Hypexbyggsats för att driva basar?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Hypexbyggsats för att driva basar?

Inläggav overture » 2009-08-27 13:39

Är det någon som provat att bygga ett hypex-baserat slutsteg för att driva basar?
Jag tycker det borde passa perfekt, men jag har inte hört om någon som använder det här på forumet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-08-27 19:44

Hypex är bra. Det finns fler byggen på det andra forumet. Det byggdes mycket Hypex för 1 - 2 år sedan. Har inte set nått bygge ännu med nya stora modulen. En annan ide kan vara att höra med Pabo här på forumet ( Anaview ) Han gör liknande moduler och kan ha några över. Kolla in Behringer EP2500 som ger mest kräm per krona även jämfört med rena hemmabyggen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-08-27 21:42

ja å Bruno Putzeys verkar vara en himla trevlig snubbe med långt gående kunskaper. (han använder bla EKK, bara en sådan sak :lol: )

och han har hunnit med mycket trots sin ringa ålder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Putzeys

han har ett eget forum här:
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/f/45/0/

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-08-27 21:46

Om man säger såhär:
jag har inga problem att löda enkla saker (som tex delningsfilter och liknande) och gissar att jag skulle kunna montera ihop ett par hypexmoduler man jag har inte hittat ngn step-by-step instruktion. Jag fattar helt enkelt inte vilka komponenter jag behöver. Om någon har en länk till en sådan sida vore det kalas:

alltså:
vilka komponenter behöver jag köpa?
hur sätter jah ihop dem?

Men: jag har inte tid och ork att sätt mig in i olika designlösningar etc.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-27 21:51

Jag tror det är såhär:

Hypexmodulen är färdigbyggd :)
Men den behöver en nätdel såklart. Dessa säljs också av hypex har jag sett.
Så får man köpa till en transformator, förslagsvis ringkärna. (Samma sak som toroid)
Och så behövs ju ett chassi med :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-08-27 21:54

Olle, det är så jag uppfattar det också, vilket gör att man tror att det inte ska vara så svårt att få till... Men jag kan inte fatta att jag inte hittat någon steg för steg bygguide. Det måste ju finnas massor med folk som byggt sådana. Jag försökte fråga för ett tag sen på DIY-delen av forumet men där fick jag ingen svar (kanske var för lätt?)

Om jag hittar en länk och ifall jag bygger en moduk lovar jag att återkomma med detaljer.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-08-27 22:09

Jag tror knappt det behövs byggguide, men det finns iallfall lite info här:

http://www.diyclassd.com/

Sen ser jag att hypex erbjuder switchade nätdelar till sina moduler med.
Så man kan välja mellan konventionell oreglerad nätdel och SMPS.

Om du bygger med vanlig nätdel skulle jag koppla:

230V -> strömbrytare -> transformator -> nätdelskortet (PSU) -> förstärkarmodulerna.

Det ska nog inte vara några problem att få ihop!

Modulerna har ju en blå kyl-grunka. Jag tror man ska montera den mot en kylfläns.
Fast det kanske duger att skruva den mot chassit i förstärkaren kanske...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-27 22:10

Ta inte detta på fel sätt men om man inte vet (förutsatt att man köper delarna från hypex, moduler nätdel och trafo) hur man kopplar in 230 V via en säkrning till en trafo, kopplar trafon till nätdelen, nätdelen till modulerna och modulen till ingångskontakt och högtalarkontakt så kanske man skall låta bli för stunden, läsa på lite om el och göra ett nytt försök när man tillägnat sig dessa grundläggande kunskaper.

El är väldigt farligt för dig din familj och din bostad om man gör något fel.

Absolut inget illa menat!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-08-27 22:16

avr7000: jag håller med dig fullständigt, jag ska i dagsläget inte göra detta tror jag just eftersom det handlar om starkström och säkerhet.
Man får ju inte blir så snål att man tar kål på sig själv :)

Men de färdigbyggda hypexmoduler i chassi som jag har hittat är rätt dyra och då finns det alternativ. Tex ezons ice-power monoblock

Men när vi ändå snackar hypex: kan den färdiga substärkaren Hypex DS 4.0 vara något att ha då? 3500 för ett effektivt och ganska litet steg verkar ju bra tycker jag.

det borde väl gå att koppla cr80s->lågfrekvens_ut->DS4.0 subingång->profX ?

Någon som prövat?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-27 22:39

Jag vet inte säkert... men jag kan gissa och hoppas att 5.1 ingången, mono, ej passerar filtret och att du då kan ansluta ditt CR80 där och inte riskera att få kaka på kaka m a p filtrering.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Hypexbyggsats för att driva basar?

