Daungrejding bejsmodjules X>P

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Daungrejding bejsmodjules X>P

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-26 11:17

Hej, om man är lagd åt nyfikenhållet kan man läsa om min kombinerade WAF- och grannoptimering av basmodulerna i min medlemstråd, en liten teaser kommer här först:

Bild
Inaktiv

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-26 11:58

Ett vettigt val :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-26 14:32

Är det p.g.a. storleken du valt att nedgradera? Tänkte på att du skrev om
outnyttjad överkapacitet... Har man redan betalat för överkapaciteten kostar
den ju ingenting att ha i drift och är därför lite nyfiken på varför du inför-
skaffat ytterligare prylar.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-26 15:29

shifts; visst kan det verka bakvänt med att drabbas av nergraderingsdjävulen... ...men det finns ett par bra argument för och emot.

Profundus X i originallåda (90L) var alldeles för stora för att få komma in genom dörren. I mindre låda (70L) var de snudd på för stora, men ljudmässigt var det en i mitt tycke mindre kompromiss. I 50L lådan (nuvarande) så börjar det likna något rent storleksmässigt. I den nuvarande rumsplaceringen bidde det dock så att de fick stå i samma hörna för bästa ljudbild och då blev det lite trångt där och allt såg ihopklämt ut.

Profundus P varianten var tänkt till arbetsrummet som dold lösning men vid "inspelning" i vardagsrummet med samma placering som prof.X så slog det mig att prestanda vid normal lyssningsvolym var snarlika (prof.X i 50L lådan alltså) även om prof.X både kan spela djupare och högre. Det blev så nätt och diskret med P så med nuvarande dold placering så känner jag att det blev win-win på alla väsentliga punkter; ögonfröjd, rumsintegrering och pris/prestanda. De slutna lådorna gav en lägre nivå men oväntat nog jämnare basutbredning i rummet.

I arbetsrummet så har jag ju prövat bägge förstås och bägge är överkapabla uppgiften. Eftersom de ska spela med iPs så känns det som att ett par dolda profundus P är att föredra framför de "överblivna" profundusX eftersom de i princip bara kan stå på ett ställe i det rummet utan att vara i vägen. Och det är inte optimal placering. Profundus P trivs mycket bra under skrivbordet (ett mycket djupt sådant) där X inte ryms så P blir förstahandsvalet där med. Det känns lite coolt med små system som rockar fett.

Dilemmat blir om man ska behålla X till bättre (rumsliga) tider eller sälja av dem. Profundus P blir det ju i bägge rummen. Jag vill ju inte stoppa undan X i källaren, vi har en källare man tar sig in i med en slö skruvmejsel så där vill jag inte förvara något som är värt något.

Mejkar det sense eller tycker du fortfarande att X blir försummade? :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-26 15:35

Det var ju helt galant förklarat, nu är jag helt med på processen. Känns som
ett väldigt klokt beslut faktiskt.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-26 16:00

shifts; pust! Vad skönt, jag hade ju liksom inga fler argument att ta till. :oops: :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-26 16:38

:lol:

Du är den förste jag känner till som gått den vägen i alla fall. Det är
imponerande att de små prof.P-2 ger i14 en god match(ning) tycker jag.

Nå, hur var det nu med det där gamla infraP-6-systemet som numer är
nerlagt... Kanske blir du den förste att pilla ihop ett sådant sedan de lades på
hyllan? Jag har en känsla av att vi inte sett den sista kombinationen vad
gäller baslösning i ditt hem helt enkelt. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-26 18:17

Är väl inget konstigt att de kan det?

Alla vetvilliga basgalningar här dimensionerar ju sitt system för maxanvändning 24/7 :D

2st pp-infra levererar väl tillräckligt för fler personer på det här forumet än de skulle erkänna själva ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-26 18:29

Konstigt är det nog inte, eftersom det fungerar. Imponerande är det
fortfarande.

Vet inte om du försöker pika just mig nu eller ej, men visst är det nog så, att
många (nästan alla skulle jag tro) har kraftigt överdimensionerade system
under större delen av sin lyssning. Vissa har det inte. Vissa använder
verkligen sina system till gränsen, andra gör det inte. Själv bryr jag mig inte
alls om hur andra dimensionerar, förutom att det är kul att höra hur de
kommit fram till sina systemlösningar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-26 18:59

Dom flesta spelar nog inte speciellt högt större delen av tiden och då lär pp duga fint. Igår såg jag en film på riktigt hög nivå och då hade inte pp-2 haft en suck att hänga med. Så det beror ju lite på hur man spelar. Det viktiga är att man är nöjd själv :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-26 19:50

shifts skrev:Konstigt är det nog inte, eftersom det fungerar. Imponerande är det fortfarande.

Ok, jag är inte så imponerad av just det, eftersom pp-basarna är finfina!

Klart är ju att i14-paret kan spela starkare än 2st pp-basar i slutna lådor och aktivt kompenserade, men håller man sig inom basarnas linjära område är det väl en nog så bra lösning :)

shifts skrev:Vet inte om du försöker pika just mig nu eller ej, men visst är det nog så, att många (nästan alla skulle jag tro) har kraftigt överdimensionerade system under större delen av sin lyssning.

Pika dig?

Njae, sitter ju själv med ett väldans överdimensionerat bassystem så det skulle väl vara att kasta en för stor sen i ett glashus :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-26 20:09

MagnusÖstberg skrev:Pika dig?

Njae, sitter ju själv med ett väldans överdimensionerat bassystem så det skulle väl vara att kasta en för stor sen i ett glashus :)

Haha visste inte riktigt vad smileyn ville säga, var mest konfunderad över
det. Tänkte att jag är väl en av de som återkommande pratar om att
kapacitet i infraområdet inte är helt bortkastat även om man "bara"
lyssnar på musik.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-26 20:46

Klart det vore coolt med infraP6, inte helt omöjligt men jag har inte förstärkeri som mäktar med det så det skulle bli lite för tung investering. Att gömma undan fyra till P-lådor, speciellt mindre och slutna ser jag absolut som en möjlighet.

Den sista baslösningen i rummet är det kanske inte :oops: men nu har jag ju ett par olika konfigurationer provade och ett par jag kan leka med. Det har ju inte varit ett steg framåt med varje lösning, t ex fick jag inte till det med X4 placeringsmässigt och inte heller med pi60/bs6o och det hade man ju kunnat tro att det skulle ge ett nöjaktigt resultat. Att EN prof.X i väsentligt mindre låda skulle låta riktigt (relativt sett) med den placering som det hamnade på bra var ju oväntat och att nu 2 st "ynka" P i sluten låda med infratillsatsen skulle vara "bäst" (hittills) inom rimlig budget var ju inte heller väntat, men välkommet. Att addera två till slutna lådor med prof.P känns ju inte utrymmeskrävande om jag väljer en liknande diskret lösning. Fyra prof.X fick ju sambo att gå i taket men fyra doldisar är ju alltid välkomna.

Rummet är väldigt "speciellt" så att ett udda rum kräver en udda lösning kanske inte är så udda.

I arbetsrummet funkar det mesta hyfsat, men riktigt bra kräver små lådor och bästa placeringen hittills har (lyckligtvis) varit under skrivbordet, alla annan placering har renderat ojämn basåtergivning vid lyssningsplats, dvs vid datorn.

:)
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino