Profundus P-2 driven utav subwoofer steg

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PungRaeV

Profundus P-2 driven utav subwoofer steg

Inläggav PungRaeV » 2009-08-15 14:52

Halloj,

Jag är inne på att införskaffa mig ett par Profundus P. Men äger inget slutsteg att driva dem med. Och man vill ju givetvis komma undan så pass billigt som möjligt, eller? 8O
Så därför fick jag en idé om att jag kanske kunde driva dessa med ett steg ifrån <b>XTZ 99 W12</b>. En subwoofer som jag endå bara har ståendes.

Stegets specifikation är : 400 W vid 2 ohm, 300 W vid 4 ohm.

Det är det enda informationen jag hittar, förutom att det är "Ringkärnetransformator och kraftiga elekrolytkondensatorer sant MosFet-transistorer" Vad det säger kan väl diskuteras :P

Så frågan lyder, tror ni att detta steg kommer klara av att driva 2st parallellkopplade profundus 2 moduler?

------------------------------------
#Föresten, jag har sett flera bilder på Prof.P. En som har aluminium koner och en som har helsvarta vad som ser ut som papp liknande material. Vilken är den nuvarande modellen ?

#Funderar även på att bygga lådorna själv, någon som kan bidra med en byggbeskrivning så man vet om man kommer klara av det :P
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-08-15 16:10

Svar på frågan: Ja, bildar 5 ohm parallellkopplat. (10 ohm single)
Sen är det väl frågan hur pass det stegets filterfunktion är och branthet.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-08-15 16:34

screen skrev:Svar på frågan: Ja, bildar 5 ohm parallellkopplat. (10 ohm single)
Sen är det väl frågan hur pass det stegets filterfunktion är och branthet.

Då är det iallafall värt ett försök med andra ord :) Det lär inte vara det bästa filtret, subwoofern kostade 3800 eller något så man kan väl inte räkna med några mirakel :P

Men annars blir det integrerade filtret i min H/K förstärkare, och de kanske ligger på samma nivå så det borde bli okej... Hoppas jag... :)

Användarvisningsbild
norman

Re: Profundus P-2 driven utav subwoofer steg

Inläggav norman » 2009-08-15 20:19

PungRaeV skrev:#Föresten, jag har sett flera bilder på Prof.P. En som har aluminium koner och en som har helsvarta vad som ser ut som papp liknande material. Vilken är den nuvarande modellen ?

#Funderar även på att bygga lådorna själv, någon som kan bidra med en byggbeskrivning så man vet om man kommer klara av det :P

Den senare modellen har svarta pappkoner.

Lådorna är enkla att bygga, helt rektangulära med ett stag i mitten. Alltså inga konstigheter. Jag byggde mina själv.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Re: Profundus P-2 driven utav subwoofer steg

Inläggav PungRaeV » 2009-08-15 20:25

norman skrev:
PungRaeV skrev:#Föresten, jag har sett flera bilder på Prof.P. En som har aluminium koner och en som har helsvarta vad som ser ut som papp liknande material. Vilken är den nuvarande modellen ?

Den senare modellen har svarta pappkoner.

Lådorna är enkla att bygga, helt rektangulära med ett stag i mitten. Alltså inga konstigheter. Jag byggde mina själv.

Ah strålande! Tack för informationen.

Föresten, jag är inte direkt någon snickare själv. Men ska MDF-skivorna kexas ihop eller går det lika bra med tillexempel plugg?

Har inte tillgång till någon utrustning att kexa med dessvärre :/

------------------

Vilken tjocklek är det på MDFen i prof. P ?

Återgå till Wänner af Ino