söker provlyssning av ino pi60 i göteborgsområdet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-24 09:35

philip skrev:Jag tror det har mycket med rummet att göra, bs60 verkar inte alls falla alla i smaken medan jag hyllar dem som gåvor från gud!

Roligt är att många som kommer in i studion titta misstänksamt på mina pi60 innan jag sätter på musik, sedan är alltid den första kommentaren, 'Vilken bas! Från den lilla högtalaren!'
Då förklarar jag att bs60 också är inkopplade vilket får de flesta att ännu mer titta misstänksamt, (mina bs60 är inte så roligt lackade enligt många, jag gillar, eller rättare sagt, skiter i vilket), 'Men de hörs ju inte säger folk till slut' :P

skillnaden mellan basstöd och subwoofer är alltså inte bara stor i idévärlden.

Jo, bs60 är en väldigt bra lösning till PI60(s) och gör ganska stor skillnad även i ljudkvalitet (4st ljudalstrande källor i stället för 2...)
det går ju också naturligtvis att spela högre med PI60(s) + bs60, och tillfradställande högt till i stort sätt all musik, förutom tung elektronisk musik som sagt...
Då ger dom upp "ganska tidigt" (mycket senare än dom flesta andra högtalare, men alldeles för tidigt för mina krav..)

Måset bara inflika här en sak, det är inte bara bsstöden som "inte hört" utan jag tycker att om man integrerar modulerna bra i rummet och med roppsystemet så hör du absolut inte att det är några moduler inkopplade.
Jag tycker inte att man hör att det är några högtalare allt med i det hela, där är bara underbar musik... Bild
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2009-11-24 12:07

dvd-ai: jag tror du hade gillat xl fidelity pg-1800 PRO
:P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-24 12:11

jag gillar dom, dom är trevliga på sitt sätt, men inte ritkigt mitt ljud tyvärr...

bra tryck men saknar finess på den nivå som jag kräver och dessutom så är djupbasen inte ritkigt lika "stabil" och inte lika följsam och "snabb" i anslagen.
Mvh//David

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2009-11-24 21:18

ja jo kanske inte det mest hifi jag hört men brutala är dom :)
hade faktiskt lite ont i kroppen efter den lyssningen....kan dock hålla med dig om kvaliten på basen inte är den bästa....

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2009-11-24 21:43

rexq skrev:
henrikwiklund skrev:jag har skurit pip vid 60Hz

Skrev du fel eller har du delat så lågt som 60Hz?
Då får inte piP mycket avlastning, dela högre.

Skrev inte fel. Jag delar vid 60Hz, NÄR jag delar. Oftast kör jag dock högtalarna fullrange, dvs helt utan basar och delning. Gjorde en snabb test för två veckor sen med svepljud. På vanlig lyssningsvolym hör jag 28Hz tydligt i rummet, sen har jag en liten rumsresonans vid 40Hz som jag hoppas kunna bygga bort.

Jag skulle nog kunna gå så långt att jag säger att mitt inköp av prof.x var mer en framtidsinvestering än ett måste. Det är ju dock skönt att hela rummet rör sig vid t.ex. smällar i en film.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 10:26

henrikwiklund skrev:
rexq skrev:
henrikwiklund skrev:jag har skurit pip vid 60Hz

Skrev du fel eller har du delat så lågt som 60Hz?
Då får inte piP mycket avlastning, dela högre.

Skrev inte fel. Jag delar vid 60Hz, NÄR jag delar. Oftast kör jag dock högtalarna fullrange, dvs helt utan basar och delning. Gjorde en snabb test för två veckor sen med svepljud. På vanlig lyssningsvolym hör jag 28Hz tydligt i rummet, sen har jag en liten rumsresonans vid 40Hz som jag hoppas kunna bygga bort.

Jag skulle nog kunna gå så långt att jag säger att mitt inköp av prof.x var mer en framtidsinvestering än ett måste. Det är ju dock skönt att hela rummet rör sig vid t.ex. smällar i en film.

