piP eller iP som toppar samt lite annat.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

piP eller iP som toppar samt lite annat.

Inläggav Moment-23 » 2010-02-17 19:28

Jag var nästan helt säker på att jag skulle inhandla ett par piP framåt vårkanten. Men så började jag fundera på om jag så småningom kanske kommer att vilja ha ett par basmoduler också.

Frågan är då, om man ska köra med basmoduler (pp2), finns det någon vinst med att ha piP som toppar istället för iP?
Kan de spela starkare, renare, funkar bättre vid delningsfrekvensen 80hz (då iP inte går så djupt) etc?

Om jag kör delat så komer jag att köpa en en hemmabireceiver och jag skulle (pga ekonomiska skäl) vilja låta receivern stå för delningen och inte en cr80s. Men hur klarar receivrarna jobbet? Funkar det bra, sådär, eller inget vidare?
Måste man upp på en dyr/avancerad receiver för att delningen ska vara nåt att ha?
Det är lite svårt att skapa sig en uppfattning om hur bra receivrarna är på delning för det brukar inte finnas något material om det. Finns det några receivrar som utmärker sig i detta avseende?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-17 19:37

De flesta delar 24/24 eller 24/12 (enligt THX) vilket är ett sämre alternativ än 36/18 som Inos filter gör då det avlastar topparna mer.

Ino cr8 är ett gott nog alternativ och ligger under 1800:-. Det är lättare att justera in också efersom man lätt kan låta topparna spela fullrange och då lyssna in när nivån på basarna är rätt.

Lagom avancerad receiver och exxternt filter är mitt förslag. Och piP.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-02-17 20:50

Vad ska du göra?

Ska du se film så är det ju svårt att klara sig utan basar om man vill ha "skaka-soffan"- ljudtryck. Vissa filmsynthar och smällar sätter piP ganska lätt i botten* då film ofta är mer dynamisk.

Det är så sjukt roligt att lyssna på piP så man spelar ofta lite för högt. Med moduler kan man spela galet mycket starkare.

Basarna avlastar ju också bakhögtalare om sådana ska in.

iP är ju dock sjukt små, galet mycket mindre än piP trots att det är samma element. Jag upplever dock piP som betydligt mycket bättre än iP men då har jag ju bara en iP så det är ju svårt att jämnföra. Jag delar vid 80Hz i min denon. Funkar bra.

Om jag bara skulle lyssna och se film skulle jag idag köpa 3st i14 tillsammans med t.ex minst prof X2. Bak skulle det nog bli 4 a2.

*edit. då pratar vi iofs rätt hög volym.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-02-18 00:11

Jag är mkt nöjd med piP till musiklyssning till 99% av mina fonogram. Precis som det skrivs är det vid film som man gärna skulle vilja ha ännu lite mera botten. Men det "behovet" har egentligen väckts just eftersom piP går rätt lågt (ca 27Hz i mitt rum) och mullrar på betydligt bättre än mina gamla stativare. Då blev jag helt plötsligt sugen på basmoduler, för just filmtittandet. Med anledning av småbarn (=elementskydd önskvärt) och en lite oväntad inkomstkälla så blev det ett par pi60 beställda i stället...

Oavsett om du ska ha delning i receiver eller cr8* så behövs ju ett slutsteg också. Om ekonomin begränsar skulle jag köra på piP och kanske vänta x antal månader/år på basstöd/DXR eller vad det nu ska heta som IÖ håller på att ta fram till QM10/piP.

För att svara på din fråga, så ska det såvitt jag förstått inte vara någon skillnad på iP eller piP när man har basmoduler.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-18 12:52

Jag har inte upplevt någon som helst skillnad mellan mina iPs och någon piP jag lyssnat på, inget som jag tycker mig kunna härleda till sluten vs portad... sålänge man ställt in filtret bra :)
annars vinns piP lätt i basen nämligen...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2010-02-18 20:06

Fördelen med piP är att när du vill ha större kan du använda piPna nån annanstans ensamma :)

edit: en fördel...
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-19 09:42

Jo, så är det ju, eller så skaffra man piP lådor till sina iP och så "omvandlar man dom" :)
Jag ville ha iP(s) för att få dom så små det bara går ! (och för att jag tycker iP är snyggare än piP..)
Men har man inte det kravet så sattsa på piP tycker jag! :)

Edit: Har för mig att iP har fördel när det gäller delningen mot moduler ?! Och det hör väll ihopp med att filtret jobbar 36/18 och med sluten låda så blir det 36/36 i branthet. Medan med portad blir det 36/48dB efter piP's F3. Innan denna så blir brantheten betydligt sämre hos piP och snarare bara just 18dB/okt, så iP har jag för mig har en fördel där. På pappret är det ju en viss fördel, men i praktiken är det ju otroligt mycket som spelar in fall att man hör denna eller inte... :)
Och filtrets Q funktion gör ju att detta kan kompenceras dessutom :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-19 10:52

DVD-ai skrev:Och filtrets Q funktion gör ju att detta kan kompenceras dessutom :wink:

Det gäller bara om man har Ino's filter. Kör man annat filter ligger kanske iP bättre till när det gäller anpassning? Jag har piP men jag skulle vilja har ett par iP-lådor också, kör alltid med basmodul. Tar ju heller inte med mig dem till andra ställen. iP's litenhet underlättar om inte annat för alla som behöver ta hänsyn i hemmet...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-19 11:09

Exakt, det skulle jag naturligtvis ha skrivit... att det kräver att man har Ino's cr80s(es) filter (eller motsvarande med Q-funktion) för att denna kompensering ska vara möjlig.

Jo, jag älskar iPs, helt underbart, underbara... :lol:
Små som få och ändå låter dom helt otroligt stort och med samma kvalitet som den betydligt större (men fortfarande lilla...) piP!
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino