Vilken stjärna som lött delningsfiltret

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Vilken stjärna som lött delningsfiltret

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-04-10 12:05

Jag har en Dialog3 som jag nästan aldrig använt, köpt begagnad.

Hursomhelst kopplade jag in den som en monohögtalare till TV:n.
Tyckte det lät rätt konstigt.

Boomern verkade inte funka.

Idag skruvade jag upp högtalaren och finner detta:

Bild

Syns bilden? Näha, kolla då 10 april på:

www.johanlindroos.blogspot.com

Inte nog med att elementet verkar bränt för mellanregisterkonen, finner då detta "fint" lödda delningsfilter!!!
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2009-04-10 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-10 12:26

åter som om du borde kolla alla filter från honom...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-10 12:32

är det ett helt vanligt p17 coax eller är det en ino variant?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-04-11 09:17

Hahaha! Det där ser nästan lika illa ut som när jag testar nya filter...

Synd på elementet dock, kostar välan en del... :cry:
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vilken stjärna som lött delningsfiltret

Inläggav Svante » 2009-04-11 10:59

Johan_Lindroos skrev:Idag skruvade jag upp högtalaren och finner detta:

Hmm, förutom att det ser ut som ett råttbo, är det några andra fel?

(Jag vet inte hur ett sånt filter ska vara gjort.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-04-11 11:13

Nu ser jag inte hur lödningarna ser ut på detta filter. Kallödningar är ju inte kul och när man skalat kablar för lite eller för mycket, inte snyggt när det är plast med i lödningen eller när man har en lång bit oisolerad kabel där det kan bli kortis. Är ju inte heller bra när man värmt på tok för mycket så allt kring lödningen blivit värmeskadat (piP diskanter t.ex.).

Det kanske skulle vara bra med en liten lödkurs man kan gå samtidigt som demon där nere i källaren! ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-11 11:36

Svante skrev:

Tips: Låt blicken röra sig runt spolarna, både vad gäller placering och anslutningspunkter. Johan har inte tagit bort någon lödning. 8) :P

Användarvisningsbild
Caramba

Inläggav Caramba » 2009-04-11 12:14

Haha, den spolen gör inte mycket nytta. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-11 14:02

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:

Tips: Låt blicken röra sig runt spolarna, både vad gäller placering och anslutningspunkter. Johan har inte tagit bort någon lödning. 8) :P

Ahaja, det fattas en jordning där va? Och lite induktiv koppling blir det ju, men den skulle ju kunna vara medräknad. Det är jobbigt att reda ut råttbon, och det är väl ett av de främsta skälen att låta bli dem som nybörjare iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-11 21:38

Chitt... 8O

Det sjukaste jag sett, vilken rör (ser ut som min test och lek filter när jag bara gör en provisorisk test verson av ett filter..) att kalla det där ett färdigt filter e ju skam..

Spolarna 5mm från varandra och dessutom glömma att koppla in ena spolan?!?!?
sedan, hur mycket annat är fel i dessa högtalare tro, jag skulle göra om hela filtret om jag vore du ! :?

Edit: synd på basen som tydligen va paj!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-11 22:15

Mja, ni som säger att det är så ultradåligt med spolarna som de sitter, har ni mätt hur mycket det påverkar, egentligen?

Alltså, att det finns bättre sätt att sätta spolarna på är ju klart, men hur mycket fel blir det när de sitter sådär egentligen?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-12 00:32

Svante skrev:Mja, ni som säger att det är så ultradåligt med spolarna som de sitter, har ni mätt hur mycket det påverkar, egentligen?

Alltså, att det finns bättre sätt att sätta spolarna på är ju klart, men hur mycket fel blir det när de sitter sådär egentligen?

Testat och klart. :)

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-04-12 14:48

Svante skrev:men hur mycket fel blir det när de sitter sådär egentligen?

Sorry att jag klippt bort lite av citatet, men jag tänkte berätta en liten historia i kortform:

En gång i tiden så tillverkade en högtalartillverkare, vi kan kalla dom B&W, en högtalare, låt oss benämna den Matrix801 Series 2. Denna högtalare hade ett mycket snyggt monterat delningsfilter på ett rejält gjort kretskort med kraftiga ledningsbanor och snygga spolar monterade på ett riktigt snyggt sätt...

...enda felet med just denna montering var att det vart överhörning mellan de olika registren. Och det rätt så j*vla rejält. Såpass att det snabbt spred sig firmor som moddade bara delningsfiltret. I själva verket räckte det med att löda loss den ena spolen, och flytta den och vrida den till ena ändan av delningsfiltret där det fanns en snygg liten plats. Lite lim och lite kabel, vips så vart det en markant bättre högtalare med klart tydligare återgivning och bättre hantering av främst röster.

Så ja, ett par spolar lite lätt felaktigt "snyggt" placerat påverkar rätt mycket om man har otur... ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-12 17:21

KarlXII skrev:
Svante skrev:Mja, ni som säger att det är så ultradåligt med spolarna som de sitter, har ni mätt hur mycket det påverkar, egentligen?

Testat och klart. :)

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Hmm, intressant. Fast det säger ändå inte hur mycket överhörning man får från tex bas till diskant. Det är ju i slutänden det som är problemet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-12 17:24

Bamsefar skrev:....
Och det rätt så j*vla rejält. Såpass att det snabbt spred sig firmor som moddade bara delningsfiltret. I själva verket räckte det med att löda loss den ena spolen, och flytta den och vrida den till ena ändan av delningsfiltret där det fanns en snygg liten plats. Lite lim och lite kabel, vips så vart det en markant bättre högtalare med klart tydligare återgivning och bättre hantering av främst röster.

Så ja, ett par spolar lite lätt felaktigt "snyggt" placerat påverkar rätt mycket om man har otur... ;)

Mja, att det uppstår firmor som livnär sig på att modda filter är i sig ingen garanti för att det behövs. Men det utesluter det inte heller.

Vet du hur mycket skillnad det gjorde? Räknat i dB på överhörningen alltså?

Återgå till Wänner af Ino