Har jag monterat mitt dämpmaterial fel(pi60s)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-02-13 19:31

Tycker det är dumt att gå mer of topic i "Jag ska köpa i32 :S"-tråden så startar en egen här.
Verkar ju uppenbarligen som jag monterat mitt dämpmaterial fel, men hur ska det då monteras?
Fick inte allt material direkt när jag var och hämtade högtalarna, den stora kuben saknades, fick biten som är 70x55. Efter det fått kuben, ska det vara fler bitar?

Som jag gjort nu är ett jack ur 70x55biten skuret, detta gör att skumgummit slutar precis ovanför porten sen viks ut från baksidan av högtalarna ut med sidorna fram till baffeln. en del av den biten som skurits ut ligger under basporten.
Allt skumgummi som är över är den delen som ej ska ligga under porten.

Saknar jag dämpning? Kollar jag ritningarna ser det ju ut som ni säger att det ska vara ytterligare en bit som går upp från botten, och kanske dubbelt utmed hela bakväggen?
Har lite svårt att tolka ritningarna just där.

Är helt odämpat bakom slutet av basreflexröret upp till övre ytterkanten på inre tratten av röret.

Tacksam för svar, inget kul om man har felmonterade högtalare =( Även om jag redan nu är nöjd med ljudet.

Gjorde en skiss på hur det ser ut i genomskärning av högtalaren. säg ett "snitt" på 1cm mitt på, altså varken närmre eller bortre sida är med på bilden.
http://www.minhembio.com/bild/pic_id=336832.jpg

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2010-02-13 20:34

Hej!

Ur biten på 70*55 cm skall en bit på 17*20 cm tas bort. Den delen i sin tur skall minskas till 13*20 cm och läggas underbasröret. Förstår om du tycker ritningen är svårtolkad. Men allt som allt är det bara den biten på 17*20 cm som skall bort på den stora. Tittar du in i basröret skall du se mdf baktill. På sidorna har du dämpskivan som är i en mjuk böj.

Hoppas du förstår min beskrivning.

Mikael

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2010-02-13 20:37

Hej igen!

Nu när jag har läst din förklaring en gång till ser jag att du gjort alldeles rätt och kan vara lugn.

Trevlig kväll!

Mikael

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-02-13 21:02

Får tacka för bekräftelsen!
Hade jag läst pingvinlakrits förklaring en gång till i tråden som gick åt fel håll hade jag även kunnat tolka det därifrån. Var tydligen skillnad på pi60 och pi60s där.
Skönt, då verkar det som jag gjort rätt, blev lite orolig ett tag.

Återgå till Wänner af Ino