är direkt rädd över huvud taget, men olyckor inträffar ju, oavsett om det är stöld eller brand.

Så finns försäkringar som inte omfattar sånna saker? Vad jag fattade det som på de jag pratade med på försäkringsbolagen så skulle det inte vara något speciellt som behövdes för att försäkra högtalare, eller något annat heller vad de nämnde. Att försäkra för summan sakerna är värda är väl förståss ett krav, även om det nog inte alltid är lätt att räkna rätt på det.

mrk, det lät som ett trevligt tillägg, vilket försäkringsbolag är det som har sånna tillägg?

phon, det låter ju inte speciellt kul. Känns ju mer logiskt att försäkra till det värdet sakerna har, men kanske förståligt det inte är så. Lite beroende på vad det är för saker.

Vad jag förstod behövde man ingen extraförsäkring på t.ex. musikinstrument, enligt den skadereglerare jag pratade med, eftersom de inte följer den normala värderingskurvan. I det fallet kunde man ta in en extern värderare som värderade sakerna och då fick man ut de pengarna. Om detta är hur det även fungerar i teorin kan jag inte svara på.

Hur värderar man då saker man köpt begagnat? har t.ex. en CRT-projektor, har för mig nypriset på denna var $18 000 eller något åt det hållet, projektorn är från 95, vet inte hur beräkningstabellerna ser ut så långt tillbaka i tiden, men säg att man får 10% av nyvärdet på en sån, motsvarar nästan 17 000sek, att sen räkna med lite inflation på det blir kanske sådär 20-25k, kan säga att detta är en bra bit över vad jag betalade, är väl visserligen mest ett teoretiskt exempel då den är värd såpass lite.

Hur värderar man saker man köpt på rea? Även om man haft "tur" att köpa det billigt är väl ändå värdet på det det normala priset?

Just nu undviker jag försäkringar lite väl mycket.. i alla fall när väl stereon uppgraderas.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-07 12:57

Frisk skrev:mrk, det lät som ett trevligt tillägg, vilket försäkringsbolag är det som har sånna tillägg?
if

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-03-07 17:24

Mich skrev:
Frisk skrev:mrk, det lät som ett trevligt tillägg, vilket försäkringsbolag är det som har sånna tillägg?
if

jupp!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-03-10 15:36

Vad man egentlign borde göra är att ta hem en försäkringsman varje år och ställa frågan: "Om allt detta skulle förstöras t.ex. i en brand, hur mycket skulle jag då få ut?".

Den summan som försäkringsmannen då ger kan man ju jämföra med vad andra bolag ger, och det bolag som erbjuder mest handlar man sen en försäkring av. Då blir det också lätt att ange värdet på lösöret eftersom det ju är samma summa du just fick för ett totalförstört hem.

Försäkringsbolagen tjänar multum med kosing på att folk är överförsäkrade och att det uppgivna lösöresbeloppet inte tillnärmesevis motsvarar vad du får ut för din 3 år gamla PC och din 5 år gamla TV om dom förstördes.

När du tar en försäkring så anges värdet på lösöret schabolnmässigt. Denna summa skrivs upp varje år enligt nåt index. Värdet på dina prylar går däremot ofta åt andra hållet enligt principen om åldersavdrag, och därför blir det ju ett ökande glapp mellan vad du betalar för och vad du skulle få ut. Undantaget är de som håller uppe tempot i nyanskaffning och verkligen köper ny dator varje år, ny TV varannat och ny skinnsoffa var tredje. De riskerar å andra sidan att bli underförsäkrade och blir då påsatta i den änden i stället...

Ett annat system för kompensering vid skada skulle behövas...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-10 16:34

Manifestet skrev:# Tips: Den som vill vara ekonomiskt skyddad även när olyckan är framme bör ta en hemförsäkring som täcker skador på hifi-apparatur. Det kan löna sig då andrahandvärdet på Ino Audios högtalare är exceptionellt högt – långt över det för annan hifi-utrustning (där avskrivningstiden normalt bara är några få år). Vid de fåtal försäkringsfall som jag känner till involverande Ino Audios högtalare, har högtalarna värderats till belopp samma eller högre än monteringssatsvärdet högtalarens försäljningsår. Detta oavsett om de har sålts som färdighögtalare eller monteringssatser.

Det kan nog löna sig att prata med "sin försäkringstjänsteman".

Återgå till Wänner af Ino