Inläggav steveo1234 » 2009-08-28 10:15

overture skrev:Är det någon som provat att bygga ett hypex-baserat slutsteg för att driva basar?
Jag tycker det borde passa perfekt, men jag har inte hört om någon som använder det här på forumet.

Bortsett från att det såklart kan vara väldigt kul att bygga någontign sjäålv så undrar jag om det är lönt, rent ekonomiskt?
Ett PA-slutsteg av vettig kvalitet till basar kostar ju knappt 2-4k och då får man antagligen mer effekt än vad som behövs.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-08-28 10:52

Hur många basar skall du driva?
Det påverkar valet av steg. Finns t.ex. ett billigt Behringer steg som vissa på forumet kör med och vad jag förstått är nöjda. Mer exakt hur bra eller super-bra det är vet jag inte, för jag har inte själv provat det.

//Michael

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-08-28 11:18

Skulle gärna kört det där europower 2500 (eller ngn av behringers mindre varianter på den) men det har ju tydligen en högljud fläkt + att det är en 19" konstruktion som inte får plats i min bänk.

Jag ska bara driva 2 profX-basar. Och jag kommer köra dem mono.

ett litet klass-d monosteg vore därmed perfekt tycker jag.

i värsta fall för jag göra helt om tills vidare och köra min avställda denon 1907 till topparna och använder det inbyggda delningsfilttret + mitt nuvarande CA840W slutsteg till basarna(500W/8Ohm i bryggat läge som monoblock!). Då får jag ju ingen nytta av cr80s utan det får stå och samla damm tills jag har råd att köpa det slutsteg jag vill ha.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-28 11:29

overture skrev:Skulle gärna kört det där europower 2500 (eller ngn av behringers mindre varianter på den) men det har ju tydligen en högljud fläkt + att det är en 19" konstruktion som inte får plats i min bänk.

Jag ska bara driva 2 profX-basar. Och jag kommer köra dem mono.

ett litet klass-d monosteg vore därmed perfekt tycker jag.

i värsta fall för jag göra helt om tills vidare och köra min avställda denon 1907 till topparna och använder det inbyggda delningsfilttret + mitt nuvarande CA840W slutsteg till basarna(500W/8Ohm i bryggat läge som monoblock!). Då får jag ju ingen nytta av cr80s utan det får stå och samla damm tills jag har råd att köpa det slutsteg jag vill ha.

Fläkten är lätt att fixa men 19" är svårare..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MarcusE

Inläggav MarcusE » 2009-08-28 11:35

avr7000 skrev:Jag vet inte säkert... men jag kan gissa och hoppas att 5.1 ingången, mono, ej passerar filtret och att du då kan ansluta ditt CR80 där och inte riskera att få kaka på kaka m a p filtrering.

Mvh

Stefan

Frågade Hypex om filtret på DS4.0 för ett (bra) tag sedan. Det finns ju en vippströmbrytare som kopplar bort lågpassfiltret, och som jag minns det gäller det både stereo-ingången och LFE/mono-ingången. (Samtliga ingångar summeras direkt, men LFE har ngt annorlunda känslighet tror jag).

Däremot finns ett subsonic-filter som inte kan kopplas ur (om man inte vill löda lite förståss). Det sitter inte på samma kort som bär LP, fas/nivå-justering och EQ utan på själva förstärkarmodulen. Helst vill man väl ha subsonic innan man kommer till LP/HP-grenarna, så det kan väl vara en god ide att bypass'a det.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-28 14:00

overture

Var bor du?

Bor du i närheten av mig får du gärna låna ett Hypex UcD 180 stereosteg och testa med...
Lämnar väl ca 125 W i 8 Ohm och är stadiga i basen.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-08-28 14:05

avr7000, det var generöst. Jag bor i Linköping så jag vet inte hur långt det är till area 51 men sist jag hörde så låg väl det i Roswell ;)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-28 14:51

Tröllwell eller trollhättan som det oxå kallas.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-28 14:58

avr7000 skrev:Ta inte detta på fel sätt men om man inte vet (förutsatt att man köper delarna från hypex, moduler nätdel och trafo) hur man kopplar in 230 V via en säkrning till en trafo, kopplar trafon till nätdelen, nätdelen till modulerna och modulen till ingångskontakt och högtalarkontakt så kanske man skall låta bli för stunden, läsa på lite om el och göra ett nytt försök när man tillägnat sig dessa grundläggande kunskaper.

El är väldigt farligt för dig din familj och din bostad om man gör något fel.

Absolut inget illa menat!

Mvh

Stefan

Friskt vågat, hälften brunnet, som vi säger i branschen. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Wänner af Ino