Här ser vi ett tydligt exempel på att vi har väldigt olika krav och uppfattningar om vad som är högt och inte...

Jag är "knappt" nöjd med ljudtrycket från iPs + profondusP-4 i mitt lilla rum, och då delat vid 80Hz.
Medan nu mer än nog klarar dig på dina piP delade vid 60Hz och i ett större rum (antar jag...) :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:22

Så blev det någon lyssning idag?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2009-11-25 20:49

jepp pi60s + bs60...drivkälla: nad och försteg ifrån stridbäck... harmony design pre 9.

tja nu är ju detta ett lite dyrare system än pip och....

det lät bra inget snack om den saken...dock blev jag inte direkt jätte impad med tanke på nypriset...tyckte det saknades en del i bas informationen..alltså inte hur bra dom pumpar utan hur väl den separerar informationen ur basen...typ ståbas till techno-till rock...kan mkt väl berott på rummet då det var en riktig studio med mkt dämpning...men men...det lät bra....gillade mellanregistret skarpt..
tycker även att diskanten var lite tillbakadragen..saknade lite microdetaljer..kanske är så på dom men jag personligen önskar lite till...inte mkt men lite...
sen kunde dom spela på rätt bra men jag saknade även lite djup samt bredd....dock var ljudbilden i mitten och flyttade ut ur högtalarna bra och som väntat...men jag saknade djupet...
så enligt vad jag hörde där tycker jag det finns intressantare grejer i den prisklassen pi60s+bs60...tror jag får lyssna 1gång till hos någon annan kanske....

blir att jag behåller mina chameleon och satsar på pip i sovrummet :wink:

ps: ni som har ställt upp med provlyssning: tack än en gång och ni är jättevälkommna till mig för dito.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-25 23:23

Vill bara kommentera ett par grejer.

Det var ett Harmony Design 906 med fjärrkontroll, specialbyggt till mig enligt mina specar, som är försteg.

Sedan ville jag inte ta upp basfrågan i studion eftersom jag tyckte du skulle få låta lyssningen sjunka in lite.

Anledningen till att basen inte dunkar på som i vissa högtalare är för att de är inställda så. jag har ju privilegiet att kunna jämföra med sanningen så att säga.
Vid ett flertal tillfällen (kraftig underdrift) har jag spelat in kontrabas, baskagge, pukor, elbas, piano och andra akustiska instrument. Basen är rätt. Den är alltså på den nivå som basen är i verkligheten om ni förstår.

Sedan låter det såklart fräckt med mer bas men det är "fel" 8O :D

Som mastrare behöver jag rätt information för att kunna ta rätt beslut.

Det var trevligt att träffas Robert! Jag kommer gärna och lyssnar på dina högtalare vid tillfälle.

/Philip

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 23:30

Robert, det kanske var så att du saknade rumsresonanser? Antar att Philip har basabsorbent som tar bort jobbiga peakar.
Om du hittar en högtalare med bättre diskant så får du gärna tipsa mig :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-11-25 23:34

En liten fundering: Jag hade tidigare ett par QLN Signature som lade ljudbilden väldigt långt bak. Högtalarna krävde också att placeras låååångt från bakväggen, helst diagonalt i ett hörn om ni förstår vad jag menar. Det innebar att jag satt vädigt nära högtalarna och lyssnade på någonting långt bakom högtalarna-fascinerande.
Bekymret var att all musik spelades upp på detta sätt. En solist som skulle vara långt fram försvann i djupet och blev inte så närvarande som den skulle vara. Ljudbilden var djup, men var den korrekt?
Kanske är du van vid samma fejkade djup? Jag vet inte, just en tanke.
Skulle vara kul att lyssna på dina högtalare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-26 09:14

