av Kalejdokom » 2008-08-27 23:09
Jaha, där ser man vad man kan åstadkomma med en lite idé om en "ny" högtalare.
Som jag skrev i mitt inlägg i den andra tråden (som också är anledningen till att inte utveckla idéerna i detta forum) så tänker jag mig ett DIY-projekt med andra element - alltså ingen Ino-högtalare över huvud taget utan endast en som är "inspirerad av Ino".
Jag har inte kameran framme just nu, men på golvet bredvid mig står en OA50 med omkantad originalbas där jag provisoriskt hängt upp två diskanter i samma formation som a3 - och det låter otroligt bra - det bästa av två världar (Carlsson/Ino).
Alltså lutar det åt en modell med Carlsson SC165v3 i samma lådvolym/avstämning som OA50 men i formen av en förhöjd a3.
Jag tänker mig nog en låda som är typ 240x240 i fotavtryck, alltså inte så rektangulär som a3, vilket skulle underlätta plats för basröret. Vidare lånar jag lutningen på baffeln från OA50 (ca 35gr) så att ljudet får en lite mer horisontell spridning än a3.
Tack för all entusiasm kring detta projekt - jag lovar att förverkliga det på något sätt (när den förgrymmade altanen är färdig...).