Inkoppling/kalibrering av prof.X-2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inkoppling/kalibrering av prof.X-2

Inläggav henrikwiklund » 2010-01-30 04:12

yes. idag så kopplades mina prof.X-2 in tillsammans med pip och jäklar vilken skillnad men tyvärr inte bara till det positiva (än). Till film vart det helt underbart men till musik kändes intrycket lite splittrat vilket får mig tro att basen är lite för stark trots att det material jag lyssna in mig på med pip fått stå som referens även till basarna.

Jag delar vid 80Hz. och kör allt där under i mono.

piP började nu spela betydligt mycket friare. Spontant känns det som att de blev lite hårdare i övre mellanregistret ca 2 kHz (inte negativt) men det kan ju bero på att jag ev. ställt prof.X för högt i volym och därmed får en svacka i undre mellanregistret.

Jag upplever ibland att det är svårare att uppleva basens nivå i sweetspot än vad det är längre mot bakvägg eller utanför rummet. Det är ju dock svårt att dra en slutsats om höjning eller sänkning av lågbas utifrån hur det låter utanför rummet.

Min fråga är:
Vad har ni för tips på att ställa in volym för basar. Allt ifrån låtmaterial till hur ni tänker.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-01-30 10:52

Om du inte vill gå den enkla vägen med professionell hjälp och kartläggning / inmätning av rummet kan du ju göra som många andra.

Till att börja med skulle jag labba med utplaceringen av basarna och hitta det ställe där basarna verkar bäst i rummet, dvs där det låter bäst på lyssningsplats. Även om man inte kan riktningsbestämma ljudet vid de låga frekvenserna så påverkar placeringen ev utsläckningar och rumsresonansers beteende och samverkan av enheterna vilket kommer ge klart olika återgivning på lyssningsplats.

Vilket du redan märkt av då de låga frekvenserna hamnat utanför rummet... ...vilket tyder på att du sitter i "kill zone" för basen. Kan du stänga till? Är rummet halvöppet/öppet?

Kör med artikulerad och bastung musik och spela mellan varven och labba med placering av basarna och kör en grovjustering av filtret. Hur du sedan ställer in filtret finns ju trådar om - men det är inte helt lätt att få det perfekt.

Ladda ner ett svep 0-120Hz (finns tråd om det här någonstans) och kör ett svep och lyssna.

Sedan skulle jag ta och lyssna på lite musik med djup och mellanbas i olika varianter, gärna musik som du är väl förtrogen med och justera in filtret.
Själv har jag satt kalibrerad nivå efter ganska bastung musik på medelhög volym så att den inte låter "svullen" och sedan brukar resten falla på plats.

Jag tror det är vanligt att man kryddar basen lite extra i början och din smak och en korrekt injustering kanske inte överensstämmer.

Tycker du att det är lite svullet eller bumligt nu så är ju nivån för hög, utplaceringen fel för rummet ifråga eller rummet av sådan karaktär att det kommer bli svårt för dig att klara det själv. Vrid på basarna, flytta dem en i taget och lyssna på lyssningsplats.

Kommer du inte vidare är det bara att posta här så finns det många som kan mycket mer än jag.

:)

TILLÄGG:
det är ju surt om basen låter riktigt bra - utanför rummet. Men det är ju en indikation på att rummet/basutplaceringen inte är rätt för en korrekt basåtergivning på lyssningsposition och man kan ju inte "tvinga" frekvenserna till lyssningsposition utan att labba med placeringen och rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-30 16:20

Vill bara flika in här med, som jag upplever skillnaden med att köra modulerna i mono eller stereo.
När jag kör dom i mono så blir liksom basen på något sätt mindre "levande" och jag får en bas som upplevs hänga med sämre ihop med mina iPs.
När jag aktiverar stereo läget så händer det något, jag får liksom iPs och rofondusP-4 att samspela betydligt bättre, det blir än mer som att dom är en enhet. (redan i monoläget är dom mer samspelat än mycket jag hört, men i stereo... Uj uj uj... :twisted: )

Med detta menar jag inte att jag i mono läget kan uttyda att modulerna "segar" eller att det är separation som är speciellt tydlig. Utan det är väldigt små skillnader just i fråga om att "hänga med" utan snarare det att skillnaden är jätte stor i fråga om samspelet. Så jag kommer att köra mina moduler i stereo från och med nu ! :)

Edit: Jo, just ja, jag upplever även att midbasen blir bättre, mer distinkt, men bättre kräm när det behövs men samtidigt väldigt snäll när den inte ska vara för uttalad. helt enkelt betydligt mycket bättre och mer detaljerad midbas och även undre mellanregister/ övre midbasen upplevs som bättre när jag kör modulerna i stereo 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-01-30 16:44

Efter lite trixande börjar det låta riktigt bra, körde ett 0-120 svep, en Hz per sekund och försökte få skarven ohörbar. Det funkande faktiskt bra. Jag fick ställa ner subben ytterligare 3dB från mina tidigare inställningar som jag gjort på känsla.

Tror säkert detta är något som växer fram.

Prof.X satte hela huset i gungning vid ganska precis 16Hz, det är en galen känsla. Man hör nästan inget men hela rummet skakar.

Sen har jag tyvärr fortfarande en lite resonans på 40Hz. Har inte så mycket plats att bygga något på så nu får nog lite EQ göra slutjusteringen. I övrigt känns rummet tokrakt och varm-torrt.

Nu saknas bara ett glas rött vin. Trevlig helg på er!

Återgå till Wänner af Ino