cr80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zipp

cr80s

Inläggav Zipp » 2009-07-31 11:42

Klarar cr80s XLR kontakter och är den i så fall balanserad?

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-07-31 11:45

den är inte balanserad och har inte xlr-don
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2009-07-31 11:49

olof skrev:den är inte balanserad och har inte xlr-don

Tackar. Känns lite kass att en produkt som är gjord för att används i bla. studios inte klarar av XLR-don.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-07-31 11:51

Det är väl inte omöjligt att den kan fås med sådana kontakter eller i ett sådant utförande. Kontakta Ingvar och hör efter om det är av intresse
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-07-31 11:53

Zipp skrev:Känns lite kass att en produkt som är gjord för att används i bla. studios inte klarar av XLR-don.

Det där får du gärna utveckla lite... Kass ??

Jag har ägt system med både XLR och RCA, och vid nada tillfällen så har XLR visat sig vara värt merkostnaden, så vari ligger vinsten ? I mina ögon är XLR en KASS lösning som bara kostar pengar och inget tillför....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2009-07-31 12:01

Bamsefar skrev:
Zipp skrev:Känns lite kass att en produkt som är gjord för att används i bla. studios inte klarar av XLR-don.

Jag har ägt system med både XLR och RCA, och vid nada tillfällen så har XLR visat sig vara värt merkostnaden, så vari ligger vinsten ? I mina ögon är XLR en KASS lösning som bara kostar pengar och inget tillför....

Jag skrev ju lite kass :)

Om man har en balancerad kedja i en studio så tycker jag att det känns lite konstigt att man måste bryta denna kedja pga att en cr80s sitter "i vägen". Även om det inte finns några prestandavinster (vilket det finns tex störningar) så är det ett kompabiltetsproblem när troligtvis alla kablage i en studio är just av XLR typ.

torig

Inläggav torig » 2009-07-31 13:09

Bamsefar skrev:

Undra då varför man använder XLR-kontakter i studios när det är en "kass" lösning?

/mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-07-31 13:14

torig skrev:Undra då varför man använder XLR-kontakter i studios när det är en "kass" lösning?

Med tanke på hur dåligt mastrad ny musik är så är det inte så konstigt ;-)

Balancerad signalöverföring kan vara bra på låååånga sträckor, men att tro att balanserat alltid per definition är bättre än obalanserat är att göra det grymt enkelt för att inte säga fel för sig.

Jag kan dock anta att vissa gillar att betala extra för dyra balanserade kablar, dyrare än nödvändigt balanserade apparater och så vidare. Men tillför balanseringen verkligen något till musiken ;-) ?

Att luta sig mot "men det är ju balanserat i studion, då måste det vara bättre" är helt enkelt fel.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-07-31 13:15

man kan välö använda två och justera dom exakt lika
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-07-31 13:50

Mmmm... kan bli svårt att matcha nivåerna, evnt med ett separat oscilloskop kanske men nej det är nog att gå över ån efter vatten...?
Best Regards
Bamsefar

torig

Inläggav torig » 2009-07-31 15:50

Bamsefar skrev:
torig skrev:Undra då varför man använder XLR-kontakter i studios när det är en "kass" lösning?

Med tanke på hur dåligt mastrad ny musik är så är det inte så konstigt ;-)

Jaha, då får man förmoda att Studio Blue använder RCA-kontakter istället för XLR, till sin utrustning.

/mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-31 16:53

ALLA proffsmickar är väl balanserade och har XLR-kontakter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-31 17:02

torig skrev:Jaha, då får man förmoda att Studio Blue använder RCA-kontakter istället för XLR, till sin utrustning.

Nja, monitorlyssningen behöver inte nödvändigtvis vara uppkopplad med balanserat kablage. Där är det ju linjenivå och relativt korta signalvägar och störkänsligheten är vanligtvis inget problem. Annat är det med mikrofoner och dess lågnivåsignaler som ska köras i långa kablar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-08-01 12:29

Zipp skrev:
Om man har en balancerad kedja i en studio så tycker jag att det känns lite konstigt att man måste bryta denna kedja pga att en cr80s sitter "i vägen". Även om det inte finns några prestandavinster (vilket det finns tex störningar) så är det ett kompabiltetsproblem när troligtvis alla kablage i en studio är just av XLR typ.

Vinsten med balanserade kablar uppstår varje gång kedjan bryts.

Det är vid själva balanseringen som man balanserar bort likfasigt instrålad störning, och balanseringen sker just när kedjan bryts. Man bryter kedjan genom att ha ett diffsteg på ingången som bara förstärker skillnadssignalen, och dämpar bort likfasiga signaler.

Vitsen med en balanserad kabel är just att instrålade störningar har samma fas på de båda signalledarna. Det går då att balansera bort dessa störningar i ingångssteget, det sker vid övergången till obalanserat i förstärkaren. Man skall alltså bryta kedjan bakom varje XLR-ingång.

Sedan kan man förstås gå över till balanserad utgång igen, men det är inte alltid fördelaktigt ur jordbrumsynpunkt. Det kan vara bättre att ha oballad matning, semiballade kablar och ballad ingång, med diffsteg då.

Det är inte någon fördel att ha full ballat hela vägen, tvärtom.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-08-01 14:05

Som med det mesta tvistar de lärde :P

men men jag har själv pratat med ingvar om just balanserad cr80s

och det finns inga planer på detta såvitt jag förstod, men om man ville kunde man använda balanseringstrafo.

Anledningen till när jag frågade var att ja hade(har) Bladelius elektronik

Gondul M och Ymer ( nu har jag balder då ja sålde ymer för o ha råd med pi60s)

Dessa apparater har i mina öron och med d flesta andras enligt min kännedom ljudliga vinster att köras balanserade, Då det är så dessa tingestar är byggda från ingång till utgång.

Om jag har kvar Bladdeprylar om/när jag kommer till delat system, så kommer nog Cr80s få åka en sväng till Harmonydesign för utrustning av dylika kontaktdon och kretstekniska lösningar,

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-08-01 15:11

Vad jag vet så brukar balanserade in/utgångar vara sämre, rent generellt, inom hifi. Tror det var Morello eller Ingvar som skrev ett väldigt utfylligt svar om detta för några år sedan.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-08-01 15:39

själv är jag kontaktfetishist så jag tycker det är kul med ballat
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-08-01 16:58

Hoppas svaret var mer utförligt än utfylligt 8)
"we have assumed control!"

Återgå till Wänner af Ino