En alternativ topp till i32s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-02-27 10:44

komorok skrev:Jag är nog säker på att du har rätt. Om jag behöver ersätta mina pi60s
någon gång, så lär jag ju prata med Ingvar. Vi vrider på det hela då
och ställer frågan allmänt: Vilken Ino-högtalare tycker du saknas?

Ett basmodulsystem innehållandes 4-8 st 15-tums basar, där baselementet är byggt enbart för sluten låda. Att använda för den som:
1. Vill ha återgivning ner mot 5-10 Hz,
2. Inte har några problem med att leva med reletivt stora lådor i lyssningsrummet.
3. Tycker att "vanliga" infraY är alltför kostsamt.

Detta under förutsättning att det går att tillverka ett baselement konstruerat enbart för sluten låda billigare, jämfört mot ett element för basreflex. Jag inbillar mig att det borde vara så, men lär gärna om bara någon talar om för mig hur det förehåller sig. :-)

Visst kan man (jag) använda något befintligt baselement på marknaden, men då vet man (jag) ju inte om det är tillräckligt bra. Personligen så ägnar jag ngn timme per dag till att fundera på och leta info om vilket system som passar mig bäst: Ino prof Y4, eller 8 st AE AV15-X i slutna stora lådor. Skämmes på dig Steveo1234 som sätter griller i mitt huvud. :wink:

- "Bästa möjliga återgivning ovanför 15 Hz, eller återgivning ner till 5 Hz där det kanske/troligen låter ok ovanför 15 Hz. Det är frågan..."

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-27 10:46

Frisk skrev:Den ino-sak jag saknar är inte just en högtalare, utan ett aktivt filter, liknande det till bs60, men, för A2 mot pP (eller kanske A1) Vore en perfekt loge/köks-högtalare, för rum där man springer runt hela tiden och sällan är i en normalt bra lyssningsposition.

Men filtret mot bs60 är ju passivt, och dessutom inte lämpat för den applikation du nämner eftersom delningen måste vara brant och låg om man ska kunna placera ut A2:or runt rummet och dela mot pP. Eller tänker du att man ska placera pP-lådorna i A2:ornas omedelbara närhet och ha lika många moduler som A2:or?

Håller med om att det med cr80s blir lite väl många slusteg och filter för en sån enkel applikation dock. En lösning skulle vara att bygga in main-in ingångar på en gammal beg 5.1 reciever (eller få tag på en som redan har main-in) och sen använda recieverns egna delningsfilter för att dela mellan A2 och pP. Då behöver man bara en signalkälla och recievern (man kopplar sub-out till main-in).
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-27 13:45

komorok skrev:Jag är nog säker på att du har rätt. Om jag behöver ersätta mina pi60s
någon gång, så lär jag ju prata med Ingvar. Vi vrider på det hela då
och ställer frågan allmänt: Vilken Ino-högtalare tycker du saknas?

Det jag skulle vilja se är en i64s liknande pryl som funkar på kortare avstånd. Det är antagligen omöjligt att få till såsom ingvar villa ha det (och jag, för jag gillar ju ljudet nu).
Något som kan vara värt att tänka på är att pi60s är specad till 118 dB vid 100 hz medans i32s är specad till 125 dB vid 100 hz. Skillnaden mot en egen pi60s är alltså enorm! Även om du delar pi60s till basmoduler, och får möjlighet att spela ännu högre, så kan i32s spela "dubbelt" så högt.
Det är inte säkert att så många ens vill spela så dom vinner något med i32s. Med vanlig musik har jag inte fått i32s att flämta överhuvudtaget, och då har jag spelat så högt att jag varit rädd för hörseln. Men om man gillar Yello, Infected, Trentemöller mm på konsertnivå eller högre så kan nog i32s vara biljetten, eller t o m i64s.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-27 13:47

Kitchenmaster skrev:- "Bästa möjliga återgivning ovanför 15 Hz, eller återgivning ner till 5 Hz där det kanske/troligen låter ok ovanför 15 Hz. Det är frågan..."

För mig är det ingen fråga alls. Bästa möjliga återgivning över 15 Hz är väsentligt viktigare enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-02-27 14:39

Erik_AA skrev:
Frisk skrev:Den ino-sak jag saknar är inte just en högtalare, utan ett aktivt filter, liknande det till bs60, men, för A2 mot pP (eller kanske A1) Vore en perfekt loge/köks-högtalare, för rum där man springer runt hela tiden och sällan är i en normalt bra lyssningsposition.

Men filtret mot bs60 är ju passivt, och dessutom inte lämpat för den applikation du nämner eftersom delningen måste vara brant och låg om man ska kunna placera ut A2:or runt rummet och dela mot pP. Eller tänker du att man ska placera pP-lådorna i A2:ornas omedelbara närhet och ha lika många moduler som A2:or?

Håller med om att det med cr80s blir lite väl många slusteg och filter för en sån enkel applikation dock. En lösning skulle vara att bygga in main-in ingångar på en gammal beg 5.1 reciever (eller få tag på en som redan har main-in) och sen använda recieverns egna delningsfilter för att dela mellan A2 och pP. Då behöver man bara en signalkälla och recievern (man kopplar sub-out till main-in).

Tror jag uttryckte mig lite otydligt, menade passivt i likhet med bs60-filtret fast anpassat för delning mellan någon av surrondhögtalarna mot en basmodul.
Med A2s spridningsegenskaper (Har ej hört A1) Så borde det räcka med 2 högtalare för t.ex. ett kök. Kanske skulle gå göra en "3-vägare" av A2 med A2 som toppdel och en bas under. Men kanske piM eller piX räcker för min tänkta applikation.
Tanken från början var nog att kunna sätta topparna ljudmässigt bra och montera basarna ovanpå något köksskåp eller så, men blir kanske för besvärligt med flacka pasiva filter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-27 14:44

Frisk skrev:Tror jag uttryckte mig lite otydligt, menade passivt i likhet med bs60-filtret fast anpassat för delning mellan någon av surrondhögtalarna mot en basmodul.
Med A2s spridningsegenskaper (Har ej hört A1) Så borde det räcka med 2 högtalare för t.ex. ett kök. Kanske skulle gå göra en "3-vägare" av A2 med A2 som toppdel och en bas under. Men kanske piM eller piX räcker för min tänkta applikation.
Tanken från början var nog att kunna sätta topparna ljudmässigt bra och montera basarna ovanpå något köksskåp eller så, men blir kanske för besvärligt med flacka pasiva filter.

Mmm fast nu delar ju inte BS60-filtret. Den bara sänker nivån i basen med ungefär 6dB för huvudhögtalarna och basstöden jobbar parallellt. För att göra så här så kräver det att huvudsystemet har samma avrullning i basen som basstöden.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
vattuvarg

slänger iväg och duckar snabbt

Inläggav vattuvarg » 2010-02-27 19:48

Ursäkta en fidelitynoob, men två högtalare jag faktiskt skulle vilja se är bsP (basstöd för piP som dessutom agerar stativ liggande eller stående) och bsM (tight litet basstöd som kan beställas i svart läderfinish).

En liten elektronikönskning också... I samarbete med 41Hz, kanske? ...en t-klassförstärkare med färdigt delningsfilter mellan iP och pP.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino