Nahaz skrev:Jag velar lite mellan DIY surround högtalare, a1 eller a2.
En sak som jag inte riktigt får rätt på är hur Denons Audyssey MultEQ skulle förstå dom extra kanalerna om man har 6-8 a1/a2. Autokalibreringen är ju anpassad till 1 högtalare per kanal så den borde bli helt konstig av flera?
Nu är ju a1 eller a2 mycket lika laster och sätter man upp flera så bidrager det till att få en jämn frekvensgång, alltså minskar rumspåverkan av det den mäter. Nivåjusteringen borde inte vara något problem. Men jag har inte test då jag inte har någon receiver med själv EQ.
Nahaz skrev:En annan sak jag funderar på är hur man kopplar exempelvis 6 stycken a1/a2. Är det tänkt att man skall ha 3 per bakkanal i en 5 kanals anläggning eller kan man koppla 2 per kanal och 1 per kanal till dom bakre kanalerna i en 7 kanals anläggning?
Jag kör själv en 2+1+1+2 setup med a2 för en 7 kanalsanläggning. Dock beror nog valet rätt mycket på rummets form. Jag hade helt enkelt inget utrymme för fler på sidan. Dessutom satt jag rätt nära bakväggen så det kände som det passade bäst med en sådan setup. Får se hur jag gör nu när jag skall få ett djupare rum. Skulle nog vilja ha 3+1+1+3 setup.
Nahaz skrev:Om man endast har en a1/a2 till en kanal så ligger dom ju på 12/18 ohm?
Det är var manifestet säger.