Ni som gått från två basmoduler till fler.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-10-15 22:10

_Fredrik_ skrev:
wayfarer skrev:Så ett torn släcker ju bara ut golv tak resonansen. De andra blir ju maximalt exciterade av den här placeringen. Så då gäller det att dessa inte är så illa, eller dämpas av andra lösningar.
Så ligger det nog till hos mig, jag måste akta mig från hörnen, visst förlorar jag headroom, men det låter renare.

Efter att ha läst denna tråd fick jag för mig att prova flytta in mina moduler från hörnen, har tyckt det låter fördj*vla bumligt och överdrivet.

Så jag flyttade in prof.P-2 till innanför varje piP, mellan tvbänken och piP då alltså. Och tyckte direkt att det blev behagligare att lyssna på. Inte alls lika bumligt, heller inte lika mycket tryck. Men det löses ju lätt genom att vrida på volymratten ;)

Finns det föresten något negativt med att ha basarna innanför huvudhögtalarna ? (förutom just ljudtryck samt minskning av rumsresonanser, som i mitt fall vart värre med proffarna i hörnen dock..)

Ursäkta för att jag stjäl tråden lite :oops:
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-16 10:06

Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt. Man börjar ju undra om folk bara placerar ut dom och sen inte frågasätter hur de faktiskt spelar i rummet.

Igår gjordes ytterligare justeringar, jag har ju min bråkiga resonans runt 60 hz som jag tror uppstår mellan golv och tak, samtliga element var placerade i samma höjd och jag vill ju inte smälla upp basarna i takhörnen. Det visade sig att bara en så lite grej som att vända upp och ner på två, av dom fyra, basarna gav en klar förbättring då elementet faktiskt hamnar i en annan höjd. Att så små förflyttningar kunde göra skillnad är lite märkligt, men det verkar iaf tona ner golv/tak-peaken.

Tycker mig fortfarande ha lite problem där men det låter fantastiskt bra nu i basområdet. Nu står basarna ca 60 cm från hörnen, det här med en 1/8 våglängd hur noga är det egentligen?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-16 10:07

Frågan är om inte detta skulle gå att skriva ett rätt hyffsat simuleringsprogram för... "baslådemöblering".

Behov av tolvan-projekt, Svante?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-16 10:20

Nattlorden skrev:Frågan är om inte detta skulle gå att skriva ett rätt hyffsat simuleringsprogram för... "baslådemöblering".

Jag har papper och penna :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-16 10:30

_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt. Man börjar ju undra om folk bara placerar ut dom och sen inte frågasätter hur de faktiskt spelar i rummet.

Igår gjordes ytterligare justeringar, jag har ju min bråkiga resonans runt 60 hz som jag tror uppstår mellan golv och tak, samtliga element var placerade i samma höjd och jag vill ju inte smälla upp basarna i takhörnen. Det visade sig att bara en så lite grej som att vända upp och ner på två, av dom fyra, basarna gav en klar förbättring då elementet faktiskt hamnar i en annan höjd. Att så små förflyttningar kunde göra skillnad är lite märkligt, men det verkar iaf tona ner golv/tak-peaken.

Tycker mig fortfarande ha lite problem där men det låter fantastiskt bra nu i basområdet. Nu står basarna ca 60 cm från hörnen, det här med en 1/8 våglängd hur noga är det egentligen?

Att placera basar är inte helt lätt. Att placera ut dem med hjälp av öronen är nära nog omöjligt i min mening men en placera-mäta iteration tycker jag fungerar bra . Mätningen kan göras i fulvariant med hjälp av frekvenssvep och örat eller med lämpligare utrustning.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-16 10:32

Nattlorden skrev:Frågan är om inte detta skulle gå att skriva ett rätt hyffsat simuleringsprogram för... "baslådemöblering".

Blir inte det ett ganska tungt program med behov av många invariabler.?

Inte bara rummets form och väggarnas resonanser, deras infästning och vilket material de är gjorda av utan även hur rummen invid det aktuella rummet beter sig?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-16 10:51

steveo1234 skrev:
_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt. Man börjar ju undra om folk bara placerar ut dom och sen inte frågasätter hur de faktiskt spelar i rummet.

Att placera basar är inte helt lätt. Att placera ut dem med hjälp av öronen är nära nog omöjligt i min mening men en placera-mäta iteration tycker jag fungerar bra . Mätningen kan göras i fulvariant med hjälp av frekvenssvep och örat eller med lämpligare utrustning.
Självklart använder jag mig av ett svep 0-200 hz. Jag har dock märkt att det kan låta mer korrekt trots att svepet inte låter rätt bra, igår skruvade jag lite på Q-adj vilket gav ett upplevt rakare svep, dock lät det sämre/mindre naturligt med musik så jag ändrade tillbaka.

