Om du inte vill gå den enkla vägen med professionell hjälp och kartläggning / inmätning av rummet kan du ju göra som många andra.
Till att börja med skulle jag labba med utplaceringen av basarna och hitta det ställe där basarna verkar bäst i rummet, dvs där det låter bäst på lyssningsplats. Även om man inte kan riktningsbestämma ljudet vid de låga frekvenserna så påverkar placeringen ev utsläckningar och rumsresonansers beteende och samverkan av enheterna vilket kommer ge klart olika återgivning på lyssningsplats.
Vilket du redan märkt av då de låga frekvenserna hamnat utanför rummet... ...vilket tyder på att du sitter i "kill zone" för basen. Kan du stänga till? Är rummet halvöppet/öppet?
Kör med artikulerad och bastung musik och spela mellan varven och labba med placering av basarna och kör en grovjustering av filtret. Hur du sedan ställer in filtret finns ju trådar om - men det är inte helt lätt att få det perfekt.
Ladda ner ett svep 0-120Hz (finns tråd om det här någonstans) och kör ett svep och lyssna.
Sedan skulle jag ta och lyssna på lite musik med djup och mellanbas i olika varianter, gärna musik som du är väl förtrogen med och justera in filtret.
Själv har jag satt kalibrerad nivå efter ganska bastung musik på medelhög volym så att den inte låter "svullen" och sedan brukar resten falla på plats.
Jag tror det är vanligt att man kryddar basen lite extra i början och din smak och en korrekt injustering kanske inte överensstämmer.
Tycker du att det är lite svullet eller bumligt nu så är ju nivån för hög, utplaceringen fel för rummet ifråga eller rummet av sådan karaktär att det kommer bli svårt för dig att klara det själv. Vrid på basarna, flytta dem en i taget och lyssna på lyssningsplats.
Kommer du inte vidare är det bara att posta här så finns det många som kan mycket mer än jag.
TILLÄGG:
det är ju surt om basen låter riktigt bra - utanför rummet. Men det är ju en indikation på att rummet/basutplaceringen inte är rätt för en korrekt basåtergivning på lyssningsposition och man kan ju inte "tvinga" frekvenserna till lyssningsposition utan att labba med placeringen och rummet.