RogerGustavsson skrev:Linn har väl lyssnat fram sin konstruktion utan dämpning på väggen och helt enkelt stämt av den därefter? Skottska och svenska byggkonstruktioner skiljer väl sig åt rätt duktigt? Det kan väl också vara en variabel att räkna med?
Ja, jag tror faktiskt att det är svårt att hitta mera skilda designfilo-
sofier.
Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra, eller att skill-
naderna mellan produkterna är lika stora som skillnaderna i design-
filosifier. Märkligt nog verkar de som gillar Linn uppfatta att det är
mycket mindre skillnader än jag gör.
Det kan ju beror på jag av olika skäl, lyckas uppnårnågot som även
Linn-entussiaster eftersträvar, även om jag gör det med helt andra
metoder och infallsvinklar på problemlösningen.
Då blir de där Linniesarna positiva till det de hör.
Från mitt perspektiv hör jag* extremt stora skillnader dock, vilket nog
beror på att jag inte "fokuserar" på samma sätt, på några få utvalda
egenskaper hos musik (melodi, rytm...). Jag lyssnar ju alltid helt utan
"metod" - bara helt spontant liksom, på musiken. På samma sätt som
jag lyssnar live. Då kommer liksom alla egenskaper med.
Vh, iö
- - - - -
*Även om mina erfarenheter av lyssning på Linn-system är extremt
bristfälliga. Har bara hört några få sådana system i hela mitt liv. Då
oftast i hifi-butiker. Men igen mig kände jag inte.
(När jag spelat egna och för mig kända inspelningar.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).