shifts; visst kan det verka bakvänt med att drabbas av nergraderingsdjävulen... ...men det finns ett par bra argument för och emot.
Profundus X i originallåda (90L) var alldeles för stora för att få komma in genom dörren. I mindre låda (70L) var de snudd på för stora, men ljudmässigt var det en i mitt tycke mindre kompromiss. I 50L lådan (nuvarande) så börjar det likna något rent storleksmässigt. I den nuvarande rumsplaceringen bidde det dock så att de fick stå i samma hörna för bästa ljudbild och då blev det lite trångt där och allt såg ihopklämt ut.
Profundus P varianten var tänkt till arbetsrummet som dold lösning men vid "inspelning" i vardagsrummet med samma placering som prof.X så slog det mig att prestanda vid normal lyssningsvolym var snarlika (prof.X i 50L lådan alltså) även om prof.X både kan spela djupare och högre. Det blev så nätt och diskret med P så med nuvarande dold placering så känner jag att det blev win-win på alla väsentliga punkter; ögonfröjd, rumsintegrering och pris/prestanda. De slutna lådorna gav en lägre nivå men oväntat nog jämnare basutbredning i rummet.
I arbetsrummet så har jag ju prövat bägge förstås och bägge är överkapabla uppgiften. Eftersom de ska spela med iPs så känns det som att ett par dolda profundus P är att föredra framför de "överblivna" profundusX eftersom de i princip bara kan stå på ett ställe i det rummet utan att vara i vägen. Och det är inte optimal placering. Profundus P trivs mycket bra under skrivbordet (ett mycket djupt sådant) där X inte ryms så P blir förstahandsvalet där med. Det känns lite coolt med små system som rockar fett.
Dilemmat blir om man ska behålla X till bättre (rumsliga) tider eller sälja av dem. Profundus P blir det ju i bägge rummen. Jag vill ju inte stoppa undan X i källaren, vi har en källare man tar sig in i med en slö skruvmejsel så där vill jag inte förvara något som är värt något.
Mejkar det sense eller tycker du fortfarande att X blir försummade?