Vad har MAXX-3 som inte pi60 har?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-06 13:07

LasseA skrev:
steveo1234 skrev:
LasseA skrev:
steveo1234 skrev:
Liten kommentar. Bilden visar ett stegsvar och inte ett impulssvar.

Ojdå, jag fick för mig att impulssvar var det svenska ordet för "step response" men det kan ju såklart vara fel. Vad skiljer de 2 åt?

Svaret är antingen jätteenkelt eller jättesvårt beroende på hur bekväm du är med matematik :)

Får väl erkänna att det var länge sedan jag överhuvud taget läste matematik (gymnasiet, för sisådär 15 år sedan) så jag har det lite kämpigt med allt som kräver mattekunskaper :oops: Är det för krånligt så kan vi lämna det, jag kan nog försöka hitta info själv.

Här finns infon:
http://en.wikibooks.org/wiki/Control_Sy ... _Functions

Jag känner mig lite för ringrostig för att kunna diskutera innehållet tillräckligt stringent och föredrar nog att låta bli istället...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-06 13:15

LasseA skrev: Är det för krånligt så kan vi lämna det, jag kan nog försöka hitta info själv.

Stegsvar: Ta ett 9V batteri, koppla på din högtalare och titta på utsignalen. Stegsvaret är alltså responsen på ett steg från 0V till 9V.

Impulssvar: Påför en kort puls och titta på utsignalen som ovan.

Skillnaden ligger i att stegsvaret har en DC komponent som "aldrig" går ner till noll. Impulssvaret kan liknas vid; 0V till 9V och fort som f-n ner till 0V igen.

Det ideella stegsvaret är alltså en vertikal linje följt av en horizontell linje utan lutning eller "toppar och dalar".

Det ideella impulssvaret är ett vertikalt streck upp och ett ner, tight som attan i tiden.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-06 15:11

Det är lättare att få steget riktigt skarpt om man tittar när man tar bort anslutningen till batteriet, eftersom strömmen då faller momentant, utan att batteriets egna begränsningar av stegtider är inblandade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-12-06 20:28

Bamsefar skrev:I andra hörnan Crion som älskar allt som kostar muchos dineros, och således förespråkar saker som sätter likhetstecken mellan högt pris och hög prestanda. Right... Inget illa igentligen, Crion är okej som person, men jag delar inte alls den fanatism som han utalar sig om - har en del kvar att uppleva helt enkelt....

Jag är ledig i mellandagarna :D
100% Digital

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-12-06 21:07

paa skrev:Det är lättare att få steget riktigt skarpt om man tittar när man tar bort anslutningen till batteriet, eftersom strömmen då faller momentant, utan att batteriets egna begränsningar av stegtider är inblandade.

De flesta högtalare är konstruerade för ganska låg drivimpedans, så om man skall göra mätningar på stegsvaret bör man inte koppla bort kablarna och låta dom hänga fritt. (spänningen vid högtalarterminalen kommer då inte att bli ett snyggt stegsvar)

Edit: sen skall man inte överdriva betydelsen av stegsvaret hos en högtalare. På min lista kommer det ganska lågt ner. (jag gjorde lite tester i matlab med fasvridande allpasslänkar och efter det är jag inte lika rädd för fasvridningar längre :) ...och just dessa fasvridningar gör att stegsvaret ser helt konstigt ut i tidsdomänen utan att det behöver vara hörbart => lätt att lura sig av en bild)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-12-06 23:31

crion skrev:
Bamsefar skrev:I andra hörnan Crion som älskar allt som kostar muchos dineros, och således förespråkar saker som sätter likhetstecken mellan högt pris och hög prestanda. Right... Inget illa igentligen, Crion är okej som person, men jag delar inte alls den fanatism som han utalar sig om - har en del kvar att uppleva helt enkelt....

Jag är ledig i mellandagarna :D

Det är jag med, men inte i Sverige ;-)
Best Regards
Bamsefar

Föregående

Återgå till Wänner af Ino