Nödvändig dämpning?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JumpingJackFlash

Nödvändig dämpning?

Inläggav JumpingJackFlash » 2010-01-06 14:21

Jag har förstått att det rekommenderas att man monterar dämpmaterial bakom piP. Har ni någon uppfattning om detta är en nödvändighet för att piP överhuvudtaget ska prestera ett bra ljud, eller om det är för att de ska låta optimalt?
Min tanke är att alla högtalare som placeras nära vägg borde dämpas (inklusive piP).
Om man absolut inte kan tänka sig att montera dämpmaterial (av estetiska skäl), ska man då välja en annan högtalare?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-06 14:25

Här är en av många trådar
i ämnet.

Och här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=33771
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JumpingJackFlash

Inläggav JumpingJackFlash » 2010-01-06 14:52

Jag är med på att dämpning behövs för att prestera optimalt. Men frågan som kvarstår är om jag kommer att bli besviken (svårt för er att veta) om jag köper piP och inte dämpar bakom högtalarna? Om jag jämför med att köpa i "vanlig" hifi-butik hade frågan om dämpning troligtvis aldrig kommit på tal.
Uttryckt på annat sätt: ska jag slå piP ur tankarna om jag (frugan) vägrar att montera dämpmaterial?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-01-06 14:54

De kommer att låta väldigt bra även utan dämpning bakom.
Gjorde det hos mig o gör det hos en vän.
Men det blir lite bättre med, då de är gjorda för det.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-01-06 14:59

JumpingJackFlash skrev:Jag är med på att dämpning behövs för att prestera optimalt. Men frågan som kvarstår är om jag kommer att bli besviken (svårt för er att veta) om jag köper piP och inte dämpar bakom högtalarna? Om jag jämför med att köpa i "vanlig" hifi-butik hade frågan om dämpning troligtvis aldrig kommit på tal.
Uttryckt på annat sätt: ska jag slå piP ur tankarna om jag (frugan) vägrar att montera dämpmaterial?

Öhman har ju designat PiP för att de skall fungera optimalt med en dämpskiva bakom, andra högtalarfabrikanter är sparsamma med placerings/dämpningstips av okända anledningar.

Bara för att det finns en rekommendation från Ino Audio, så betyder det ju inte att de fungerar sämre än andra högtalare som inte har detta optimeringstips.

Det finns ganska många PiPägare i södra sverige, fråga på forumet så får du säkert lyssna hos någon av dem.

Vh Christer

Användarvisningsbild
JumpingJackFlash

Inläggav JumpingJackFlash » 2010-01-06 15:07

Det var ungefär så jag tänkte också. Högtalarna i butik skulle troligtvis också må bra av dämpning i vissa fall. Möjligtvis avstår dessa tillverkare från att rekommendera sådana åtgärder då det skulle riskera att påverka försäljningen negativt.
Normala vardagsrum som delas med icke-hifierade sambor har ju inte ljudet som främsta fokus, och kan nog i de flesta fall fås bättre rent aukustiskt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-06 15:10

Jag blev kär i piP utan att ha hört dem med dämpning bakom. Nu har jag
däremot dämpningen på plats och är glad över det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-01-06 15:17

JumpingJackFlash skrev:Jag är med på att dämpning behövs för att prestera optimalt. Men frågan som kvarstår är om jag kommer att bli besviken (svårt för er att veta) om jag köper piP och inte dämpar bakom högtalarna? Om jag jämför med att köpa i "vanlig" hifi-butik hade frågan om dämpning troligtvis aldrig kommit på tal.

Köp!! Det låter otroligt bra även utan dämpning!!!

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-01-07 01:55

Jag håller med, de låter helt sjukt utan dämpning. Jag köpte mina utan dämpning och var hur nöjd som helst.

Sen vill man som alltid göra en förbättring av ljudet (den förbannade uppgraderingsdjävulen...) även fast man egentligen är nöjd.

Och då tycker jag att det är helt klockrent att kunna köpa ett par absorbenter för under tusingen som gör riktigt stor skillnad på ljudet!

Så jag tycker du ska köra utan till en början, skulle du vilja ha absorbenter senare är det ju ingen större utgift.

(och lite kul var det endå att sitta och lyssna och veta att "det KAN alltså bli bättre?")
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 02:25

JumpingJackFlash skrev: Högtalarna i butik skulle troligtvis också må bra av dämpning i vissa fall.

Inte alls säkert.
piP är som nämnts, konstruerade för att förmedla en större mängd direktljud, medan många andra högtalare behöver fyllas på med skvalpljud för att tonera/prestera som de är tänkta.

I de flesta hem, är rummets totala dämpning, på tok för dålig, för alla högtalare och producerar på tok för mycket enahanda reflexer och ekon.
I ett sådant rum är ju det minsta man kan göra, för att få piP:s direktljud i ballans, att sätta upp absorbenterna och lägga ut en stor matta på golvet.
Den som vet mest, tror minst.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-01-07 10:29

Eftersom det finns såpass många snygga lösningar med dämp (se medlems och bildtrådar på forumet) så ser jag det som att du lugnt kan köpa piP och kanske få lobba in ett par skivor bakom om frugan får välja tyg. :)

Återgå till Wänner af Ino