Köpa begagnade pi60 - vad ska jag vara uppmärksam på?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Köpa begagnade pi60 - vad ska jag vara uppmärksam på?

Inläggav Rishna » 2009-08-27 14:51

Som rubriken lyder:

Är det något särskilt jag ska ha i åtanke då jag letar efter ett par begagnade pi60? Har lyssnat mycket på högtalarmodellen och kan inte motivera mig själv till en resa till Stockholm, tur-retur (c:a 110 mil), bara för att lyssna på ett par högtalare jag redan vet hur de låter. Vet att närvaro på en demo är obligatorisk för den som vill beställa ett par nya pi60 men det känns som en omväg för min del. Har dock full förståelse för gällande förutsättningar och ifrågasätter dem inte.

Hur som helst: Om jag nu får korn på ett par begagnade pi60, vad ska jag vara uppmärksam på? Någon som själv köpt begagnade pi60 och har kännedom om vilken utgåva som är vilken? Hur ser jag att det är fråga om den senaste utgåvan t.ex.?

Många frågor och det ber jag om ursäkt för, men jag vill vara säker på vad jag eventuellt köper. Har för avsikt att köpa en högtalare att leva med i många år och vill att den ska vara i så gott och fungerande skick som möjligt.

Tacksam för svar: Fredrik, Halmstad

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-08-27 15:13

Exakt vad som skiljer de olika årgångarna åt vet jag inte, men alla kan uppgraderas till senaste modellen genom byte av komponenter.
Lådorna är i stort sett oförändrade ända sedan början.

Det kan ju vara intressant att veta om de är halvfabrikat eller ihopsatta av Ingvar.
Också om de varit på kontrollmätning hos Ingvar (i fallet halvfabrikat). I så fall borde det finnas mätkurvor.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-08-27 15:20

Från och med 2006 är väl den senaste modellen, vilket kan vara bra att känna till, då uppgraderingssatsen kostar en del.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-08-27 17:16

Angående regeln demo före köp så går det alltid att ringa IÖ och berätta
precis det du sagt här. Alltså att du har lyssnat mycket på högtalaren
men att du inte vill/kan göra resan två gånger. Jag gjorde precis så och det
gick bra, dock blev det en snabb-demo när jag var i Lahäll för att hämta högtalarna.

Återgå till Wänner af Ino