Men jag tycker man kommer väldigt långt med öronen, fast jag har en referenslyssning som jag kan kolla med varje dag. Tycker det ger ett bra hum om hur det ska låta.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-16 11:10

_Fredrik_ skrev:
steveo1234 skrev:

Självklart använder jag mig av ett svep 0-200 hz. Jag har dock märkt att det kan låta mer korrekt trots att svepet inte låter rätt bra, igår skruvade jag lite på Q-adj vilket gav ett upplevt rakare svep, dock lät det sämre/mindre naturligt med musik så jag ändrade tillbaka.

Men jag tycker man kommer väldigt långt med öronen, fast jag har en referenslyssning som jag kan kolla med varje dag. Tycker det ger ett bra hum om hur det ska låta.

Jag tycker mig minnas att ett svep som "låter bra" för örat vid första svepet har egenheter som man stör sig på vid utökad lyssning. Mina egna resor i EQ`andets underbara värld är exempel på det då jag tyckte att ett svep lät helt rakt, men vid ett senare tillfälle justerade ner nivån vid ett 20hz brett spann med nära 6db då jag hade börjat störa mig på att det lät "bottentungt".

Min slutsats är att örat inte är tillräckligt känsligt för att upptäcka breda toppar. Däremot är örat mycket duktigt på att upptäcka smalbandiga och höga toppar med hjälp av frekvenssvep. YMMV och så vidare.
Jag reserverar för att jag dessutom kan ha helt fel :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-16 11:22

steveo1234 skrev:Blir inte det ett ganska tungt program med behov av många invariabler.?

Inte bara rummets form och väggarnas resonanser, deras infästning och vilket material de är gjorda av utan även hur rummen invid det aktuella rummet beter sig?

Rummets form kontra var man placerar X antal basar torde räcka väldigt långt i sammanhanget. Infästning/material torde mest påverka amplituderna på resonanser, inte frekvensgång och ömsesidig interferens/samverkan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-16 11:55

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Blir inte det ett ganska tungt program med behov av många invariabler.?

Rummets form kontra var man placerar X antal basar torde räcka väldigt långt i sammanhanget. Infästning/material torde mest påverka amplituderna på resonanser, inte frekvensgång och ömsesidig interferens/samverkan.

Ja, så är det kanske. Hade varit kul att jämföra det beräknade resultatet med en mätning.
Just det ja, dessutom kommer ju rummets täthet att påverka lite också.
Intressanta grejer.

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2009-10-16 12:50

Finns ju ett excel-ark som kanske kan hjälpa en del.
Det är visserligen bara gjort för 2 högtalare och jag vet inte hur pass bra det stämmer med verkligheten.
Men det ser ju snyggt ut med graf över frekvensresponsen.

Här kan man ladda ner det:
http://www.rspu.ryazan.ru/~foboss/hi-fi ... om060d.xls

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 14:06

_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt.

Tror det beror på att många som köper Ino's basar har även Ingvar över för kalibrering. Mina basar är uppställda efter Ingvars ritningar och jag har inte ändrat något. Funkar kanon och det låter mycket rent och klart. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-16 15:24

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt.

Tror det beror på att många som köper Ino's basar har även Ingvar över för kalibrering. Mina basar är uppställda efter Ingvars ritningar och jag har inte ändrat något. Funkar kanon och det låter mycket rent och klart. :D
Det är nog klokt, men jag tycker det är intressant att hålla på själv, jag lär mig mycket den hårda vägen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 16:20

Där är vi olika, jag lyssnar hellre på musik än flyttar på massa apparater och sliter mitt hår. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-16 16:32

subjektivisten skrev:Där är vi olika, jag lyssnar hellre på musik än flyttar på massa apparater och sliter mitt hår. 8)
Musik är töntigt. Dessutom blir man ful och gammal om man inte flyttar basmoduler då och då.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 16:34

Jag är ung och snygg. 8)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-16 18:44

Ähumh...nja...vettifan...jasså? :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-10-16 18:51

subjektivisten skrev:Jag är ung och snygg. 8)

... och BLYG!?
:wink: :D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 19:38

Mamma säger ju det iaf. :?

:wink:

Föregående

Återgå till Wänner af Ino