Jag har pi60 i vanligt vardagsrum, om du är intresserad. Håller även på att bygga ihop bs60...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2009-11-26 10:32

ja jag tyckte ju inte att dom lät katt skit, utan de lät bra speciellt om man kan få pi60 för 25k i byggsats...då är dom fruktansvärt bra... och hur neutrala dom än uppfattas som föredrar jag mina egna....inte för att dom är en bättre högtalare enligt vetenskapen...utan jag gillar ljudet mer ifrån dom...basen har mer nyans och tjongar på lite xtra...lite fet så där... diskanten tja ni som hört scanspeaks domar, i mitt fall revelator vet nog vad jag menar...sen kan jag hålla med om att bredden och djupet i dom är konstgjort....ja det sitter ju en resonanskammare bara för att ge dig det där lilla xtra som kanske inte alltid finns med i inspelningen...
allt som allt låter mina såpass bra att jag ej hittat något som jag är villig att ersätta dom med...är inte heller beredd att lägga 160k på ett par högtalare.
visst mina kostar 9500 dollar nya....men jag har inte gett i närheten av det priset för dom....

almen: klart intressant.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-11-26 10:36

pi60 hos Almen låter bra, mycket bra. Får du möjlighet att lyssna på dem så gör det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-26 12:00

philip skrev:Vill bara kommentera ett par grejer.

Det var ett Harmony Design 906 med fjärrkontroll, specialbyggt till mig enligt mina specar, som är försteg.

Sedan ville jag inte ta upp basfrågan i studion eftersom jag tyckte du skulle få låta lyssningen sjunka in lite.

Anledningen till att basen inte dunkar på som i vissa högtalare är för att de är inställda så. jag har ju privilegiet att kunna jämföra med sanningen så att säga.
Vid ett flertal tillfällen (kraftig underdrift) har jag spelat in kontrabas, baskagge, pukor, elbas, piano och andra akustiska instrument. Basen är rätt. Den är alltså på den nivå som basen är i verkligheten om ni förstår.

Sedan låter det såklart fräckt med mer bas men det är "fel" 8O :D

Som mastrare behöver jag rätt information för att kunna ta rätt beslut.

Det var trevligt att träffas Robert! Jag kommer gärna och lyssnar på dina högtalare vid tillfälle.

/Philip

Exakt och det stämmer överens väldigt mad min tes (som jag lämnade i en tråd på MHB) om att just hela systemet är väldigt väl kallibrerat för att vara helt linjärt = uppfattas för den o-vana som fattigt med bas och dessutom som om basen ibland skulle vara dåligt detaljerad på grund av att man inte får dom stora dynamiska "urladdningarna" på samma sätt... :wink:

skulle vara kul att höra systemet i din studio faktiskt !
Men om jag förstott saken rätt så är det lite avstond mellan oss... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2009-11-26 19:45

ja det var imponerande ljud i studion....jag ser inte bara till hur ljudet är utan vad det kostar också...pi60s+bs60 går på en 60-70k?
och för dom pengarna hade jag nog även tittat på annat...
men pi60 för 25....där börjar vi snacka....i den prisklassen hade jag lätt valt pi60 utan att ens lyssna på dom innan...men som sagt för 60-70 hade jag nog tittat på annat...ex usher som jag också tycker är oerhört prisvärda och snygga i ljudet....likaså b&w 804d....eller varför inte ett par av arrette....det finns så mkt att välja på och alla har olika smak o ideal... vissa går på design....sistnämnda gäller ej mig dock 8O

men jag tror er om att öhmans skapelser är väldigt linjära o ger inspelningen som den är tänkt...men jag föredrar ej det...jag vill ha färgat.... 8)

Användarvisningsbild
garmen

Inläggav garmen » 2010-01-18 13:04

finns det fortfarande möjlighet att lyssna på dessa skapelser i gbg området ? vore väldans trevligt. tror jag har blivit lite biten jag med

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-01-18 19:24

garmen skrev:finns det fortfarande möjlighet att lyssna på dessa skapelser i gbg området ? vore väldans trevligt. tror jag har blivit lite biten jag med

PM:a mig så löser vi det.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino