Blåsljud med piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 14:34

IngOehman skrev:Bara varje sak är tilräckligt bra, så räcker det rätt långt.

Men visst kan man sätta gränserna olika för var som är
tillräckligt, i en vanlig och en s-version. ;)

Dock är basreflexröret inget som jag ser som en praktisk
gräns överhuvudtaget. Behöver man mera nivå än vad piP
klarar, så är det inte s-versionen man skall titta på, utan
pi60.

Både piP och piPs är små högtalare med begränsat max-
ljudtryck, och det som skiljer är inte primärt ljudtrycks-
förmågan. Så kommer det att förbli. När det gäller pi60
och pi60s finns det däremot en signifikant skillnad därvid-
lag, eftersom pi60s faktiskt kan generera mer än dubbelt
så mycket ljudeffekt som pi60.

Jag har aldrig hört några blåsljud från piP, inte ens med extrema nivåer och låga basfrekvenser. :wink:
Det är ju inget hörbart problem.

Undras i vilkas intressen det är att påstå att det finns problem inbyggda i piP konstruktionen ? Kan det bero på att en liknande konstruktion håller på att byggas under DIY-avdelningen ?
Finns det prestige på spel ? Varför döper man en högtalare till "piP-killer" ? - Många frågor, och väldigt få svar...
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 14:40

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:
niklas skrev:Men det är väl inte så bra att det blåser från porten? Betyder inte det att porten överstyr?

Njoo, så är det väll.... :roll:
Om lufthastigheten blir för hög, och om det uppstår ogunsamma förhållanden därför, men inte säkert att så är fallet här...

Jag har lyssnat "väldigt högt" med piP och dom jobbar som galna, men jag tycker mig inte kunna höra något "fel" så jag utgår från att någon konstruktionslösningförhindrar "problemet" ... :?
Nä, det gör den inte. Porten överstyr.[/quote]

Är du säker på det ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 14:41

Naqref skrev:
niklas skrev:Men det är väl inte så bra att det blåser från porten? Betyder inte det att porten överstyr?

Jo.

Anser du att piP basreflexrör är feldimensionerat ?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-11 14:49

Richard skrev:Undras i vilkas intressen det är att påstå att det finns problem inbyggda i piP konstruktionen ? Kan det bero på att en liknande konstruktion håller på att byggas under DIY-avdelningen ?
Finns det prestige på spel ? Varför döper man en högtalare till "piP-killer" ? - Många frågor, och väldigt få svar...

Ja tittar man på tidpunkterna så är det ju bestickande: 14 september kommer Naqrefs kryptiska annonsering om pK-högtalaren och precis två veckor senare dyker denna tråd upp - så lägligt! - och badmouthar år det grövsta piP, pK:s dödsfiende nr 1. Självklart måste detta vara en stor välorganiserad komplott du nu är på spåren!

[/ironiläge] :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 14:57

gnypp45 skrev:
Richard skrev:Undras i vilkas intressen det är att påstå att det finns problem inbyggda i piP konstruktionen ? Kan det bero på att en liknande konstruktion håller på att byggas under DIY-avdelningen ?

Ja tittar man på tidpunkterna så är det ju bestickande: 14 september kommer Naqrefs kryptiska annonsering om pK-högtalaren och precis två veckor senare dyker denna tråd upp - så lägligt! - och badmouthar år det grövsta piP, pK:s dödsfiende nr 1. Självklart måste detta vara en stor välorganiserad komplott du nu är på spåren!

[/ironiläge] :wink:

8) ( ironi )

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-11 16:02

Richard skrev:Jag har aldrig hört några blåsljud från piP, inte ens med extrema nivåer och låga basfrekvenser. :wink:
Det är ju inget hörbart problem.

Undras i vilkas intressen det är att påstå att det finns problem inbyggda i piP konstruktionen ? Kan det bero på att en liknande konstruktion håller på att byggas under DIY-avdelningen ?

Du och DVD-ai verkar vara lite ensamma i tråden om att aldrig ha hört det, de flesta andra som skriver i tråden har hört det någon gång. Det kanske ligger lite närmare till hands att det kan gå att få porten att överstyra och ge ifrån sig blåsljud än att det är en komplott på gång?

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nä, det gör den inte. Porten överstyr.[/quote]

Är du säker på det ?

Richard skrev:
Naqref skrev:

Jo.

Anser du att piP basreflexrör är feldimensionerat ?

Här tycker jag du får svar på båda dina frågor (eller ja såklart inte på om Naqref anser att porten är feldimensionerad eller om Magnus är säker på sin sak men ett svar från IÖ gällande samma frågor):

IngOehman skrev:Du har helt rätt DVD-ai. Det finns trix tilltagna för att inaudibilisera
effekterna så mycket som möjligt, och faktiskt hörs övertyrning
av piP mindre än om portens vortex-effekt (som skapar laminering
av luftflödet utanför porten) INTE hade funnits!

Det låter kanske som en omöjlighet, men så är det.

Porten är så när som på några procent, precis så stor som jag vill
ha den! 8)

Vh, iö

Föregående

Återgå till Wänner af Ino